Gå till innehåll

ATO från tank 8m bort


ajarund

Rekommenderade inlägg

17 timmar sedan, ajarund skrev:

Jag önskar tips på ATO som kan pumpa direkt från min RO/DI-reservoar som är ca 8m bort på våningen under sumpen. Hittade att Apex ATK klarar 4 meter vertikalt, men fixar den totalt 8 meter? Andra alternativ?

 

Jag har tidigare varit i kontakt med Kamoer angående att pumpa en längre sträcka. Deras svar var då att det som är av vikt är höjden, längden (horisontalt) skall spela mindre (men såklart en viss) roll. Såvida du inte behöver pumpa ditt vatten 8 meter upp är du nog safe :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, PerS said:

Så hade jag gjort. Kört enklast och öppnar upp för att skräddarsy lösningen efter dina behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, PerS skrev:

Pumpar kan du köpa i vilken akvariebutik som helst, men du måste köpa en som kan pumpa tillräckligt högt, för jag tolkar det som att du ska pumpa från ett våningsplan i huset till ett annat?

Korrekt. Jag har en höjdskillnad på ca 3m och en total längd på 8m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-09-22 at 13:40, OR20 skrev:

Om du inte ska pumpa vertikalt utan endast horisontellt så kan du göra detta med hjälp av gravitation. Detta kräver dock en flottörventil av god kvalitet. 

Antar att det funkar om RO/DI-vattnet är en våning upp. Mitt är en våning ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, ajarund said:

Korrekt. Jag har en höjdskillnad på ca 3m och en total längd på 8m.

Det blir en ganska rejäl pump eller flera i serie om du ska pumpa så högt. Fördelen är att flödet inte behöver vara så högt bara vattnet kommer upp.

 

Ska den kopplas till ett relästyrt uttag så hade jag valt en AC-pump, tror inte att styrningen till en DC-pump mår så bra av att strömmen slås på och av flera gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, PerS skrev:

Det blir en ganska rejäl pump eller flera i serie om du ska pumpa så högt. Fördelen är att flödet inte behöver vara så högt bara vattnet kommer upp.

 

Ska den kopplas till ett relästyrt uttag så hade jag valt en AC-pump, tror inte att styrningen till en DC-pump mår så bra av att strömmen slås på och av flera gånger om dagen.

Jag vet inte så myckegt om detta, men jag tänker att alla ATO på marknaden är DC och att de går på och av flera gånger varje dag. Slits inte dem? Stämmer det att alla AC-pumpar går på 230V? En pump utan transformator är en AC-pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, pumpen som följer med en ATO är DC, men strömmen till styrningen bryts inte när pumpen stängs av. Kopplar du ett relästyrt uttag till en ATO så bryter den 230V matningen till pumpen. Har du då en DC-pump kopplat i det uttaget så bryts och slås strömmen på till pumpens styrning när ATO:n fyller på karet.

 

AC-pump har ingen transformator eller styrning (i akvariesammanhang).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas , du kan ju alltid prova en spolarpump ,https://www.google.com/search?q=spolarpump+högtryck&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi56s3KxZnzAhW7kcMKHYbwB1oQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1366&bih=657&dpr=1

 

det är ju sötvatten som ska pumpas , då är det inte lika känsligt med hur den ser ut invändigt , denna pump har 2st pumphjul i mässing och rejält med tryck ,

https://www.skruvat.se/Spolarpump-P12489.aspx?gclid=EAIaIQobChMI_LmozMWZ8wIVBEaRBR2_FQCtEAQYByABEgKfG_D_BwE

 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade Neptunesystems om deras ATK klarar sträckan och fick följande icke-svar:

The Pmup may not be sufficient for those distances. It has been tested up to 12' vertically but the water is not a high pressure at that distance. I'm not sure it will travel the 15+' horizontally after the 10' vertical.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Jag jobbar på lösningen med Tunze och en rejälare pump. Har dock svårt att hitta rätt rörkoppling mellan 12mm koppar och 1/4" plast (som RO använder). Några tips på VVS-butiker på nätet som säljer detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, ajarund said:

Tack för alla svar! Jag jobbar på lösningen med Tunze och en rejälare pump. Har dock svårt att hitta rätt rörkoppling mellan 12mm koppar och 1/4" plast (som RO använder). Några tips på VVS-butiker på nätet som säljer detta?

Du kommer nog inte hitta en rörkoppling från 1/4 john guest till 12mm klämring utan får plocka ihop ett par kopplingar för att få rätt gängning och diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...