Gå till innehåll

Att äga en Mantisräka - Flera frågor och fungeringar!


BaronOfSweden

Rekommenderade inlägg

Hej, vilket bra forum detta verkar vara. Jag har ett antal frågor gällande att äga en Mantisräka (påfågelmantis). Jag hoppas att iaf. kunna få svar på några av dessa. Min erfarenhet av akvarium är låg.

 

Inspirationen till detta beslut har kommit från massimosaquatics på Tiktok  ( https://www.tiktok.com/@massimosaquatics ) och jag tänker mig någon liknande uppsättning och föda som han använder.

 

1.       Akvarium: Jag har förstått att man bör ha ett akrylakvarium
a/ Hur tjocka borde väggarna vara?
b/ Är 100 liter är en lämplig storlek  för en mantisräka?
c/ Hur stort akvarium behöver jag för att föda upp krabbor (föda till mantisräkan)

2.      Uppfödning av föda: Min start kommer att vara att försöka odla krabbor som jag förstår att den äter.
a/ Finns det någon särskild art av krabbor som är lämplig?
b/ Måste det vara saltvattenkrabbor?

3.       Foder: Finns det andra typer av mat som man kan variera med och kan förvara i en dispenser i de få fall man är borta några dagar upp till en vecka?

4.       Elektriska tillbehör: Vad behöver man för elektriska tillbehör? Filter, belysning etc. Något särskilt att tänka på vid val av dessa?
a/ För mantisräka?
b/ För krabborna?

5.       Övriga tillbehör: Vad behöver man för övriga tillbehör?
a/ För mantisräka?
b/ För krabborna?

 

Svar på flera eller enstaka av frågorna uppskattas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara haft en liten Mantis men har läst på och har också lite erfarenhet från den.

 

1. Problemet med Mantisar är att de äter mycket och man behöver då en kraftig rengöringsanläggning. En scyllaris blir stor och äter mycket.

 

2+3. De är lätta att vänja till tinad djupfryst mat. Det lämpligaste här i Sverige är nog hela räkor men man bör omväxla med annat som t.ex musslor och fiskkött.

    Att mata med levande fisk är olagligt. De äter mycket och sällan i naturen men du ser på dess aktivitet när den börjar bli hungrig.

    Att odla krabbor är snudd på omöjligt för hobbyister.

 

4. Du bör ha en sump till akvariet då den behöver lite över rumstemperatur och den kan slå sönder doppvärmare. Belysning är inte så viktigt då den kan leva på ganska stort djup i naturen. En rejäl äggviteskummare är nödvändigt. Räkna med att den bör dra mer än 500 liter luft per timme.

 

5. Du behöver kunna mäta de normala värdena för saltvatten. Temperatur, salthalt, kH, Kalcium, Magnesium, Nitrat, Fosfat. Dessutom kan det vara bra med ett ammoniumtest då du matar sällan och mycket. 

 

6. Den går inte att ha tillsammans med djur som rör på sig. De är mat.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, stigigemla skrev:

Jag har bara haft en liten Mantis men har läst på och har också lite erfarenhet från den.

 

1. Problemet med Mantisar är att de äter mycket och man behöver då en kraftig rengöringsanläggning. En scyllaris blir stor och äter mycket.

 

2+3. De är lätta att vänja till tinad djupfryst mat. Det lämpligaste här i Sverige är nog hela räkor men man bör omväxla med annat som t.ex musslor och fiskkött.

    Att mata med levande fisk är olagligt. De äter mycket och sällan i naturen men du ser på dess aktivitet när den börjar bli hungrig.

    Att odla krabbor är snudd på omöjligt för hobbyister.

 

4. Du bör ha en sump till akvariet då den behöver lite över rumstemperatur och den kan slå sönder doppvärmare. Belysning är inte så viktigt då den kan leva på ganska stort djup i naturen. En rejäl äggviteskummare är nödvändigt. Räkna med att den bör dra mer än 500 liter luft per timme.

 

5. Du behöver kunna mäta de normala värdena för saltvatten. Temperatur, salthalt, kH, Kalcium, Magnesium, Nitrat, Fosfat. Dessutom kan det vara bra med ett ammoniumtest då du matar sällan och mycket. 

 

6. Den går inte att ha tillsammans med djur som rör på sig. De är mat.

 

Tack så mycket för svaren. Det uppskattas!

 

1. Låter en kraftig rengöringsanläggning mycket?

 

2+3 Betyder detta att det även är olagligt att mata med levande skaldjur?

 

4 Tack det ska jag ta i beaktande. Sump har jag läst om och får läsa på mer om.

 

5. Tack, det ska jag kolla upp.

 

6. Det har jag förstått, min plan är att endast ha en mantis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också bara haft en liten (3-4cm) som troligen följde med levande sten, jag vet inte vad den levde av.

 

Sjöfartsmuseet i Göteborg hade en större i ett ganska litet kar, men jag vet inte om det var kopplat till en större sump. Ganska tjockt sandlager, som djuret grävde ut. Taggar @David från Sjöfartsmuseet så kanske han kan ge tips.

 

9 hours ago, BaronOfSweden said:

1. Låter en kraftig rengöringsanläggning mycket?

Det kan bli en del plaskljud från sumpen och en del buller från sumpskummaren (mycket beroende på konstruktionen). Jag tror det generellt blir tystare om du struntar i sump och istället använder en skummare i visningsdelen. Å andra sidan kan man ha algreaktor eller chaeto-odling i sumpen.

 

9 hours ago, BaronOfSweden said:

 

2+3 Betyder detta att det även är olagligt att mata med levande skaldjur?

 

Juridiken diskuterades precis häromdagen:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag har också bara haft en liten (3-4cm) som troligen följde med levande sten, jag vet inte vad den levde av.

 

Sjöfartsmuseet i Göteborg hade en större i ett ganska litet kar, men jag vet inte om det var kopplat till en större sump. Ganska tjockt sandlager, som djuret grävde ut. Taggar @David från Sjöfartsmuseet så kanske han kan ge tips.

 

Det kan bli en del plaskljud från sumpen och en del buller från sumpskummaren (mycket beroende på konstruktionen). Jag tror det generellt blir tystare om du struntar i sump och istället använder en skummare i visningsdelen. Å andra sidan kan man ha algreaktor eller chaeto-odling i sumpen.

 

 

Juridiken diskuterades precis häromdagen:

Tack så mycket! Nu blev jag ytterligare lite klokare i ämnet. När jag har letat akrylakvarium under dagen så verkar det vara ytterst svårt att få tag i. Så frågan är om jag kan lyckas att få till ett akrylakvarium utan att behöver betala stora summor och importera. Det verkar vara det största hindret.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att de skulle kunna krossa glasrutor är mer något som folk är rädda för att det är en möjlighet än något som faktiskt har bevisats någon gång. Akrylakvarium är väldigt ovanliga här i Sverige, det är ett dyrt material här. Hade jag varit orolig hade du kunnat beställa ett glas akvarium med minst 8 mm tjocka rutor. Det kommer inte räkan kunna spräcka. Men jag själv hade nog inte tänkt på den saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...