Gå till innehåll

Bygga om akvarieskåp - en fråga om bärkraft


Aqualung

Rekommenderade inlägg

Jag köpte ett akvarieskåp som skulle passa akvariets mått.

Dock passar inte sumpen inne i skåpet :o

Dels måste jag ha öppen "rygg" på skåpet för sumpen är för djup.

Dels visade det sig att konstruktionen inkluderade en vägg mitt inne i skåpet. Förmodligen bärande.

Skåpet är byggd av lite tyngre spånskivor. Provat skruva ihop botten, sidor och topp och då är det väldigt vingligt.

 

Jag skulle få plats med hörnstolpar i de bakre hörnen. Så stora som 10 x 10 cm (4x4tum)

Där dörrarna går igen behöver jag också en regel, men helst inte lika tjock.

 

Akvariet kommer väga 250 kg

 

Tankar, idéer, tips välkomnas!!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där skåpet behöver stabilitet främst. De två väggarna på sidorna är tillräckliga för att bära upp vikten på akvariet, det behövs ingen mer vertikal kraft så länge inte akvariet är kortare än avståndet mellan  skivorna, isf kan skivan i sig bli ett problem.

 

Det som behövs är att staga upp skåpet så det tål sidoförskjutningar, en baksida hade varit otroligt användbar för detta. Det måste inte vara en hel baksida dock. Du skulle kunna klara dig med en skiva som går i skåpets hela topp om du behöver lite plats för sumpen.

 

Du behöver inga mittben på skåpet för att få det att hålla, de kommer inte tillföra något på ett så kort akvarium(ca 1 meter) där det bärs i höger och vänster ände.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!
Då skulle jag kunna komma undan med en skiva som sitter fast på insidan av ytterväggarna.
Den kan ju täcka nästan halva baksidan, och börja strax ovanför sumpen.

Då kommer ju inte toppskivan kunna svikta heller.


Tänkte såga till en överbliven svart bit på ca 10 cm och sätter som stopp åt dörrarna.

Å andra sidan kan jag ju sätta fast en planka på insidan fram, som följer skåpets topp.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en plan! Fäst den i sidorna och toppen så de blir förankrade i varandra genom den. När du gjort det kan du nog börja rucka lite på skåpet och se om det känns tryggare, det borde det. Om du kan, sätt gärna fast skåpet i väggen bakom med genom den skivan. Det räcker med en någorlunda grov skruv. Exakt plats på skivan du fäster den i är ganska oviktigt. Det kommer göra under och bänken kommer inte kunna röra sig i framtiden även om du dansar in i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...