Gå till innehåll

Väldigt fina Yuma


Tedb

Rekommenderade inlägg

Kul att se lite bilder på annat än SPS:er.

Till skillnad från många andra här på forumet som betraktar skivanemoner som pest så tycker jag att de är otroligt vackra och välkomnar dom i mitt kar.

Knappar är också väldigt trevliga anser jag. Skulle kunna tänka mig att ha ett rent Zoanthidae kar om jag inte hade kejsare. Zoanthid intresset är mycket mera utbrett i USA och där kan man få betala flera dollar per knapp för vissa sorter.

Spana in Zoanthid tråden på Reefcentral för massor av vackra exemplar.

post-839-14468912677106_thumb.jpg

post-839-14468912677176_thumb.jpg

post-839-14468912677325_thumb.jpg

post-839-14468912677429_thumb.jpg

post-839-14468912677466_thumb.jpg

post-839-14468912677595_thumb.jpg

post-839-14468912677718_thumb.jpg

post-839-14468912677772_thumb.jpg

post-839-14468912677887_thumb.jpg

post-839-14468912677967_thumb.jpg

post-839-14468912678088_thumb.jpg

post-839-14468912678147_thumb.jpg

post-839-14468912678276_thumb.jpg

post-839-14468912678385_thumb.jpg

post-839-14468912678524_thumb.jpg

post-839-14468912678625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se lite bilder på annat än SPS:er.

Till skillnad från många andra här på forumet som betraktar skivanemoner som pest så tycker jag att de är otroligt vackra och välkomnar dom i mitt kar.

Knappar är också väldigt trevliga anser jag. Skulle kunna tänka mig att ha ett rent Zoanthidae kar om jag inte hade kejsare. Zoanthid intresset är mycket mera utbrett i USA och där kan man få betala flera dollar per knapp för vissa sorter.

Spana in Zoanthid tråden på Reefcentral för massor av vackra exemplar.

Ja det var bl.a. därför jag trodde det var en amerikansk akvarist. Tycker också de är jättefina och saknar dessa hos hobbyister och affärer här. Tror säkert dessa vackra varianter skulle gå som smör i solen. Tips till handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en riktigt fin och inspirerande bild

Jag är i alla fall lycklig ägare av några skivor av den oranga. Det är skillnad på skivanemon och skivanemon. Dessa på bilden förökar sig mycket långsamt men vanliga randiga och helfärgade mm tar ju lätt över ett akvarium och eftersom jag vill ha huvudsakligen stenkoraller så vill jag inte ha vanliga skivanemoner i mitt kar men tyvärr finns det några som jag måste försöka få bort men dessa oranga och jag har även håriga blåa med en grönflouriserande botten som är lugna och fina så de är ett trevligt inslag i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Yuma passar sej väldigt bra i akvariehobbyn då dessa inte har tendensen att ta över ett kar och är väldigt vackra i de nedre regionerna av akvariet.

Svärd- Som du vet tycker jag dina oranga är riktiga blickfångare och hoppas verkligen att du behåller dem i ditt fina kar(men skulle en komma på vift så får den gärna göra det hem till mej HEHE).

Lägger in en bild på ett vackert upplägg.

Vad som är intressant är att en nätbutik i USA svarade till mej i ett mail att Yuma inte är belagda med cites är de någon här på forumet som vet mer om detta och om det verkligen stämmer ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted jag som inte är så hemma på Yuma, är det ett annat namn på Ricordia. Eller är Yuma en speciell sort/utseende?

Yuma är en sorts Ricordea som är speciellt färgrik. Det finns fruktansvärt många olika varianter och vad som är rätt lustigt är att om du har två olika exemplar sittande jämte varandra kan du få fram en egen morf av den alltså en egen blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina en bild med blåljus och en utan tyvärr tagna med min sketmobil så den gröna färgen gör sej inte alls men jag kan berätta att de lyser nästan lika starkt neongrönt i såväl ljus från MH och i blåljus och tillochmed utan ljus alls dessa är bara tre st tyvärr men jag ska göra allt för att få fler och kunna dela med mej.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=4717&d=1138224666

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5048&d=1139770643

Jag har också en vit och neonrosa med grön mun men denna har tyvärr trillat bakom stenen så jag hoppas att den ska komma krypande snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yuma är en sorts Ricordea från florida som är speciellt färgrik. Det finns fruktansvärt många olika varianter och vad som är rätt lustigt är att om du har två olika exemplar sittande jämte varandra kan du få fram en egen morf av den alltså en egen blandning.

Hur ser man skillnad på Ricordea Florida och Ricordea Yuma?

Kollar man på

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/70/0/0/liste_Scheibenanemonen.htm

så är detta en Rhicordea Florida

758.jpg

och detta en Rhicordea Yuma

757_2.jpg

medans detta är en Rhodactis Sp.

1388.jpg

Finns det något enkelt sätt att se skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som är intressant är att en nätbutik i USA svarade till mej i ett mail att Yuma inte är belagda med cites är de någon här på forumet som vet mer om detta och om det verkligen stämmer ??

Dem enda koraller, släkten och arter som finns på Cites är dessa:

Helioporidae spp.

Tubiporidae spp.

ANTIPATHARIA spp.

SCLERACTINIA spp.

Milleporidae spp.

Stylasteridae spp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vars i sverige kan man få tag på lite snyggare skivanemoner?

Jag tillhör den gruppen som tycker att skivanemoner är bland det vacrkaste man kan ha i ett kar.

Var till den enda saltvattensbutiken i stan igår och dom har i princip bara bruna tråkiga akivisar.

När jag fått igång mitt kar så skulle det vara kul att få tag på lite roligare skivisar, finns det att tillgå hos grosisterna, eller är det att köpa fraggar av andra entisiaster som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...