Gå till innehåll

Bekymrande tecken på SPSer


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Ett fenomen som jag varit relativt förskonad från har nu börjat krypa fram här och var, dvs lite vävnadsdöd. 

 

Vet inte om det är något att dra i handbromsen för, men tänkte ändå dela med mig av vad jag har noterat och se vad (om) ni har för reflektioner att dela med er av till mig.

 

En av mina montiporor, som varit med mig väldigt länge har börjat se väldigt ledsen ut, eller rättare sagt ledsna. Jag har den på två olika ställen i karet. Dels längst upp längst in i vänster hörne, och dels längst fram längst ner i höger hörne. Båda verkar vara på väg att trilla av pinnen, den längst upp mer än den längst ner. 

 

En koloni av acropora frogskin har börjat få lite vävnadsdöd inne vid basen. Detta hände för någon månad sedan om jag minns rätt. Jag prövade dock att täcka över det som vitnat med lite epoxy, som ett försök att stoppa vävnadsdöden. Jag kan nu se att den kryper fram igen. 

 

Skulle även vilja säga att en lila acropora tortuosa börjar se lite vissen ut inne vid basen, men detta kan också vara jag som överreagerar :)

 

Se bilder nedan. Som ni kan se så ser ju grannarna ut att må bra. 

 

Acropora frogskin

20210924_232121-01-01.jpeg.76461755dc2a0e3c3b00d68167065e00.jpeg

Screenshot_20210924-234953_Gallery.jpg.64b8fe5dcc38f43db0799872bd703cde.jpg

 

 

Acropora tortuosa

20210924_232323-01.jpeg.fd656dafe50eb744cb264b086e3b0afa.jpeg

Screenshot_20210924-234846_Gallery.jpg.abd4473000c991c6790e5c2aca40e9e6.jpg

 

 

Montipora blue polyps table nu

Screenshot_20210924-235017_Gallery.jpg.17385d5a8b7e21f91d201d12818fff6f.jpg

 

Montipora blue polyps table som den borde se (och har sett) ut.

Screenshot_20210925-001935_Gallery.jpg.6baf1bdb51053b54c216c44d2381a389.jpg

 

 

Jag gör ICP månadsvis, varje månadsskifte, så ska skicka in ett nytt prov nu på måndag igen. Men det senaste testet visade inte på något som skulle kunna vara off. Enda ögonbrynet var Aluminium på 39 (där har jag dock haft 50 tidigare utan några problem). 

 

I övrigt bevakar jag ju de flesta värden med min Mastertronic och det jag kan mäta ligger väl alla inom rätt range... 

po4 0,02-0,06 mg/l

no3 5-8 mg/l

no2 0,015 mg/l

ca 425 mg/l

mg 1350 mg/l 

kh 8,3-8,5 mg/l

K 380 mg/l

Jod 0,066

Salt 1,025

PAR (enligt seneye) ligger under peak på ca 200 för montiporan och 300-350 för acropororna. 

 

ph varierar mellan 8,20-8,35. 

ORP varierar mellan 290-330 ish

 

 

Några förändringar som är gjorda de senaste halvåret, i kronologisk ordning nyligen till länge sedan

* Bytte ett (1) t5-rör (av totalt 2 st), från actinic till coral plus

* Bytte från 2 st maxspect gyre 350 till 3 st mp40 (detta var dock efter att jag började notera vävnadsdöd på vissa koraller)

* VÄS: Har doserat 6 ml i mitt 400 liters system. Har nu slutat med detta. 

* (Semi-)Recirkulerande co2 skrubber på skummaren: Suger in färsk luft via en ozonator men återvinner en del av luften som går via en co2 scrubber. 

* Gjort ett vattenbyte på ca 25%

* Kalkwasser, ca 4 liter per dygn. 

* Ozonator till skummaren, 25 mg/l dygnet runt. ORP 

 

Är det någon som vet med sig att ovanstående metoder/justeringar haft tendenser till att reta upp koraller? 

 

Vad mer kan nämnas... jag kör DSB i sumpen med chaeto ovanpå, luktar inget, och ser bra ut. Har dock haft lite cyano i chaeton de senaste månaderna. Är där och stör till och från, dvs rör runt lite grand. Doserar 2parts balling med spårämnen (dock ingen jod fn då jag haft högt - 0,1 - för ett par månader sedan).

Jag har inte sett några fiskar eller lägre djur vara på och störa dessa koraller på nåt sätt, mer än att chromisar, anthias och damseller gömmer sig i acropororna ibland. 

 

Lägger till mer löpande om jag kommer på faktorer som kan spela in. Tack om du klarade dig ända hit :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara många saker men, det är två man lätt kan börja med. Mg test blir lätt för gamla. Köp ett nytt med färskt datum och dubbelkolla att du inte ligger för högt i Mg.

