Gå till innehåll

Eyphyllia har en sak som går på den?


Fina Fisken

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

jag har nu haft min eyphyllia 2 dgr i karet och ikväll märkte jag detta, ser ut som en mask? den glider runt under och på tippen av eyphyllian.. vad kan detta vara? korallen verkar inte störas av den och är upp puffad ser ut att må bra, men jag är rädd för att detta är en flatworm som kanske äter min stackars korall? 

 

hoppas bilderna är någorlunda tydliga (svårt) att ta bild

 

Mvh Elvir

Inked1636403084723_LI.jpg

Inked1636403084721_LI.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar och tips, jag hoppas verkligen det Stig!

 

Jag använde aqua forest dip nu ikväll och visst var det pest på båda eyphyllierna, jag blåste bort med en (turkey baster) så mycket jag kunde och dippade dem 2 ggr, båda gångerna fanns det kryp i vattnet, doppade dem 3 ggr i olika separata behållare med rent akvarie vatten efter dippen sedan tillbaka i karet. sista 2 behållarna var tomma.

 

Det som ramla av dem var precis det jag tog bild på, ser ut som flatworms, tror jag räkna uppemot 15 st :(, såg även små avlånga smala bruna varelser såg ut som små räkor? de måste kommit med korall stenen med tanke på att jag kört enbart död sten.

 

Hoppas att detta räcker och eyphyllierna klarar sig.

 

Hur ofta får man dippa samma korall?

 

Mvh Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dippade för jag var osäker, letade runt lite info och stötte på en video: 

 

 

se minut 4:00, där dippar han bort exakt samma flatworms som jag fick se, det andra som såg ut som små kräftdjur har jag inte hittat än, han säger även att de inte är farliga men kan störa korallen.

 

Någon dag efter dippandet så mår eyphyllierna mycket bättre, de är puffiga precis som de ska vara :)

 

Tack för alla svar

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...