Gå till innehåll

fisk död


Rekommenderade inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=pAB1uqq8-oU       köpte ett par av Genicanthus Melanospilos för ca två veckor sedan, idag är dom döda utan tillsynes utan  yttre skador man skulle kunna tro att dom fått någon typ av hjärnskada som dom rörde sig, kan det bero på fångstsätt ? har någon annan varit  med om liknande  inget problem med mat aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar farham60 syn på att det troligen rör sig om simblåsan. Dessa fiskar kommer från lite djupare vatten än våra andra och det kan vara en effekt av att de vid fångsten fått en skada (togs upp till ytan för snabbt) men min erfarenhet är att de kan vara lite känsligare för stötar och slag. De verkar dock inte förstå detta då de ofta är väldigt glupska och gärna fightas om maten. Det finns en risk att en av de andra fiskarna tryckt till den och på så sätt skadat simblåsan. Ibland kan man se hur den blivit större och med en väldigt fin nål lancera och suga ut luft ur blåsan. Detta är dock lite mer avancerat att göra och jag skulle nog istället försöka sätta den i ett eget akvarium med bra vatten men mindre flöde. Du kan oftast enkelt knyta ihop detta akvarium med ditt vanliga med en pump och lite slangar och flödet räcker då gott och väl till. Nu förstår jag att fisken är död men för framtiden så kan detta vara ett alternativ. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående inlägg om att problem med simblåsan är troligaste orsaken samt att fångst på större djup är en trolig anledning till detta. Det enda jag tycker är lite märkligt är att det som jag förstod det kom samtidigt på båda fiskarna och relativt lång tid efter fångst?

Kan förvisso även bero på bakterieinfektioner i det område som reglerar mängden luft i simblåsan och då skulle det vara mer logiskt.

Sen ska jag vara den tråkiga igen och påpeka att det inte är lagligt att sticka i fisken utan viss medicinsk utbildning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Hampus85 glömde skriva om den lagliga delen i att utföra avancerad medicinsk behandling på djur. För den som är intresserad så vill jag minnas att SLU genomförde en del tester på fiskars smärtsensorer som påvisade att fiskar kan känna smärta. Det är därför viktigt att man söver fisken om man ska genomföra den här typen av ingrepp. 

 

Jag vill också lägga till en sak som jag kom ihåg och det var att i vissa fall kan b-vitamin brist skapa den typ av beteende som sågs på filmen. 

Ändrat av OR20
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...