Gå till innehåll

Bruna toppar på acroporor


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Jag har senaste veckan börjar få ett problem med några acroporor. Topparna, främst nytillväxten dör och blir brun. Det intressanta är att det endast drabbar de acroporor som växer absolut snabbast och de fortsätter växa snabbt trots toppdöden. Övriga delar av korallerna ser ut att må bra, ingen blekning  utan snarare bättre och bättre färg. 

Har givetvis funderat på vad som kan vara orsaken. Kh har varit stabilt sedan start. De enda avvikande värden jag har är konstant något lågt magnesium vilket jag håller på att höja, något högt fosfat (0,15) samt att mitt nitrat har sjunkit successivt och nu är omätbart.

Mon teori efter en hel del sökande på forum är att tillväxten är hög samtidigt som näringsvärdena, eller i alla fall nitrat, är låga. Detta ska tydligen vara en vanlig orsak, skelettet växer snabbt och vävnaden hinner ej med.

Mina initiala åtgärder är att jag idag satte på aklimatiseringsprogrammet på hydrorna, sänkte ljuset med 25% och höjning till normalt värde över 30 dagar, detta för att minska tillväxten något, samt att jag börjar dosera nitrat idag.

Något annat jag bör fundera över gällande orsak?

Har ej hunnit göra icp på detta kar ännu. 

Bilden visar den värst drabbade fraggen.

Sidogrenen har gått från en bula till nuvarande längd på ett par veckor så den växer fort.IMG_20211117_173223809.jpg.6dc9b57992f8522092f4cdecfa4ff831.jpg

Ändrat av Hampus85
Fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har ret, men det er inte säkert at du kan komme upp på 100% belysning, skelet kommer väkse för snabt igen. 

 

Jag skulle klippe bort det döde da där er en risiko for at korallen ej kommer väkse över det och så har alger et bra ställe at väkse, jag fik kalkalger i mine SPS da jag har gjort samme mistag, mistede en hel del koraller på dett mistag. Jag hadde nullet systemet totalt. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Thomas Salt skrev:

Et tecke på for låg närring er at korallerne inte har polypperne ute als. Har du kejsera kan korallerne gömme polypperne om dagen, men dom skal gerne komme ut på natten. 

Ok, det är lite varierande skiner, milleporor och liknande har dem alltid ute men det är sämre på vissa andra. Brukar komma ut mer efter matning med cyclops.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet är att om koraller dör, så sker det oftast underifrån (från basen). 

i detta fall så skulle jag gissa på för starkt ljus som bränt topparna (så de borde varit vita först, sen bruna av alger). 

 

du har ganska så mycket obalans mellan fosfat och nitrat. 

 

som vanligt, gör förändringar i vattnet långsamt.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, nike83 skrev:

min erfarenhet är att om koraller dör, så sker det oftast underifrån (från basen). 

i detta fall så skulle jag gissa på för starkt ljus som bränt topparna (så de borde varit vita först, sen bruna av alger). 

 

du har ganska så mycket obalans mellan fosfat och nitrat. 

 

som vanligt, gör förändringar i vattnet långsamt.

Tack! Även min misstanke, ljus samt näringsvärden. Ja, obalansen är jag medveten om. Under cyklingen toppade fosfat på 0,5, gissar att detta berodde på stenen. Var dock inga koraller i då. Har sedan sakta sänkt till nuvarande 0,15. Vill ner till ca 0,08. Samt få upp nitrat till 5-10. Såg vid gårdagens mätning att nitrat nu i alla fall var mätbart, ca 2,5 ppm, så rör sig kanske åt rätt håll.

Är inte heller så orolig för att de håller på att dö med tanke på att de färgar upp och växer så det känns hoppfullt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...