Gå till innehåll

Trenger litt hjelp til mitt nye akvarie.


panaquel90

Rekommenderade inlägg

Hei Alle!

Skal starte ett nytt vegg akvarie. Akvariet er 217*80*80 (invendig avrennings boks) med en utvendig sump på 135*50*50 i sumpen skal det være sikkerhets avrenning til sluk,refugium og ett ferskvanns reservoar. Av utstyr har jeg tenkt og bruke en skummer(elos NS4000 holder til 4000L vann),en ozmose enhet kalkvanns mixer og reactor fra Aquamedic, AM uv 155W , titan kjøler AM 2500 samt syv pumper ocean runner 6500. Alt av lys og pumper styres med en aquatronic computer.

Så kommer det jeg er litt usikker på skal plasere pumpene utvendig og legger insug og utstrømming i rør. Hvordan gjør man det best? Her er hvordan jeg har tenk: Legge insuget ned bak steinen i en filtermatte for og ta partikkeler tanken er og plasere flere insug i en svamp. En slik svamp i vært hjørne. Utstrømming har jeg tenkt og ta ett vanlig rør tette det i enden og borre hull i det for utstrømming men, hvor mange hull kan/bør du ha? Hvor store bør hullen være? Har også tenkt oog styre pumpene slik att ikke alle pumpene går samtidig men attt de skaper en bølge effekt. Disse pumpene hvill bare ha en stor dyse for og forsterke effekten. Hvor mang pumper bør man bruke til dette? Tanken var og bruke fire.

Lyset er jeg også litt usikker på. Har tenkt og bruke 3*400w Hqi og suplere med 4*T5 rør men er det tilstrekkelig?

Håper noen kan komme med synspunkter og eventuelt inspill på ting jeg måtte ha glemt og få med. Bør jo nevnes att tanken er og ha i hovedsak SPS og LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera på om du inte ska välja en extern pump, typ en större iwaki eller liknande istället för en massa O.R

Dels för strömförbrukningen, men framförallt för att minska värmen i akvariet

- jag skulle bygga ett rörsystem bakom revet med nån sorts "vattenfördelare" av den typ som används i jaccuzzi´s

(heter systemet ocean motion?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Det er nok ingen dårlig ide dette. Har det som ett klart alternativ. Har valgt flere små pumper for og kunne styre de i forskjellige kretser slik att noen pumper ikke står på på natten,men att det fortsatt er en svak bølge funksjon.Klart att dette må veies opp imot varmen det produserer regner ikke med att det skal bli ett stort problem da selve kabinettet får en egen avtrekksvifte.

Og ja jeg skal bygge ett slik fordelings system spørsmålet er hvordan gjøre det best noen ideer?

Systemet har ikke noe navn det er satt sammen selv. Er det derimot selve styringen du tenker på er dette en Aqutronic computer som kan styre lys,pumpr måle ph og masse annet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...