Gå till innehåll

Belysning reefer 250


Richard Björklund

Rekommenderade inlägg

Har ett Red Sea Reefer 250 med 1st Hydra52. 
Jag har inga sps utan bara mjukisar och allt funkar egentligen alldeles strålande. 
 

Men har funderingar på att utöka ljusbilden då jag naturligtvis har lite mindre ljus i kanterna av akvariet då hydran inte räcker 100% ut. 
Har ni några bra (och hyfsat billiga) alternativ? 
Min första plan är att antingen komplettera med 2st AI Prime i kanterna eller att sälja 52:an och skaffa 2st 26:or istället. 
Eller finns det något annat bra alternativ? Tror ni det hade räckt med tex 2st AquaMedic cube 30 eller likn. i kanterna? 
 

4B4592A7-07FA-4E63-A07F-A5DF3B4A1334.jpeg

6AC9471D-DA07-4C51-B9C9-FD7A4896305F.jpeg

Ändrat av Richard Björklund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sätt kunde vara att köpa två så kallade led balkar. Om man vill köpa premium så tillverkar Orphek fina sådana och om man kan tänka sig lite billigare så säljer Popular grow led bars med 470nm dioder på aliexpress i 60,90 och 120cm längder. Dessa går mot ca 10 usd att beställa i andra våglängder. En bra kombo skulle kunna vara hälften 450nm och hälften 470nm. Gillar du mer av ett violett ljus så kan man byta ut kanske 20% mot 430nm dioder. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev två helt nya MaxSpect mj-165 

sjukt bra ljus för pengarna. Väldigt nöjd. 
 

Ett tips vid wi-fi installationen om man har både 2,4 och 5ghz band på samma wi-fi adress och inte kan stänga av 5ghz som jag har. 
Mycket teknik går bara på 2,4ghz bandet och fattade inte först varför det var omöjligt att konfigurera tillbehör på routern. 
 

Sätt belysningen (eller annat wi-fi styrt) på sök nät, gå ut med mobilen till den tappar husets wi-fi, gå sedan tillbaka lite mot huset till du får wi-fi signal igen. Då hittar appen belysningen direkt. (2.4 bandet går längre än 5ghz). 

 

 

C9049571-089F-49C3-B8EC-5238E92AA474.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...