Gå till innehåll

Åsikter, tankar och råd om dimmigt/disigt vatten!?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium som har gått med samma underhåll och utrustning i många år nu och helt plötsligt utan - för mig - synlig anledning har det blivit disigt vatten.

 

Jag har undersökt alla tänkbara anledningar för vad som kan ha förorsakat det och finner inte anledningen. Tänkte därför höra med er vad ni tänker. 

 

Det luktar ingenting om akvariet,

Finner inga döda djur, varken koraller eller fisk,

Normal polypexpansion på allt av koraller, 

Doserar nopox in i nitratfilter men mäter nitrat ut så kolkällan blir förbrukad upp inuti filtrena,

Rutorna är rengjorda,

Har inga sniglar i akvariet, 

 

Vad tror ni det kan vara?

 

Akvariet.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det vara bakterieblomning?

Filtren körs på halva dosen av det som är den rekommenderade dagliga dosen av nopox i tillägg körs det 4x deltec 39 watt uv-c och en skummare för 5000 liter på ett 1800 liters system. Tycker det borde omöjligt.. särskilt när det är samma dos in i nitratfiltren som det har varit de sista åren. 

Inga turbos. 

Har nästan inte små sniglar heller.. de mesta har blivit uppätet tror jag. 

Inga musslor. 

Kh 8,9 

Närmar mig en vecka nu.. såg bättre ut i går men tillbaka där det var på bilden i dag.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det var nått djur som förökar sig borde det vara över efter ett par dagar. Men nu har det ju hållit på i över en vecka(?) Så jag sätter mina slantar på bakterieblomning. Jag gissar att UV:t inte håller jämna steg  med förökningstakten på bakterierna. Vissa bakterietyper fördubblar antalet på en halvtimme. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var varken djur eller bakterier. 

Gick igenom allt av utstyr och fann att det var ett av rowaphosfiltren (10 liters) där filtermattan hade krängt sig så att rowaphosen låg och slog mot varandra - har blivit pulveriserad till damm - gjorde rent filtermattan och restartade filtret med några liter mindre och vips allt ser bra ut igen nu efter knappt 10 timmar på jobb. 

 

Nu när jag tänker efter så borde jag ju förstått det direkt.. ser på pumparna att de har ett tunnt brunt belägg. 

Tack för alla inspel. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...