Gå till innehåll

Trolig bedragare avstängd


nike83

Rekommenderade inlägg

Dessvärre har vi beslutat att tillfälligt stänga av en användare från forumet, då vi skarpt misstänker att denna är en bedragare. 

Tyvärr så ser vi att han har gjort upp affärer med flera användare och vi kontaktar dem nu för att dubbelkolla om de fått några produkter skickade till sig (vi kan så klart ha fel om denna användare). 

 

Vi uppmanar alla medlemmar att vara försiktiga när ni köper via vår sida, framförallt med nya medlemmar. 

 

Denna användare har samma namn som en tidigare avstängd användare/bedragare samt namnet florerar i många forum som bedragare.

 

Vi uppmanar alla som blir bedragna att anmäla till polisen.

 

 

Vi på saltvattensguiden ansvarar inte för privata köp mellan användare, men vi vill absolut inte ha några bedragare på vårt forum.

 

 

2058392144_Bedrgerier-det-spelar-roll-vad-du-gr.pdf

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, chai said:

Jag har det namn och swishnr han uppgett. Har du mer info jag kan ta med i en polisanmälan?

Detta är första gången på mina 10 år här som något sådant händer.

 

I made a payment to him few hours ago as well :( not much but still not feels good

only have his Swish number and name as well.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att även andra har fått pengar tillbaka. Gäller det även er [mention=4879]farham60[/mention] [mention=8180]Marcuslindholm[/mention] [mention=2818]chai[/mention] ?
To my surprise, yes.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på väg att betala men fick först ett felmeddelande när jag skulle swisha. När jag testade senare så kom namnet upp men jag avbröt. Jag bad nämligen om foton men fick aldrig det så det gjorde att jag valde att inte fortsätta. 
 

Hoppas det löser sig för alla!

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tillbaka mina pengar kl 01 inatt så nu känns det bättre. Den här gången hade vi tur. Det hade nog varit svårt att få tillbaka något med en polisanmälan. Att be om foton på grejerna tagna i hemmiljö är en god idé. Tråkigt att någon vill utnyttja ett intresseforum som detta! Kan det vara en idé att ha ett villkor som säger att man inte får sälja något förrän man varit medlem en viss period? Vill tacka admin för insatsen igår!!

 

MVH

Chai

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, chai said:

Jag fick tillbaka mina pengar kl 01 inatt så nu känns det bättre. Den här gången hade vi tur. Det hade nog varit svårt att få tillbaka något med en polisanmälan. Att be om foton på grejerna tagna i hemmiljö är en god idé. Tråkigt att någon vill utnyttja ett intresseforum som detta! Kan det vara en idé att ha ett villkor som säger att man inte får sälja något förrän man varit medlem en viss period? Vill tacka admin för insatsen igår!!

 

MVH

Chai

Det hade nog varit en idé att begränsa köp och säljforumet till medlemmar som har varit registrerade en viss tid/gjort x antal inlägg om det är tekniskt möjligt.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, MichaelE skrev:

Det hade nog varit en idé att begränsa köp och säljforumet till medlemmar som har varit registrerade en viss tid/gjort x antal inlägg om det är tekniskt möjligt.

 

Ja, det där med köp och säljs tillgänglighet är sedan länge en balansgång, huruvida det ska vara enbart för etablerade medlemmar, betalande medlemmar, andra typer av begränsningar eller öppet för alla. Tror man har prövat olika alternativ men summan av kardemumman blir ändå uppenbara nackdelar, bara att de dyker upp i olika former. Men tankar och idéer mottages såklart gärna. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ett enda undantag från mitt beslut att inte skriva på SG genom att konstatera att kravet att endast betalande stödmedlemmar (vilket medför spårbara och riktiga adressuppgifter) får använda köp och sälj skulle göra forumet tryggare för vanliga hederliga  forumsmedlemmar.

 

MVH Lasse

  • Gilla 5
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Lasse skrev:

Gör ett enda undantag från mitt beslut att inte skriva på SG genom att konstatera att kravet att endast betalande stödmedlemmar (vilket medför spårbara och riktiga adressuppgifter) får använda köp och sälj skulle göra forumet tryggare för vanliga hederliga  forumsmedlemmar.

 

MVH Lasse

 

 

Det är så klart något vi kommer ta upp för diskussion. Ett bra argument för att endast stödjande skall få tillgång till annonsdelen. Dock ingen garanti, då det krävs bara att man swishar 100kr och sedan är det "fritt fram".  

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan möjlighet är att göra som vissa andra forum och ha ett rekommendationsavsnitt under köp och sälj. I detta läggs det upp separata trådar för olika användare som har köpt/sålt på forumet. Andra som gjort affärer kan sedan ge positiva omdömen där. Viktigt är väl att det inte blir en plats för skitsnack, utan i fall där någon har varit oärlig så anmäls detta fortsatt till admins för eventuell avstängning.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

This things happens to me all the time :( so I am kinda expert now 🤣

biggest one (around 5000 SEK) was few years ago (by an ex shop owner) made such a bad impact on me that I left the hobby for 3-4 years.

This time, I suspected he might be a scammer but I was desperate to buy the medicine he clamed to have for my fish and I thought okay I will risk it for my fish sake :D

truth is you can not stop it but you can make it harder for them...

90% of scammers will not pay 100:- to begin with and if they do you will have their swish number which is trackable by police and bank.

 

 

Ändrat av farham60
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om det stämmer, de är medvetna om att dess utredningar brukar nästan alltid läggas ner och att brottet i sig är ganska riskfritt, krävs att måååånga anmälningar kommer in för att polisen ens ska påbörja en förundersökning. Att skälla på bedragaren och möjligen även hota dem är även det nått som inte brukar te resultat, men undantag att det kanske är första gången de bedrar nån. Dessa människor har inget dåligt samvete och allt vädjande, kritik hot osv rinner av dem som vatten på en gås (eller fisk ;) ). Bedragarna brukar säker bara blockera folks nummer efter de har blåst dem för att slippa massa onödiga samtal och sms. Sen är de mer eller mindre säkra många gånger beroende på var de bor. Bor de i norrland så kan de ofta blåsa folk i nedre delen av sverige utan nån risk alls att nån skulle orka ta sig upp till dem för att kräva ut hämnd.

 

 

Med allt detta sagt så undrar jag igen varför han plötsligt betalade tillbaka då han verkar vara en van bedragare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte SVG kan undvika bedragare hur vi än bär oss åt. Men för att uppmärksamma en köpare om riskerna kan vi lägga in lite råd för hur en säker affär kan gå till, som visas så fort man läser en annons.

 

Tex:

-Be om en bild på objektet. Den ska vara tagen i hemmiljö med en lapp bredvid där tex ditt användarnamn står. 

-Be om säljarens kontaktuppgifter och verifiera dem. 

-Använd inte swish eller betala i förskott.

-Använd en säker betalningstjänst, tex Payson

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...