Gå till innehåll

Funderingar kring kalciumrektor


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att gå över från balling till calciumreaktor på nya karet vilket är något helt nytt för mig. Har främst två frågor till er mer erfarna.

 

Reaktorn kommer vara placerad över sumpen, detta som säkerhetsåtgärd vid eventuellt läckage. Är lite orolig för häverteffekt och stora mängder CO2 ner i sumpen. Reaktorn kommer matas med peristaltisk pump. Om jag tänker rätt borde jag undvika problemet genom att dra vattnet ur reaktorn istället för att mata in då pumpen stoppar häverten. Detta verkar många göra men i deltecs bruksanvisning står att pumpen ska pumpa in vattnet i reaktorn och att man absolut inte får strypa utflödet pga risk för övertryck. Är det säkert att göra på detta vis? Effekten kanske blir samma med pumpen på in-vattnet få det bör bli vacuum som stoppar häverten?

 

Min andra fråga är hur jag bäst doserar mg.

Alternativ ett är mg balling men detta bör väl leda till skev saltbalans?

Alternativ två är mg pellets i reaktorn men detta bör kunna leda till problem om balansen mellan kh, mg och ca blir fel?

Det jag helst skulle göra är att dela utflödet från reaktorn i två och ha en kran som justerar hur mycket som går genom varje del. Den ena direkt ner i sumpen och den andra genom en reaktor med mg-pellets. Detta har även synergieffekten att det höjer pH. Har läst någon stans att det kan bli problematiskt då ca (eller kanske karbonater) kan fälla ut och därmed leda till obalans.

Hur gör ni?

 

Tacksam för råd!

 

 

Ändrat av Hampus85
Fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga att utloppet (utloppen) från calcium reaktor ska väl vara efter skummaren eller direkt i karet för att inte få utfällning.

Jag hade förr en aquacare kalcium reaktor med mg pellets i ett rör efter reaktorn, funkade hur bra som helst, tänkte aldrig på nån obalans, ingen aning där...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Jonas777 skrev:

Vill bara säga att utloppet (utloppen) från calcium reaktor ska väl vara efter skummaren eller direkt i karet för att inte få utfällning.

Jag hade förr en aquacare kalcium reaktor med mg pellets i ett rör efter reaktorn, funkade hur bra som helst, tänkte aldrig på nån obalans, ingen aning där...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Tack för svar!

Utloppet kommer att vara i facket för returpump så det blir efter skummaren.

Låter bra, detta skulle vara den smidigaste lösningen!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...