Gå till innehåll

Bygga enkel sump


Aqualung

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium som jag tänkte bygga om till sump.
Har kikat runt lite och försöker förstå principerna.

Om jag sätter i några "baffles" som på bilden, blir det bra då?
Eller måste jag räkna ut något exakt matematisk för att få det att funka?

 

Sumpen är 40 cm hög.

40 cm bred, 80 cm lång.

Från vänster: En avdelare som går från botten och ca 25 cm upp

Nästa sitter 3 cm upp från botten och är 30 cm hög

Sista (högra) går från botten och ca 25 cm upp

 

Kommer detta att bli bra?

På sikt kanske jag använder mittendelen som refugium med alger, men redan nu kan jag väl ha LS där?

Sump.jpg

Ändrat av Aqualung
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser rätt bra ut men jag skulle personligen ha refugiumet före skummaren så det får maximalt med näring och skummastes plockar resten. 
Jag hade också haft någon slags filtrering i for av en grov svamp eller liknande efter refugiumet, speciellt om du kommer att köra chaeto, då det alltid lossnar lite skit från algerna som har en tendens att sätta sig i pumpar och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Thomas Salt said:

"bubble-trap" er veldig 1990, men bra om vattennivå er högst där din skummar skal stå så den fungera optimalt alltid. 

Jag skulle bestemt planera for refugium, PO4 Reaktor och eventuelt aktiv kull reaktor. 

Vad fan. Kallar du mig gammelmodig?! Självklart ska man ha en bubbelfälla ;)

 

En annan sak att tänka på är att det är bra att skärma av ljuset i refugiumet för att slippa att det börjar växa skit i hela sumpen. 
Här är sumpen jag byggde till mitt nya kar:

image.jpeg.6c4916b7cecbf2fee75aa977488ba6b7.jpeg

Körde på vit akryl för att ytterligare få ner ljusgenomsläppet. Kommer att ha en svamp mellan andelarna efter fraggdelen som hindrar alger att gå vidare in i skummaren osv.

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för svar!

 

Jag har avrinningsfack inne i akvariet och bara ett hål i botten,

så det blir som på bilden nedan.

Men jag kanske ändå ska sätta skummaren i mitten, som du säger MichaelE?

 

Ang bubbelfälla, så tänker jag mest på att det ska bli ett flöde med rörelse då vattnet går över kanten och under kanten och sedan över sista kanten.

Om jag har skummaren i mitten, behöver jag ändra mina "baffles" då?

Sump.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Aqualung skrev:

Vore detta ett bättre alternativ?

Sump.jpg

Klart så kör jag men tycker du ska komplettera med 2 saker

1. Överrinnings galler efter refugium som stoppar upp mycket utav chet. algerna 

2. mellan refugium och skummare facket så klipp till fraggraster 1-2 ruta bredoch sätt i mellan glasen. Där har jag grov filtermatta samt pH, redox, temp givarna bra flöde för dessa 

F14D4B64-32CD-4937-B168-C2900246AB25.jpeg.cbc54991e9362004d3c5b476f0a40326.jpeg

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelfällan skulle jag sätta så att den är direkt efter skummaren (med grov filtermatta i), så att man förhindrar microbubblor upp i displayen. 

 

I övrigt så vet jag att det har förut diskuterats mycket om refugium eller skummare ska komma först/sist. De flesta kör nog dock refugium först och sen skummare för att de flesta sumparna hos tillverkarna är designade så. Vad som är bättre än det andra är oklart. 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, danne031 said:

 

Ja det kan man kalla det, eller bara en baffel helt enkelt som vattnet måste gå under. Det är ju till displayen man vill undvika fula små bubblor :)

Ja, men om man inte har en baffel som går hela vägen ner mellan de två sista facken så kommer djupet i de två facken vara samma och variera med avdunstningen. Man brukar vilja ha ett konstant djup i alla fack utom returfacket (där man har sin ato som sköter det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-12 at 18:47, PerS skrev:

Ja, men om man inte har en baffel som går hela vägen ner mellan de två sista facken så kommer djupet i de två facken vara samma och variera med avdunstningen. Man brukar vilja ha ett konstant djup i alla fack utom returfacket (där man har sin ato som sköter det).

 

Helt rätt, men det blir exakt samma sak för ato'n att reglera bara en större volym med två fack :)

Men jag håller med, sätter alltid två bafflar som bubbelfälla så att returfacket blir litet och ensamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...