Gå till innehåll

Fler anthias?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har ett rsr 350 displaykar. 

 

Köpte 2 anthias för ett par månader sedan. Tyvärr har den mindre, honan, förmodligen strukit med. Hon valde efter en tid att gömma sig alltmer (enligt mig själv helt omotiverat då jag inte såg att någon var på och trakasserade henne). Nu har jag inte sett henne på flera dagar. Med tanke på att det är just anthias så är det väl inga jättebra odds på att hon fortfarande är i livet. 

 

Nu till frågan då. Om jag skulle köpa ett par anthias till, kan det bli problem med den nuvarande patriarken (som ändra färg, form osv)? Har aldrig haft anthias tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthias är olika.

Squamipinnis (den blåögda) som säljs mest är mycket aggressiv och där bör man nog ha minst 5 honor för varje hanne och minst 1 meter akvarium per hanne.

Det är andra Anthias och pilfiskar som är mest utsatta. Mycket sten och grenväxande koraller underlättar också.

Andra arter som lever på lite större djup är lugnare och av dispar brukar man kunna ha flera hanar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, stigigemla skrev:

Anthias är olika.

Squamipinnis (den blåögda) som säljs mest är mycket aggressiv och där bör man nog ha minst 5 honor för varje hanne och minst 1 meter akvarium per hanne.

Det är andra Anthias och pilfiskar som är mest utsatta. Mycket sten och grenväxande koraller underlättar också.

Andra arter som lever på lite större djup är lugnare och av dispar brukar man kunna ha flera hanar.

 

Den såldes som dispar men ser ut som en squamipinnis. Ska se om jag kan hitta bild. Kan man satsa på en annan art eller kan den aggressiva patriarken vara ett lika stort problem ändå? 

Mitt kar är 120 långt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minutes ago, Kim Rosenqvist said:

Screenshot_20210928-091104_Gallery-02.jpeg

Det är en squamipinnis. 
 

Om du vill ha i mer anthias skulle jag satsat på 4-5 honor till honom. Mindre än så kan bli problem. 
Min erfarenhet är att de är aggressiva mot allt som liknar anthias så jag tror inte att det kommer hjälpa nämnvärt med en annan art.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, MichaelE skrev:

Det är en squamipinnis. 
 

Om du vill ha i mer anthias skulle jag satsat på 4-5 honor till honom. Mindre än så kan bli problem. 
Min erfarenhet är att de är aggressiva mot allt som liknar anthias så jag tror inte att det kommer hjälpa nämnvärt med en annan art.

 

Jorå, är en squamipinnis! Jag har sex stycken och en har utvecklats sig till hane med blå fenspetsar. Han är en riktig härskare och de minsta honorna få finna sig i att hålla till i nått hörn. Han har inte skadat nån och alla mår bra och äter som grisar. Mycket vackra och ger färg och liv år karet! De behöver dock mat flera gånger dagligen. Jag matar 3-4 ggr och de äter ALLT!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Gierth restart skrev:

 

Jorå, är en squamipinnis! Jag har sex stycken och en har utvecklats sig till hane med blå fenspetsar. Han är en riktig härskare och de minsta honorna få finna sig i att hålla till i nått hörn. Han har inte skadat nån och alla mår bra och äter som grisar. Mycket vackra och ger färg och liv år karet! De behöver dock mat flera gånger dagligen. Jag matar 3-4 ggr och de äter ALLT!

Äter dina även torrfoder?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...