Gå till innehåll

Frågor om fraggkar


AddeThorin

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja dra igång ett fraggkar och går och funderar på hur man ska sätta upp systemet.

 

* Ska man ha ett till separat fraggkar eller koppla ihop med med nuvarande Red Sea Reefer 250. Vad är för och nakdelarna.

 

* Om man sätter upp ett separat Fraggsystem vad krävs det för teknik?  Ska man ha fisk och annat levande i eller bara koraller? 

 

* Hur mycket skiljer det sig i pengar på bygga ett eget mot köpa ett färdigbyggt fraggkar.

 

* Vilka dimensioner är populära och smidiga att hålla på med korallerna i, hur många liter?
 

* tips på bra belysning som är anpassat för fraggar.

 

* Ska man ha en separat sump eller räcker det med ett fack i fraggkaret. 

 

* Är det enklast och smidigast att bygga om ett gammal saltvattenkar? jag har ett RSM 250 som jag har haft tanken på bygga om men vill ju egentligen inte ha så djupt ner i vattnet,  kan ju ha fragg galler högre upp men vad ska man nyttja utrymmet under hyllan till? 

 

Släng iväg länkar på byggtrådar samt färdiga fraggkar. 

 

Vet inte om denna tråd ska vara under nybörjare men jag hittade ingen bra kategori. 

 

  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

 

jag hade personligen kopplat ihop ett fraggsystem med det "vanliga" systemet, då du behöver en biomassa (levande sten) för att koraller ska överleva. det är också jobbigt/dyrt att ha en uppsättning med balling till att sköta om. 

 

det är att föredra att ett fraggkar är så grunt som möjligt, då så mycket ljus som möjligt skall nå ner till korallerna. 

 

@Vidofner hade ett väldigt smart system med både fraggkar, och nästan automatiska vattenbyten.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns nog bara mest fördelar med att ha det integrerat med huvudsystemet. Du får större vattenvolym och därigenom mer balans, plus så tjänar du in lite på tekniksida med att slippa ha två skummare och egna setups för exportmetoder m.m. Den enda fördelen jag ser, det är om något går tokfel i displayen så har du en plats med förhoppningsvis lite fraggar som kan återplanteras om det skulle uppstå koralldöd.

 

I min lilla fjutt till fraggdel så har jag bara en städpatrull på typ 10 snäckor och en eremit för att hålla algerna i någorlunda schack. Inga fiskar behövs om det är kopplat med displayen och får näring därifrån. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gick mina tankar med så blir ett integrerat system med huvudsystemet.  Hur är det enklast att koppla in fraggkar på huvudsystem, Ska man ha en extra returpump eller göra ett grenrör på returen till huvudkaret med en kulventil.  Hur kopplar man main samt nöd från fraggkaret ner till sumpen, Jag kör med rullfilter vill man koppla in innan det rullfiltret. 

 

Går det köpa lösa fragkar som man kopplar in eller måste man specialbeställa, bygga/limma själv? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis samma dilemma som du och det slutade med att jag bestämde mig för integrerat av ovan nämnda anledning. 

Det som gjorde att jag velade var en utveckling av det kaptenen skrev. Hade funderingar på ett lite större fraggkar där jag även kunde ha en liten fragg av de 20-30 korallerna jag tycker bäst om ifall huvudsystemet kraschar. Kom dock fram till att det blir för omständligt. Dessutom finns risken att jag inte skulle lägga ned tillräckligt med tid på vattentester och dylikt så att backupsystemet  kraschar istället 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar som ovanstående att ha det ihopkopplat med ditt primära system. Jag hade ett separat system för fraggar tidigare men tyckte det kostade för mkt tid och pengar att underhålla och att utrusta. Men är din tid och plånbok obegränsad så är ju fördelen i att ha ett separat system att du har en backup om saker skulle gå söderut i ditt primära system. Men frågan är om det är värt kostnaden ocu energin 😊

 

Jag kopplade hur som helst ihop mitt med det primära systemet. Har borrat ett vanligt 60x30x30 akvarium så att avrinning sker ner i sumpen, hade gärna haft större om utrymmet fanns. 

 

Fördelen med större är att du kan få plats med lite "nyttofiskar" som algätare (kirurger etc), skadedjursbekämpare (wrassar mm). Men för min del har det ändå funkat utan, har bara städpatrull och en sixliner wrasse i min fraggdel. 

 

Jag har en separat pump till fraggdelen men skulle lika gärna kunna dela på en pump mellan display och fraggdel. 

 

Beroende på vad du har för utrustning hemma så kan du få igång ett system väldigt billigt. Det räcker med några hundralappar för karet, och några hundralappar för pvc-delarna. Dock har sådana här projekt en tendens till att springa iväg, så räkna med det dubbla i vad du än kommer fram till ☺️

 

Se gärna min tråd för lite bilder etc på hur jag läst det 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...