Sak nummer två är lite knepigare att förstå. När mitt kar är i botten så sänker jag kH till 6.5. Då piggar efter någon vecka nästan alla koraller till sig. Högt Mg är lätt att fatta men att lågt kH har en positiv inverkan är mycke knepigare att ta till sig. Men som sagt det hjälper hos mig. En tredje sak som ja även tar till är att ändra belysningstiden. Dra ner allt två timmar i två veckor, för att sen förlänga med en timme (alltså öka den nerställda tiden med tre timmar). Har du en brist på något så är en förändring alltid bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser väldigt bra ut med mina mått mätt. Men att det avviker nedåt är något man vill ta på allvar oavsett utgångsläge.

 

Jag har inga erfarenheter som kan hjälpa dig tyvärr.

 

Jag såg dock att triton kunde göra bioologisk analys av vattnet https://www.triton-lab.de/n-doc

 

Det skulle kanske vara värt att prova när du har ett så fint system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, LN21 skrev:

Det kan vara många saker men, det är två man lätt kan börja med. Mg test blir lätt för gamla. Köp ett nytt med färskt datum och dubbelkolla att du inte ligger för högt i Mg.

Sak nummer två är lite knepigare att förstå. När mitt kar är i botten så sänker jag kH till 6.5. Då piggar efter någon vecka nästan alla koraller till sig. Högt Mg är lätt att fatta men att lågt kH har en positiv inverkan är mycke knepigare att ta till sig. Men som sagt det hjälper hos mig. En tredje sak som ja även tar till är att ändra belysningstiden. Dra ner allt två timmar i två veckor, för att sen förlänga med en timme (alltså öka den nerställda tiden med tre timmar). Har du en brist på något så är en förändring alltid bra.

 

Mg testet är relativt nytt ändå och överensstämmer ganska väl med icp, där nivån 31a augusti låg på 1350. 

 

Dina andra två metoder låter ju intressanta, men väldigt radikala måste jag säga! 😅

Har funderat på om det finns något med själva belysningen som påverkar, men glömde också tillägga att jag har ett fraggkar, där både en av mina acropora frogskin och montiporan tappat vävnad (de enda två fraggarna som gjort det). 

Kan ju vara dålig belysning i båda karen såklart, men det känns mer troligt att det är "vattenburet" - eller som du säger, brist på nånting. Men bevakar ju ändå med icp månadsvis... isf borde det ju vara brist på något utanför det spektrum som testas inom icp.. 

20210923_151926-01.jpeg

20210923_151845-01.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Casio skrev:

Det ser väldigt bra ut med mina mått mätt. Men att det avviker nedåt är något man vill ta på allvar oavsett utgångsläge.

 

Jag har inga erfarenheter som kan hjälpa dig tyvärr.

 

Jag såg dock att triton kunde göra bioologisk analys av vattnet https://www.triton-lab.de/n-doc

 

Det skulle kanske vara värt att prova när du har ett så fint system.

 

tack! :) 

 

Jo, det är ju inte så att allt håller på att braka samman, men mitt motto har hittills varit att vid behov kväva saker i sin linda, då gäller det att fånga dom tidigt också :) 

 

 

Jo, en biologisk analys kan ju vara aktuellt, även den som är mer omfattande. Det är väl inte omöjligt att det är någon form av bakterieangrepp, då den gett sig på samma korall på olika ställen. Har dock inte så djup kunskap i detta men ska försöka googla/youtuba mig runt lite.

 

Dessvärre tar det förmodligen veckor att få svar på, och sen får man väl isf se vad svaret ger för alternativ till handlingar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog ner lite grand på belysningen idag iaf, mina näringsvärden är ju inte ultralåga, men ändå i den lägre kategorin. Med ozonklart vatten ligger PAR runt 500+ på vissa ställen.

Ska även försöka höja fosfaten lite med kh2po4. 

 

Ingen som har erfarenheter av att VÄS har ställt till något? Jag körde ju med ryss-vodka som jag hade hemma. Gissade på vodka som vodka? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla skrev:

Om man nollar fosfaten kan det bli plötslig vävnadsdöd på koraller.

Väs är ju kolkälla som sänker nitrat+fosfat.

Enligt min erfarenhet är Montipora mest utsatt.

Bra att veta kring montiporor. 

 

Jag har ju mätt fosfat minst varannan dag med mastertronic. Har aldrig legat under 0,01. Men har också ganska höga dygnsvariationer, och vem vet med lite felmarginaler osv.

 

Har sedan någon vecka tillbaka slutat dosera VÄS och ökat till en daglig mini-dos av Kh2po4, samt matat lite mer korallfoder. Får se vad det gör på sikt. 

