Gå till innehåll

Jordkyla


Jonas777

Rekommenderade inlägg


Hej, har tänkt jordkyla akvariet istället för att köpa en dyr kylare...
 
Kommer använda 25mm pem-slang under mark, gräver väl 1m djupt, och lägger ner 30m slang.
 
Vad tror ni? Hur många graders sänkning kan det göra en varm sommardag om akvariet närmar sig 28-29 grader, 1500L totalt inkl sump.
 
Vilken pump klarar detta samt många av&på utan att gå sönder tro?

Och hur är det med pem-slang, avger den gifter i saltvatten eller med stillastående vatten i?
 
Tips mottages gärna!13ed9debc8bb3d8bee33deb807319725.jpg
 
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

 

väldigt spännande lösning!

 

tror inte det är några problem med effekten (förutsätter att du gräver mer/längre än på fotot), då jag misstänker att du har ett uttag på ca 2 månader om året. du kan väl använda en vanlig cirkulationspump (som du startar sommartid) som du har igång hela tiden och sedan så växlar du till din egen krets till akvariet?! 

kanske är läge att köra glykol om du inte vill tömma systemet efter sommaren. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej
 
väldigt spännande lösning!
 
tror inte det är några problem med effekten (förutsätter att du gräver mer/längre än på fotot), då jag misstänker att du har ett uttag på ca 2 månader om året. du kan väl använda en vanlig cirkulationspump (som du startar sommartid) som du har igång hela tiden och sedan så växlar du till din egen krets till akvariet?! 
kanske är läge att köra glykol om du inte vill tömma systemet efter sommaren. 
Ja självklart ska jag gräva längre ner, precis börjat gräva.

Kommer inte köra glykol metoden, utan pumpa akvarie vatten igenom på sommaren, och troligtvis tömma slangen efter sommaren då så det inte står kvar i onödan.. tryckluft lär nog behövas för att tömma.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett tag kommer det växa kalkmaskar på slangväggen och öka flödesmotståndet.

Samt om akvarievatten med organiskt material blir stillastående en längre tid kommer det troligen bildas svavelväte. Det kan gå rätt snabbt om man har otur. Svavelväte är akut giftigt. 

 

Jag hade definitivt haft sötvatten i jordslingan som växlar värmen via en spiral med golvvärmerör i sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett tag kommer det växa kalkmaskar på slangväggen och öka flödesmotståndet.
Samt om akvarievatten med organiskt material blir stillastående en längre tid kommer det troligen bildas svavelväte. Det kan gå rätt snabbt om man har otur. Svavelväte är akut giftigt. 
 
Jag hade definitivt haft sötvatten i jordslingan som växlar värmen via en spiral med golvvärmerör i sumpen. 
Finns tyvärr ingen plats för det, men om man kör 24/7 under sommaren, och resten av året tömmer man den, borde väl funka?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Fast vet inte om det blir dåligt rent biologiskt då. Vattnet kommer inte vara så bra om det inte byta ut med jämna mellanrum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja troligtvis... eller att man kör den i intervall då den inte används istället för att tömma den varje höst...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Jonas777 skrev:

Ja troligtvis... eller att man kör den i intervall då den inte används istället för att tömma den varje höst...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

 

menar om det inte finns något kylbehov och du har "by-pass:at" ditt saltvatten, vad händer med det då efter en vecka eller två?

 

tror ändå på att du ska växla vattnet och hålla vattnet på utsidan för sig. finns ganska så billiga värmeväxlare, men se till att de är i syrafast rostfritt - gärna en bättre kvalité av dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
menar om det inte finns något kylbehov och du har "by-pass:at" ditt saltvatten, vad händer med det då efter en vecka eller två?
 
tror ändå på att du ska växla vattnet och hålla vattnet på utsidan för sig. finns ganska så billiga värmeväxlare, men se till att de är i syrafast rostfritt - gärna en bättre kvalité av dem. 
Blir att testa den första idén först och se hur bra det funkar... och tömma slangen till hösten och bara köra sommaren.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver lägga ut slangen i en längre slinga. Som det ser ut på bilden värmer du bara upp gropen.

