Gå till innehåll

Magnetventil


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Fick nyligen hem en magnetventil inköpt på amazon. 

 

Har aldrig haft att göra med dessa förut och har lite frågor ring funktionalitet. 

 

Min tanke var att koppla in denna till ena luftintaget på skummaren. Jag kör ju recirkulerande co2-scrubber på denna men vill kunna dra in "färsk" luft när ph stiger för högt. Tanken är alltså att apex öppnar/stänger utifrån ph. 

 

Enligt specifikationerna skall magnetventilen styras med 12v och jag har köpt en adapter för detta, återigen från amazon.

 

Nu till problemet. När den är avstängd så kan jag inte blåsa/suga någon luft över huvud taget, som det skall vara. Men när jag slår på den är det fortfarande väldigt mkt motstånd. Luften kommer alltså inte vilja gå via magetventilen när denna är öppen och därmed förlorar jag hela funktionaliteten. 

 

Är det vanligt att det är så här med magnetventiler? Eller är det något fel med antingen magnetventilen eller adaptern? Några förslag? 

 

 

 

Screenshot_20211105-155941_Chrome.jpg

Screenshot_20211105-102930_Chrome.jpg

Screenshot_20211105-102749_Chrome.jpg

20211105_120922.jpg

20211105_151154.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, johannes.k skrev:

Ganska vanligt att det är motstånd i en magnetventil, det där är nån kina modell så jag hittar ingen data på den så svårt att säga. En del typer lyfter hela käglan andra behöver differens tryck för att manövrernas (servostyrd ventil)

 

Jag satsade på den med osmoskoppling för enkelhetens skull. Borde jag valt en annan? Har du tips? 

 

Snurrade in på en annan tråd där @Slanten föreslog en 3vägs membranventil.

 

Alla tips mottages, vill dock gärna att det inte ska kosta skjortan 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det väldigt högt tryckfall (motstånd) i denna typen av membranventiler. Det är aldrig lätt att använda ventiler anpassade för vätska till luft. 

Om man ska ha en on-off ventil för luft funkar en kulventil bäst, men de är dyra att fjärrstyra. 

För inställning av flödet är det nålventil som gäller för luft. 

 

Så lägg membranventilen på hyllan.

 

Alernativt kan du använda en luftpump placerad ute för att trycka in luft i en öppen burk där intaget till skummaren kan hämta luften. När pH blivit tillräckligt högt stängs luftpumpen av och skummaren suger inneluft istället

Ändrat av Slanten
La till en hel del
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, OR20 skrev:

Kom på att jag sett detta på youtube för ett tag sedan

1 timme sedan , Slanten skrev:

Jepp, han använder en kulventil. Såna funkar bra för luft. 

 

OR20 minns denna videon men inte detaljerna att Det faktiskt var en motoriserad kulventil som han använde. 

Blir nog att lägga denna magnetventil på hyllan. Synd man inte gjorde sin hemläxa innan. 

 

Antar att jag får fundera på om jag vill lägga 500kr plus på en sån där motoriserad kulventil mao. 

Tack för input! 👍👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Slanten skrev:

Jepp, han använder en kulventil. Såna funkar bra för luft. 

Läste på lite om vissa motoriserade kulventiler. Nu är jag ju meganovis vad gäller elektricitet, men ett par styrdes via omvänd polaritet. Min tanke var ju att koppla in ventilen (vad de nu än skulle bli) till ett uttag i apexs energienhet för att kunna stänga av och på baserad på ph-nivån. Men det låter ju som att det är något jag kan glömma med tanke på hur dessa fungerar? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde denna motoriserade kulventil idag. Den skall fungera som så att den stänger ventilen när strömmen bryts, och öppnar den helt när strömmen slås på (samt förbrukar nominell ström och därmed låg upphettning när den är öppen). Det bäddar ju för en enkel styrning via min apex utifrån ph-nivå. 

 

https://www.amazon.se/gp/product/B083XW8N5D/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

 

 

Äventyret fortsätter. En helt onödig kostnad och installation kanske, men det är ju som sagt kul att pula :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, MattiasN skrev:

Är det inte risk att det blir skillnad i hur mycket luft skummaren drar in beroende på om ventilen är öppen/stängd och därmed försämrar skummareffekten eller fyller skummarkoppen? 

 

Nja, men det beror nog bara på att jag varit dålig på att förklara hur det hela kommer se ut. 

När kulventilen är stängd så ska skummaren suga recirkulerande luft istället. Som @Slanten skriver så kan jag dock behöva sätta en manuell ventil för att strypa flödet något (kanske framförallt på den recirkulerande luften) så att luftflödet har minst motstånd för "färsk" luft när båda vägar är öppna (dvs när kulventilen är öppen). 

 

 

skummare.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, johannes.k skrev:

Du får prova dig fram lite , är locket på skummares för tätt kommer det inte dras någon luft från rummet oavsett ventilens läge. 
Eftersom det måste vara lite läckage i locket så kommer troligtvis balansen mellan de två lägena inte vara något problem.

 

Tog inte med det på min vackra målning, men på locket sitter en 2-liters behållare fylld med co2-remover fast. Luften går alltså igenom lufthålen i skummarlocket och genom co-remover. den leds därefter ner igen till luftinloppet. Det gör ju att den sluter "tätare" kan jag tro, med tanke på vikten som pressar ner locket. 

 

 

20210921_165358.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, johannes.k skrev:

Det läcker säkert lite prova och se annars får du fixa en väg.

för att ny luft ska komma in måste gammal ut 

 

Det finns en till ventil, som inte syns, på baksidan av behållaren för co2-remover. Där ska luft kunna komma ut. 

 

Jag har även ett extra luftflöde (via t-kopplingen innan insuget) till ozonator, så det är alltid lite ny luft som kommer in (har testat och säkerställt att det finns ett insug in via ozonatorn :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir ju lite sugen på att prova på en sån här installation för att maximera tillväxten. Jag ligger som bäst 8,15 i pH och nu när man har stängt den här delen av året är det snarare 8 man har. 

 

Men som sagt det hade varit bra om man kan få styrning på det hela så att om pH ökar för mycket, larmar det och sedan kan man öppna ventilen även på distans. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara passa på att uppdatera denna tråd. Jag fick idag min kulventil och har nu gjort en "raw" installation. Tanken är att den ska in i en form av plasthölje (typ kopplingsdosa) som skyddar både den elektriska Dc hona/hanen samt själva motorenheten. 

Ska försöka fästa den på ett bättre sätt också. Stativet är en gammal hållare till en eheim feeding station. Fantastiskt hur vissa saker kan komma till användning. Har även en gammal reservdel till en sicce syncra pump som nippel till själva mässingsanslutningen. Den som spar han har  haha! 

 

Idag kom pH aldrig upp i nivå för att öppna ventilen, men rent funktionellt så öppnar sig ventilen när strömmen slås på - och stängs när strömmen bryts. 

20211111_160307.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...