 

Tyvärr breder vävnadsdöden ut sig mer på min frogskin. Har lite is i magen men tror jag kommer behöva klippa den för att inte förlora hela kolonin på sikt... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 skrev:

jag hade stängt av doseringen av VÄS.

skicka ett ICP

höja upp kalium (har för mig att montipora är känslig för lågt kalkum - under 350ppm)

Jo VÄS är som jag skrev redan avstängd. Icp skickar jag in varje månadsskifte så det går iväg ett nytt imorgon. 

Kalium mätte jag tidigare i veckan och då låg det på 370, så har doserat 100 ml (utöver den dagliga dosen på 6ml). 

 

Borde inte vara kalium som är den felande faktorn här 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, kaptenen skrev:

Kontroversiellt att säga men i med mer fosfat :D . 0,01 är lika med noll i princip och kan stressa dem. Jag försöker alltid ligga runt 0,05 - 0,1 ppm. Trodde du hade mer fosfat.

 

Då trodde du fel min vän! :D 

Dock skrev jag iofs "aldrig lägre än 0,01", men har fått resultat på 0,015, även om det oftast ligger mellan 0,02 och 0,04.  

 

Nu fläskar jag på som om det vore slutet av fastan. Nä, skämt åsido, allt inom kontrollerade former. Men håller nu på att dosera upp po4 med både dosering och matning.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att läsa LN21:s kommentar om lågt KH. I mitt för stunden väldigt åsidosatta fraggkar har jag ett gäng euphylliafraggar som inte slagit ut på flera månader. Har inte hittat någon förklaring till varför så enkla koraller tjurat, men inte försökt lösa det på något sätt. För ett tag sedan märkte jag att kh-dunken var slut. KH hade dykt ner till 5,5 från vanliga 8. Inga koraller verkar ha tagit skada, MEN mina euphyllia har slagit ut. Nu med kh runt 8 är det fortfarande ute.

Inget jag rekommenderar dig att göra, men intressant att någon märkt av samma sak.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, irwin_fletch skrev:

Intressant att läsa LN21:s kommentar om lågt KH. I mitt för stunden väldigt åsidosatta fraggkar har jag ett gäng euphylliafraggar som inte slagit ut på flera månader. Har inte hittat någon förklaring till varför så enkla koraller tjurat, men inte försökt lösa det på något sätt. För ett tag sedan märkte jag att kh-dunken var slut. KH hade dykt ner till 5,5 från vanliga 8. Inga koraller verkar ha tagit skada, MEN mina euphyllia har slagit ut. Nu med kh runt 8 är det fortfarande ute.

Inget jag rekommenderar dig att göra, men intressant att någon märkt av samma sak.

 

Nä som sagt, förnekar inte varken LN eller din erfarenhet. Jag har nog bara inte kommit så långt i desperationen att jag väljer det alternativet, som en åtgärd. 95% av andra koraller ser ju ut att må bra :) Men, är inte van vid dessa tecken och särskilt inte hos två kolonier som jag haft sen innan jag uppgraderade karet för ett par år sedan, och som verkligen växt som ogräs. Försökte till och med ta död på mintporan vid ett tidigare tillfälle (runt ett år sedan), men misslyckades. Kan tyckas att jag borde vara nöjd nu då, men icke. Det ska vara på mina villkor :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst ett foruminlägg av H. W. Balling (Kemist på Tropic Marin) där han hävdade att koraller inte kan ta upp fosfat om halten är under 0,02.

För länge sedan läste jag en artikel där de hade mätt samma fosfathalt i havet på 6 ställen i stora barriärrevet.

De adderade organiskt bunden fosfat till den vi mäter (oorganisk) och summan blev på varje plats 0,06 vare sig den oorganiska var 0,02 eller 0,06.

 

Lasse har också länkat till en artikel där de visade att fiskmängd, koralltillväxt med mer var större runt fågelöar men inte runt öar som var invaderade av råttor. Den extra gödningen av fågelskit påverkar.

 

Vad jag har sett är det bara nackdelar med att ha fosfathalt under 0,06.

För min del tror jag att det lägsta fosfatvärdet som koraller kan utnyttja är olika för olika arter och vissa sorter som t. ex Euphyllia behöver mer om man inte ger dem fosfat genom stödmatning för hand.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla skrev:

Jag har läst ett foruminlägg av H. W. Balling (Kemist på Tropic Marin) där han hävdade att koraller inte kan ta upp fosfat om halten är under 0,02.

För länge sedan läste jag en artikel där de hade mätt samma fosfathalt i havet på 6 ställen i stora barriärrevet.

De adderade organiskt bunden fosfat till den vi mäter (oorganisk) och summan blev på varje plats 0,06 vare sig den oorganiska var 0,02 eller 0,06.

 

Lasse har också länkat till en artikel där de visade att fiskmängd, koralltillväxt med mer var större runt fågelöar men inte runt öar som var invaderade av råttor. Den extra gödningen av fågelskit påverkar.

