Gå till innehåll

Sharm el sheikh


Mucken

Rekommenderade inlägg

Jag har fortfarande en acropora (fragg) som togs i Eilat 1984. På den tiden var det tillåtet på badstranden utanför Reed Sea divers. (finns enstaka korall block bland all sand) Men absolut förbjudet på reven. Jag skäms men man har blivit klokare med åren.

Tycker inte du ska skämmas för det Ingvar, reven och tillgången på koraller var så mycket större på den tiden. Jag kommer ihåg när jag snorklade för första gången på korallreven utanför Florida 1985 och sedan tio år senare. Skillnaden var enorm (kanske extrem på denna plats).

Nu däremot tycker jag det skulle vara idiotiskt att ta med sig något från reven både med tanke på det biologiska och riskerna med det. Ni kan tänka er att de egyptiska tullarna ser det som en jack pott om det hittar en död korall i någon turists bagage... Ungefär som när min far blev stoppade av tullare i Libyen för runt 30 år sedan och de kände en spritflaska i hans bagage. De började skrika och slänga runt hans kläder på golvet, som för alla andra utlänningar, ända tills de såg att det var ett flaskskepp som skulle till en nära släkting till Kadaffi. Då jävlar började de kräla runt på golvet och vika skjortor :)!

Jag skulle själv väldigt gärna vilja besöka röda havet och uppleva dykningen som ju ligger på ungefär samma avstånd som kanarieöarna.

Trevlig dykning Mucken, försök ta lite undervattensbilder om du kan.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara för att klargöra en sak: har du fraggen på kroppen så rör de dig inte, ingen kroppsundersökning förekommer utan anledning. Har nu rest ditt två gånger o har inget liknande sett. Men som sagt, ska nog inte plocka av de stackars söndertrampade reven. två utav två år så stod det alltid någon jevla full ryss på revet o ropade att hans polare skulle ta kort medans alla andra skrek på han att hoppa av revet... jaja. För er som inte dykt i egypten så kan jag nämna att dyka där är det bästa jag gjort med kläderna på. Dessa dyk jag gjort är anledningen till att jag nu har saltvattensakvarium! Sen ett liiitet tips till... Se till att gå till vårdcentralen och be om förebyggande antibiotika för magen då jag två resor i rad blev sjuk som faaan. Andra resan resulterade i salmonella D och sex veckors sjukskrivning... eller ät snickers enbart : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Kan ni inte var lite mer faktaorienterade, istället för hålla på med skräckprogaganda eller smugglar-tips ;-)

Onekligen, så kan svenska butiker importera koraller, eller hur !

Om jag uppfattar det hela rätt så krävs det ett importtillstånd från svenska tullen

för att få ta in koraller och fisk till Sverige.

Men man måste även ha ett exporttillstånd från det land som man ska exportera korallerna ifrån.

Dessa exporttillstånd och regler är olika för olika länder.

Utlänska leverantöer, lokala odlare eller såna som plockar direkt ifrån reven måste ha sådana tillstånd.....eller hur ?

Man kan kanske göra en deal (dvs betala $$$$) med en lokal odlare att få exportera koraller mer deras exporttillstånd.

Har man ett sådant tillstånd, så kan man exportera korallen och sedan ska man ha ett importtillstånd till den svenska tullen. (det finns blanketter på Internet för detta)

Det hela kräver en nogrann planering och helst innan man reser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stoppar man ner saker i svarta plastkassar så syns de inte på röntgen (a)

Jo det gör det. Däremot om du tar en låda av bly alternativt diamant så syns det inte. Dock så blir nog tullen lite misstänksamma när ett stort "svart hål" finns i din väska, speciellt om den väger en del hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det gör det. Däremot om du tar en låda av bly alternativt diamant så syns det inte. Dock så blir nog tullen lite misstänksamma när ett stort "svart hål" finns i din väska, speciellt om den väger en del hehe...

hmm.. undrar då hur morsan alltid lyckats få hem sin vattenpipetobak och läkarsprit om det syntes då :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi var i Sharm och bodde vid Hilton Waterfalls. Schysst snorkling vid stranden med omdelbar revkontakt 20meter ut. Reven gick att dyka i samt snorkla. God art rikedom och gott om fisk samt koraller. Mycket svulstiga ryssar som man kunde vara utan, men i Australien har man svulstiga japaner och i Thailand svulstiga svennar och tyskar. same shit different place.....

/Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom tar ju inte alltid ut folk och gör kontroller. Det kan också vara svårt att se på tullens röntgen vad allt är, man ser mest konturer. Men för att göra så att röntgen inte tränger igenom och "ser" föremål måste du använda dig av speciella ämnen som exempelvis bly.

okej, det tipset hade hon fått av nån snubbe på nån flygplats.. men men hahaha nu inser jag att det lät som morsan hade riktiga problem "vattenpipetobak och läkarsprit" -skrattar hysteriskt

men man tycker att de borde stannat henne, med tanke på att hon blivit stannad förut när hon skulle ha hem några örter och de trodde det var hasch... nåt liknande hände mina svärföräldrar i Brasilien, de på flygplatsen trodde snusdosan va full me hasch hahahaha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jaa sånt händer ju :P

Det är ju alltid en chansning i tullen, även fast saker borde synas så kanske personalen just inte ser det för att bilden är svårtydd.

För en jag vet pillade de sönder en teodolit för 100k för att de trodde att det var en bomb. Vad glada de måste blivit när de väl insåg att det just var en teodolit och vad den kostade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja om vi skall ta det där med att plocka in grejor så får man tänka i tre steg.

Första steget är ut ur exportlandet. Där kan länderna förbjuda vad de vill och det är bara att följa. Utöver det har de flesta länder tillträtt CITES och intressant då är att många koraller och bland annat Tridacna-musslor är upptagna på bilaga II till CITES. För att då få föra ut dem ur ett CITES-land skall det till en hel del pappershantering och som det heter skall ansvarig myndighet övertygas om både det ena och det andra. Jag har väldigt svårt att tro att man lyckas med det om det gäller nåt man plockat på en semesterresa.

Nästa steg är in i EU. Korallerna och musslorna som är CITES II är upptagna på EG 338/97 bilaga B så det blir inte enklare att komma in än att komma ut, för bilaga B krävs alltid tillstånd för införsel.

Nästa steg är då att komma in i Sverige. För fisk räcker det med att man skriver på ett papper där man försäkrar ett och annat men man måste när man kommer från land utanför EU också föranmäla sin ankomst, åka via speciella tullstationer och räkna med att få betala för en veterinär.

När det gäller ryggradslösa djur så får man skaffa importillstånd om det gäller kräft- eller blötdjur, om man så tar dem från Danmark. För övriga ryggradslösa djur har jag bänglats ett tag med Jordbruksverket, de håller just på att göra sista putsen på nya införselregler. Det lutar åt att det blir fritt att ta in hur många som helst så länge det gäller sånt man skall ha själv som typ sällskapsdjur, skall man ta in för försäljning däremot kan det bli annat.

Fast allt det här är ju helt onödigt, åk till västkusten och håva upp lite djur i stället, det är faktiskt synnerligen tillåtet (bortsett från lite minimimått och sånt då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att plocka grejer från reven man dyker/snorklar på är ungefär lika okej som att skjuta valpar på hundutställning.

Nja, det var väl att överdriva lite grann...

Lite väl hysteriskt runt import av djur som lever på reven. Att importera en tridacna levande kräver en väldig massa mer tillstånd än dito död och konserverad. Lite inkonsekvent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det var väl att överdriva lite grann...

Lite väl hysteriskt runt import av djur som lever på reven. Att importera en tridacna levande kräver en väldig massa mer tillstånd än dito död och konserverad. Lite inkonsekvent.

Hade det varit så kunde man pratat om inkonsekvens men så är det inte. Blod, skal, fjädrar, tänder, hår, ben, muskler - rubbet som kommer från en listad art är skyddat på samma sätt som det levande djuret och kräver samma pappersarbete. Det finns särskilda importkoder för skal och död korall bland annat.

Såna här frågor är mycket mer brännande när man håller på med reptiler och papegojor, där finns det en hel del A-listade djur och då får det helt enkelt inte bli fel. Jag har t ex ägnat mig åt att bedöma om en annons efter avföring från grekiska sköldpaddor för parasitundersökningar var acceptabel (det var den, avföring och urin är undantaget). När det gäller de A-listade djuren så är det verkligen hysteriskt men tro inte att det är helt lugnt med B-listade, det finns folk som har åkt på rejäla böter för att sälja koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit så kunde man pratat om inkonsekvens men så är det inte. Blod, skal, fjädrar, tänder, hår, ben, muskler - rubbet som kommer från en listad art är skyddat på samma sätt som det levande djuret och kräver samma pappersarbete. Det finns särskilda importkoder för skal och död korall bland annat.

Såna här frågor är mycket mer brännande när man håller på med reptiler och papegojor, där finns det en hel del A-listade djur och då får det helt enkelt inte bli fel. Jag har t ex ägnat mig åt att bedöma om en annons efter avföring från grekiska sköldpaddor för parasitundersökningar var acceptabel (det var den, avföring och urin är undantaget). När det gäller de A-listade djuren så är det verkligen hysteriskt men tro inte att det är helt lugnt med B-listade, det finns folk som har åkt på rejäla böter för att sälja koraller.

Lustigt. Hoppas det inte blir likadant för våra granar och furor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...