Gå till innehåll

FM Red-x


nike83

Rekommenderade inlägg

Börjat titta fram lite cyano på någon sten. 

 

hittade denna produkt: https://saltivast.se/sv/tillsatser/problemlosare/fauna-marin-red-x.html

efteråt skall man köra någon pulver som gör att allt blir bra! :D   https://saltivast.se/sv/tillsatser/naring-och-bakterier/fauna-marin-rebiotic-100-natural.html

 

någon som provat? 

 

Red slime remover funkar ju kanon, men känns som att cyanon kommer tillbaka igen efter ett par månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dåligt med respons, då provar jag... :)

 

För ca 2 månader sedan så körde jag en kur Red Slime Remover och blev av med min cyano. Efter detta så har min nitrat legat över 5 hela tiden och var idag uppe på 10.3 (Hanna Checker HR) samt fosfat på ca 0.05 (18 fosfor). Det var ca 3 veckor sedan jag upptäckte att det började komma cyano på någon sten. Efter det så har jag bara blåst bort cyanon med jämna mellanrum, men nu ökar den exponentiellt så det är dags att göra något åt cyanon igen. 

Det känns inte som något hållbart alternativt att köra RSR ett par gånger per år, så jag ger Fauna Marin:s Red-X en chans.

 

Jag har också problem med gröna trådalger som växer lite här och var. Troligen är det på grund av att jag doserar en del näring (nitrat och fosfat) för att hålla upp mina näringsvärden, då min sten "suger" näring konstant från vattenkolumnen. Dock tror jag just nu att jag endast föder algerna.

 

I 6 dagar skall produkten doseras och efter ytterligare 5 dagar skall produkten vara aktiv i systemet. 

När jag är klar med Red X, så går jag på den rekommenderade produkten Faunamarin REBIOTIC, som är pulverbaserade bakterier.

 

 

Lite bilder - kan lova det är värre IRL. 

 

Återkommer med resultat.

 

 

 

IMG_8032.jpg

IMG_8034.jpg

IMG_8035.jpg

IMG_8036.jpg

IMG_8037.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ. har du testat biologisk bekämpning med Microbe-lift Special Blend , o samtidigt  Aquaforest life source 1000ml någon form av lera, lägg innehållet  i en burk som du borrar ett antal hål i på olika ställen 5-8mm ställ burken med lock på  i sumpen där det är lite lung rörelse  så det blir svag genomströmmning detta har fungerat i mina tre akv det tar lite tid men man får stå ut hellre bio än kem.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-10-31 at 18:40, andersb62b skrev:

HEJ. har du testat biologisk bekämpning med Microbe-lift Special Blend , o samtidigt  Aquaforest life source 1000ml någon form av lera, lägg innehållet  i en burk som du borrar ett antal hål i på olika ställen 5-8mm ställ burken med lock på  i sumpen där det är lite lung rörelse  så det blir svag genomströmmning detta har fungerat i mina tre akv det tar lite tid men man får stå ut hellre bio än kem.

 

Hej

kanske kan bli något sådant när test-perioden är över för dessa preparat jag testar nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag, nästan efter en vecka, så ser jag absolut ingen skillnad. snarare tvärtom. dock skall full effekt uppnås efter 11 dagar enligt anvisningen.

 

det jag märkte efter några dagar var att förbrukningen minskade och jag tycker att korallerna ser tråkigare ut (tappat en del färg).

så något händer i systemet i vilket fall.

beror det på Red-X? kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom att jag inte såg något som helst resultat på minskning av cyano, så beslutade jag mig att hjälpa Red-X lite med mörkläggning i 2 dygn. 

 

254921117_416190520033895_5442967913900279272_n.jpg.ee00ed506713fb696d127e97031ba790.jpg

 

 

under mörkläggningen så fick jag tömma filtersockorna, då det släppte en hel del cyano som fastande där. 

efter dessa 2 dygn så fanns det en del cyano kvar i sanden, men under första dygnet med belysning så försvann det faktiskt succesivt. 