 

Vad jag har sett är det bara nackdelar med att ha fosfathalt under 0,06.

För min del tror jag att det lägsta fosfatvärdet som koraller kan utnyttja är olika för olika arter och vissa sorter som t. ex Euphyllia behöver mer om man inte ger dem fosfat genom stödmatning för hand.

 

Tack för den vidareutvecklingen Stig. 

 

Mätte precis fosfat igen och har fått upp det till 0,063 mg/l. 

Ska försöka lägga mig på 0,08 framöver och utvärdera efter tid. 

 

Kommer även temporärt tillsätta lite aminosyror framöver. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för STN. Lyckades styra upp det hela med antibiotika (Amoxicillin) och en omgång STN-X från Triton. Han tappa hälften av mina sps:er innan jag satte in behandling.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja uppdatera den här tråden med något som sker med min tenuis rainbow. Kika på bilderna nedan 

 

Det är som att den har encrustat vid foten, men att vävnaden nu sakteligen börjat dra sig tillbaka igen. 

Någon som känner igen detta? Kan det var tecken på angrepp? Bakteriellt? Ohyra? Jag har inte kunnat urskilja något med blotta ögat ännu. 

20211002_210825-01.jpeg.015b3b937808172c1cc46de4b05c70c5.jpeg

20211002_210825-02.jpeg.b4cf29a1288feffffda2ad01d0557600.jpeg

20211002_210940-01.jpeg.21c88faf7b58b7826f4dddde7197e666.jpeg

20211002_210940-02.jpeg.6130a32f0fb8873f9575744057aa2d87.jpeg

 

 

Kika även på min SSC som står bredvid (detta är dock inte på något sätt unikt för just den platsen i karet), utan många andra basväxande fraggar ser ut som denna SSC vid basen. 

Kan detta bero på att jag har ett ganska högt ph i karet? Vilket underlättat för korallen att bygga kalciumkarbonat? Men hänger då vävnaden inte med istället? Eller är jag helt fel ute här? 

20211002_210825-04.jpeg.dd4885a9f3d47eb0cffc4e0fe50597da.jpeg

 

Väntar fortfarande på svar från ICP, men har åtminstone lyckats höja po4 de senaste dagarna och den har legat mellan 0,06 och 0,1.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Var det då förmodligen någon form av bakteriellt angrepp som du hade? 

Det är just det som är lurigt att veta. Men eftersom jag har en sixline wrasse och alla sps:er och inte bara acropororna tappade vävnad kändes det som att det inte rörde sig om en parasit. Hittade en forskningsrapport där man i 95% av nekrosfall på koraller från naturen lyckats bota med Amoxicillin. Men även folk med akvarium som lyckats väl med STN-X medlet från Triton. Ogillar antibiotika. Det slår ju ut så mycket annat bra antagligen förutom resistens risken generellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, KMG skrev:

Det är just det som är lurigt att veta. Men eftersom jag har en sixline wrasse och alla sps:er och inte bara acropororna tappade vävnad kändes det som att det inte rörde sig om en parasit. Hittade en forskningsrapport där man i 95% av nekrosfall på koraller från naturen lyckats bota med Amoxicillin. Men även folk med akvarium som lyckats väl med STN-X medlet från Triton. Ogillar antibiotika. Det slår ju ut så mycket annat bra antagligen förutom resistens risken generellt.

 

Ok, ska kika på det där med STN-X, behöver läsa lite mer om vad det botar och hur det som det botar uppstår. Samt vänta någon vecka till åtminstone och se vad lite högre fosfat ger.. Men det är en oroväckande utveckling. Förstår inte varför nytillväxt vävnad helt plötsligt drar sig tillbaka. 

 

MEN, vad menade du med "eftersom jag har en sixline wrasse"... vad har det med saken att göra?? Fattade inte kausaliteten där :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ok, ska kika på det där med STN-X, behöver läsa lite mer om vad det botar och hur det som det botar uppstår. Samt vänta någon vecka till åtminstone och se vad lite högre fosfat ger.. Men det är en oroväckande utveckling. Förstår inte varför nytillväxt vävnad helt plötsligt drar sig tillbaka. 

 

MEN, vad menade du med "eftersom jag har en sixline wrasse"... vad har det med saken att göra?? Fattade inte kausaliteten där :D 

Efter vad jag lärt så brukar sexline wrassar äta en hel del korallparasiter. Tog det som ett tecken på att det var ett bakteriellt problem. Till saken hör att varför jag tror att jag fick ett utbrott var att jag klantade mig stort och hadde inte koll på salthalten. Den hade trillat ner till 1.022. Tror att flertalet elaka bakterier mm är närvarande konstant och passar på vid försvagning som övrigt i naturen. I ditt fall ser dock allt perfekt ut...🤔

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...