Se t.ex här: https://gravarbeten.se/gravarbete-vid-jordvarme/

Nu är ju det exemplet räknat för ungefär 7 kw kyla så du behöver ju inte lika stor yta men om du skall kyla 300w behöver du ungefär 0,3 / 7 av ytan.

Räknar vi med 500 kvadratmeter i länken blir det ungefär 20 kvadratmeter i ditt fall. Antagligen är det mindre krav för kyla under bara några veckor men minst 10 kvadrat bör du allt ha.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver lägga ut slangen i en längre slinga. Som det ser ut på bilden värmer du bara upp gropen.
Se t.ex här: https://gravarbeten.se/gravarbete-vid-jordvarme/
Nu är ju det exemplet räknat för ungefär 7 kw kyla så du behöver ju inte lika stor yta men om du skall kyla 300w behöver du ungefär 0,3 / 7 av ytan.
Räknar vi med 500 kvadratmeter i länken blir det ungefär 20 kvadratmeter i ditt fall. Antagligen är det mindre krav för kyla under bara några veckor men minst 10 kvadrat bör du allt ha.
Så jag behöver gräva 10kvm stort hål som är minst 1m djupt då menar du?

Isf blir det tufft... gräver själv med spade...

Tror du detta inte funkar alls, även med långsamt flöde? Så kanske inte hålet hinner värmas upp? Men då kanske kyl effekten knappt märks i karet med så långsamt flöde... hmm


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idén är det inget fel på kommer att fungera ypperligt när det gäller kylning, längden kan jag räkna ut åt dig om du anger hur mycket effekt du vill ha. Blir ju en betydligt större diff temperatur än vid normal jordvärme så watt/m stiger en del. 
du bör gräva ditt dike som ett u inte gå fram och tillbaka i samma spår.

 

Det kemiska är inte min starka sida men jag hade inte vågat köra akvarievatten direkt då du aldrig kommer att kunna tömma helt och vatten står kvar och ”dör” i slangen. 
 

det ser på bilden ut som att du bor på glesbygden, egen borrad brunn med dränkpump? Isf hade jag använt färskvatten för kylning om jag ville bygga nån special.

 

i slutändan tror jag dock inte att något av alternativen kommer att bli billigare än en köpekylare när samtliga delar är inhandlade tyvärr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idén är det inget fel på kommer att fungera ypperligt när det gäller kylning, längden kan jag räkna ut åt dig om du anger hur mycket effekt du vill ha. Blir ju en betydligt större diff temperatur än vid normal jordvärme så watt/m stiger en del. 
du bör gräva ditt dike som ett u inte gå fram och tillbaka i samma spår.
 
Det kemiska är inte min starka sida men jag hade inte vågat köra akvarievatten direkt då du aldrig kommer att kunna tömma helt och vatten står kvar och ”dör” i slangen. 
 
det ser på bilden ut som att du bor på glesbygden, egen borrad brunn med dränkpump? Isf hade jag använt färskvatten för kylning om jag ville bygga nån special.
 
i slutändan tror jag dock inte att något av alternativen kommer att bli billigare än en köpekylare när samtliga delar är inhandlade tyvärr. 
Hej, bor inte på glesbygden, så inte egen brunn, och angående priset i slutlängden kommer det bli billigare om jag gräver själv:
Drar knappt nån el i jämförelse med luftvärmepump i rummet eller en akvarie kylare till mitt 1500L system. En sån kostar mellan 10-20 tkr.

En pem slang knappt 500kr och en pump som är hyfsad kvalite kanske 2000kr max.
Och drar knappt nån el.

Gräva ett U, okej.. menar du då 10m U och 10m slang där i ? Ju större U desto mer kyl effekt?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...