Gå till innehåll

Ny på salt


Lglinen

Rekommenderade inlägg

Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte.

Om jag köper ett red sea reefer xl v3

Är det ett bra akvarium för nybörjare?

Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt.

Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen?

En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden och kul att du funderar på att börja med salt.

 

Red sea karen är generellt sett i god kvalité och som nybörjare kommer du inte att bli missnöjd. Finns yta att jobba med och med exempelvis en 350 eller 425:a kommer du långt och kan ha en del fisk utan att det blir för trångt och svårt att ta hand om.

 

Det viktigaste att tänka på är att ha en bra skummare, belysning och cirkulationspumpar. Här är streamers det som ofta rekommenderas. Du vill helst ha en cirkulation i displayen som är minst 10ggr upp till 40 ggr volymen beroende på vad du ska ha i karet (oftast är det korallerna som är mest kräsna med cirkulationen). 20 ggr volymen kommer du långt på. Med returpumpen behöver du i de två modellerna jag listade ovan ofta inte mer än 2 - 3000 l/h på returpumpen som cirkulerar upp vattnet från sumpen. Jag har en returpump som kan ge totalt 6000 l/h i sumpen på mitt 425 xl men jag kör den bara på halvfart.

 

Det kan vara rätt mycket att kolla upp som ny så jag rekommenderar att läsa vår saltvattenskemi for dummies som går in lite på hur den kemiska delen fungerar. Sedan så kan du ta kontakt med en av våra annonsörer på forumet då de delar ut vår nybörjarguide till sina kunder. Där står det mer om vad för typ av utrustning man behöver för att komma igång.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar även tipsa om BRStv's youtube-serie där de tar upp det mesta som är värt att tänka på när man ska starta ett akvarium.

 

 

Kan i övrigt hålla med om att Red Sea håller en bra kvalitet. Det är också en akvariumserie som erbjuds via många återförsäljare (eller ofta på second hand marknaden om man föredrar det). Många har eller har haft ett Red Sea akvarium och kan då bidra med värdefull input när man har funderingar.  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...