Gå till innehåll

Blanda egen Joes Juice?


Belunn

Rekommenderade inlägg

Är det någon som blandat egen "Joes juice" mot glasrosor? På amerikanska sidor verkar det ganska vanligt men de har ju alltid sina ingredienser som inte finns här. Se utklippt exempel på recept nedan. Tänker att det väl borde väl finnas någon svensk motsvarighet till "Mrs. wages pickling lime" på kryddhyllorna eller?

 

 

Citera

How to kill aiptasia with pickling lime or kalkwasser mix

1.) Mix 1tablespoon and 1/2 teaspoon of Mrs. wages pickling lime with 1 1/2 Teaspoons of water to make a nice paste. The paste should not be running, but it also must be thin enough to get injected through the syringe.
2.) Apply a layer of the paste to the oral disc of the aiptasia. Sometimes you can get them to think its food by teasing their tentacles a little and then injecting the paste onto the oral disc. If they suck back into their hole right away just cover the hole with the paste.
3.) wait 45 minutes to an hour
4.) suck out the paste and the aiptasia with a turkey baster and dispose of them.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Vet ni om detta som man blandar själv är mer riskabelt än de färdiga mixer som man köper, eller är det typ samma grejer? Det står ju ex att man ska låta det ligga i akvariet 45 min och sedan suga ut det. Är det noga att inte ha kvar för mycket rester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Belunn said:

Tack för svar! Vet ni om detta som man blandar själv är mer riskabelt än de färdiga mixer som man köper, eller är det typ samma grejer? Det står ju ex att man ska låta det ligga i akvariet 45 min och sedan suga ut det. Är det noga att inte ha kvar för mycket rester?

Det är nog ingen fara förutsatt att du inte använder enorma mängder.

Dock har denna typen av åtgärder en tendens att förvärra problemet. Risken är att de släpper en massa små fragment som sen blir fler glasrosor längre fram. 
Biologisk bekämpning är att föredra enligt mig…då slipper du även jobba själv ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare använt Aiptasia-X med bra resultat. Jag har två akvarier som jag köpt begagnade. ett 100 liters och ett 350 liters. Båda hade en del glasrosor när jag tog över dem. Jag var nitisk med Aiptasia medlet då och lyckades få bort alla glasrosor. Tills idag när jag helt plötsligt såg en i mitt stora akvarie som växte lite på baksidan av en sten. Förutom denna en st glasros har jag inte sett någon glasros i det akvariet på över ett år och jag har inte lagt i något nytt sen i somras typ så jag blev lite förvånad över var den har kommit ifrån. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Det är nog ingen fara förutsatt att du inte använder enorma mängder.

Dock har denna typen av åtgärder en tendens att förvärra problemet. Risken är att de släpper en massa små fragment som sen blir fler glasrosor längre fram. 
Biologisk bekämpning är att föredra enligt mig…då slipper du även jobba själv ;)

Enligt J. Sprung så kan man tillsätta 1/4tsked Ca(OH)2 per 190 liter per timme utan att det ska höja pH till farliga nivåer. Kan kanske vara ett riktvärde om man är orolig för pH effekten. Men givet att detta är en pasta så kanske det läcker över tid och inte blir så farligt utan man kan gå upp lite mer än så. 

 

Sven

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...