 

idag så ser det ut såhär:

IMG_8086.jpg.7ff5e889a2057b71c95bf062b4d5bac8.jpg

 

 

- inte ett spår av cyano = preparatet funkar ( i vilket fall med hjälp). 

 

 

DOCK! RTN på flera koraller (acroporor), och STN på flertalet. 

Förbrukningen av KH är nära 0. Inga polyper är framme.

flera koraller är ljusa, vilket tyder på att de börjar "tyna bort".

 

för övrigt så gjorde jag igår kväll ett 15%igt vattenbyte, då jag såg att flera koraller mådde dåligt. 

 

Jag tolkar det såhär:

  • koraller som tidigare kanske inte mådde 100%, uppskattade verkligen inte behandlingen av detta preparat. 
  • förbrukningen gick ned kraftigt under behandlingen - ingen tillväxt.
  • flertalet koraller som var i fint skick innan behandlingen, är idag döende.

jag kan så klart inte säga att det är preparatet som orsakar att många av mina koraller håller på att dö. det kan också vara min 2 dygns mörkläggning som inte föll ut så väl för korallerna, men mot cyanot var det väldigt effektivt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju positivt att så mycket försvann av mörkläggningen. Det är bra besvärligt när cyanon har greppet om akvariet. Jag har ett akvarium som är drabbat själv. Men jag har flera akvarier så jag har bara låtit det stå så länge och väntar lite på att det löser sig självt.

 

Jag testa kasta i lite caulerpa och den växte något hemskt en period men stanna av sedan. Slet ut så mycket jag kunde för att nu avvakta igen och se om den tar sig på nytt eller dör av.

 

Men när man har akvariet hemma som du så vill man ju att det ska hända något lite fortare! 

 

Du får inte mycket svar och jag har inte så mycket vettigt att bidra med som gjort att jag inte skrivit något heller men det är toppen att du fortsätter att dokumentera i tråden! Jag läser alla inläggen.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tisdags så gjorde jag ett vattenbyte till på 15%.
Fortsätter med bakterierna enligt beskrivningen.

PH har legat ganska så lågt, men nu blivit något högre. Dock har jag en gammal PH elektrod som minst är 2 år.


Tappat ett par koraller som ett risiga ut.

Näringen fortsätter att stiga.

Kört igång aktivt kol med nytt media i reaktor (3dl kol).

Förbereder ett 30%igt vattenbyte i helgen. I samband med det så försöker jag suga ut så mycket trådalger som möjligt (rädd att de släpper toxiner och näring till vattnet när de dör).


Därefter får det bära eller brist.

d52404b15aabc66c96103646b560ca68.jpg
708f6c70427b8c12d4df0d2ad5b013b2.jpg

d50c3b2feb5bda97f7a195350252ae38.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

då har det gått 10 dagar igen och läget är:

 

  • Fortsatt STN på flera koraller trotts vattenbyte och aktivt kol. Bytt 15 + 15 + 30 %. Ska idag byta 15% till. Detta kan så klart inte skyllas på Red-X.
  • Nästan alla mina trådalger är döda. Troligen så är de orsaken till att jag nu har minst 0,15ppm i fosfat och nitratet ligger runt 14ppm
  • Cyanon är tillbaka och växer på stenen (ej sanden)

 

Jag har slarvat lite med tillskottet av Rebotic bakterier, då jag är orolig att dessa påverkar mina koraller negativt. Preparaet är väldigt svårt att lösa och det blir "flagor" som inte löser sig.

 

@Casio jag har nu beställt prylar för att börja odla phytoplankton

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering.

Cyanon täcker nu stora stenarna igen och det börjar bli en tendens av cyano i sanden också.
Jag har fortsatt med bakterierna, men det känns som att de inte gör någon nytta nu när cyanon är på framfart.

Kommer nu avbryta detta experiment och satsa på Phytoplankton istället. 89b2d2656d3e6979ea985c87ad63fcc3.jpg
b9d846486c737d3830397beede2b0c52.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...