Gå till innehåll

Andreas downgrade


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. 

Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. 

 

Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor

 

Idag började jag fylla huvuddisplayen

20210929_190107.jpg.8454a1c082def92fa0e779dd4ffa8024.jpg

20210929_190129.jpg.ed63f55a7f18672da2a8b913dec6fb6e.jpg

  • Gilla 11
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/30/2021 at 10:22 AM, nike83 said:

härligt att du är igång igen. 👍

 

vad blir det för teknik?

 

vad har du för fiska kvar?

För rening blir det bara aktivt kol och levande sten i sumpen till en början. Var och köpte LS idag. Inte mkt man får för 2000 kr :D

No description available.

Köpte även en till clown då min clown från förra systemet varit singel ett tag nu (Hittade hens mummifierade partner när jag städade bort gamla sumpen)

Gamla och nya clownen verkar ha funnit varandra direkt.

No description available.No description available.

Utöver dessa så har jag även en Ctenochaetus binotatus kirurg och en ensam bangai som jag behöver fixa en partner till också.

Utöver clownerna och kirurgen som kan räknas som aggressive så ska alla andra fiskar i detta kar vara lugna och framförallt enkla så att man kan resa bort utan att behöva ha akvarievakt.

 

Utöver renhållningstekniken jag nämnde så kommer jag antingen köra min razor ramp eller min ati powermodule hybrid för ljuset. Har inte riktigt bestämt mig än. Powermodulen är ju bättre helt klart men tar också mer plats och väger mer. Min fokus kommer vara LPS:er så det krävs ju inte så avancerat ljus.

Cirkulation blir gamla tunzepumpar jag har liggande och retur blir en jebaopump från förra karet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hade en liten översvämning här om dagen. Returröret hade sjunkit ner så hålet jag gjort för att bryta hävert låg 2 dm under ytan så att när vi stick strömavbrott tömdes halva karet ut i sumpen i garaget. Tack och lov att det var i garaget dock! 

Frugan ringde i panik hemifrån och frågade vad hon skulle göra. 

 

Förlorade en nyinköpt partner till min clown men utöver det var det ingen större fara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...