Gå till innehåll

Clown vägrar att äta!


Payman

Rekommenderade inlägg

Hej, har ett par clowner som åt bra första veckan. Sen började en av dem att bli mer o mer kräsen. Den smakar ibland men spottar ut maten direkt. Den skyndar sig fram till maten men sen vill den inte ta den. Har provet med flingor, mysis och mix. Inget verkar funka. Den blir tunnare och tunnare för varje dag. Den är pigg i övrigt. Nån som har tips på vad jag kan göra för att få den att äta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Två saker som som jag har upplevt kan påverka fiskars aptit är om det ligger gammal mat i karet (teorin är väl att gammal mat ligger och ruttnar och de förknippar ny mat med förrutnelsedoften) sedan kan vissa tillsatser trigga hungern hos vissa fiskar. Någon gång har jag fått vissa fiskar att komma igång genom olika vitlösessanser t.ex. Seachem Entice. Hoppas att det löser sig för dig! Det kan också vara bra att tillsätta lite aminosyror och vitaminer till maten. Har själva använt Red Sea Reef Energy AB+ som jag låtit peletts och frysföder ligga och siga i (3-5 min).

 

Sven

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för svar.  Provade med Artemis det sista samt marinerade små räk-bitar i viktlök utan nån förbättring. Jag har tyvärr inte sett fisken på några dagar så jag misstänker att den är borta. Hans kompis åt dock väldigt bra hela tiden oavsett vad som bjöds på. Troligtvis något som var defekt hos fisken. Nu får jag leta efter ny kompis till honom. 
Tack återigen för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Payman tråkigt att höra att du förlorade din kompis. Det är alltid tråkigt men dessvärre en del av vår hobby ibland. Då håller jag tummarna för att den som är kvar och den nästa clownfisk ska må bättre! Om du vill läsa mer om Clownfiskar så kan jag rekommendera Joyce Wilkinssons bok om clownfiskar. Hon fokuserar på att odla men det står mycket annar bra där i.
 

mvh

sven 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, OR20 skrev:

@Payman tråkigt att höra att du förlorade din kompis. Det är alltid tråkigt men dessvärre en del av vår hobby ibland. Då håller jag tummarna för att den som är kvar och den nästa clownfisk ska må bättre! Om du vill läsa mer om Clownfiskar så kan jag rekommendera Joyce Wilkinssons bok om clownfiskar. Hon fokuserar på att odla men det står mycket annar bra där i.
 

mvh

sven 

Tack så mycket Sven! Ska absolut kolla upp boken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...