Gå till innehåll

300 L Optiwhite utan sump med DSB (omstart)


Vetekli

Rekommenderade inlägg

För snart två år sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. Målet var ett någorlunda enkelt och underhållsfritt kar med DSB och makroalger som främsta näringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gång och även vitaprick, men inget katastrofalt. I våras kände jag dock att det var många saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fått otroligt många vermetid snails. Sålde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igång i ett annat kar ett antal månader. Tyvärr åkte jag på ett sjukdomsutbrott kort därefter vilket resulterade i att dom få fiskar jag hade kvar inte klarade sig och jag hade karet tomt på fisk i 10 veckor.

 

En ganska kass bild på karet innan omstarten.

 

IMG_4266.jpeg.8165afdf683545a5fc918dd199ac4b90.jpeg

 

Under tiden som jag väntade på att parasiten skulle dö ut så införskaffade jag en anemon och även några koraller. Matade karet då och då för att hålla igång lite bakterier och småkryp i sanden, märkte att mängden amphipods/gammarus och borstmask ökade markant under tiden. Det kryllade av dom skulle man kunna säga.. För tio dagar sedan tog jag mig till Nättraby för att införskaffa lite fisk, det blev ett par clowner, en midas blenny och en gramma loreto.

 

Lite bilder.

 

IMG_7313.jpeg.94046283ec8bcd92ace450a11aa1c254.jpeg

 

Heteractis crispa, har haft denna i över 3 månader nu. Clownerna visar inget intresse ännu i alla fall.

IMG_7326.jpeg.eb3afcf2867cbd10b15facb87160bc5a.jpeg

 

 

Stylo milka, en liten bit montipora setosa, en gorgonian, en sinularia och en lobophytum som var min första korall någonsin.

IMG_7320.jpeg.903a7c1f3a2cb900750521b32ecfd5c7.jpeg

 

Lobophyllia, Trachphyllia, Acan, Blasto och leptastrea.

IMG_7317.jpeg.2583238956e05320dadf7b7f58fc4cac.jpeg

 

 

Har en Lubbocks fairy wrasse på ingång, kommer få gå i karantän i två veckor innan jag släpper i den. Är inte jättenöjd med hur det ser ut nu ärligt talat, blir lite väl platt och tråkigt. Men kommer fylla ut med lite mer sten och koraller. Annars har jag lite funderingar på att byta belysning, kör för tillfället 4 T5 rör från ATI på dagen och 1 orphek or2 blue plus på morgon och kväll. Saknar dock lite skimmer och möjligheten att dimra. Mina T5-armaturer täcker hela karet som dessutom är grunt vilket gör det svårt att få till olika ljusstyrka på olika ställen.

 

 

 

 

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

Kul med fler DSB kar som dyker upp här på guiden.

 

Hur tycker du det har funkat att köra med DSB? Vad håller sig näringsvärdena på?

 

Jag tror att det har fungerat men ska vara ärlig och säga att jag inte har haft koll på näringsvärdena. Har dock skickat in till Triton ICP två gånger och där visas Phosphorus samt Phosphate. Första gången jag skickade in var karet bara en månad gammalt och då var det något förhöjt, 

image.png.03f93a166d58d588e94f5d5246085fa2.png

 

 

4 månader senare hade det gått ner utan att jag gjort något speciellt egentligen.

image.png.85cb59f912f336942e9f7c6170e1fa8d.png

 

Jag gjorde väldigt sällan vattenbyten, blev väldigt oregelbundet med många månader mellan tillfällena. När jag väl bytte blev det kanske 20% bytt. Hade även lite makroalger så det kan ha hjälpt en del.

 

Men jag tänker att denna gång ska jag testa näringsvärden mer. Har än så länge införskaffat nitrat-test och än så länge har det alltid visat noll nitrat hela tiden, även ett test jag tog precis nu. Får se hur det utvecklar sig.

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit lite orolig för min anemon då den börjat bete sig annorlunda. Den började regelbundet att krympa ihop på eftermiddagarna. En gång såg jag det hända och det gick fort, från fullt utslagen till ihopkrympen på 10 sekunder. Några timmar senare är den mer som vanligt igen. Trodde kanske jag fått någon tillfällig obalans efter att jag haft i firskarna så jag gjorde ett mindre vattenbyte men den gör likadant fortfarande. Den ser dock ut att må bra övrig tid (som på bilden i första inlägget) så jag är inte lika orolig längre.

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny firre idag, en C Lubbocki wrasse/gylta. Chansade lite då jag bad Atlantis Zoo i nättraby ta hem en åt mig, dom kan ha väldigt olika färg beroende på vart dom plockas har jag läst. Verkar ha fått en från indonesien som är dom finare tycker jag.

 

IMG_7347.jpeg.8b70077e2296f0ee16947a30fcd38f26.jpeg

 

Har även bestämt mig för att sälja anemonen. Planen från början var att bara ha clowner i karet (typ polymnus eller skunk som kan gå i grupp), men ångrade mig då det känns roligare att ha lite olika fiskar. Har varit lite nojig att någon firre ska råka simma in i anemonen och bli mat. Crispa blir ju dessutom rätt gigantiska så det lär bli ett större problem längre fram med lite simyta för övriga fiskar. Lubbockin dök också rakt ner i anemonen idag för att få tag i en bit mysis, han verkar då inte rädd för den. Som tur var gick det bra. Alternativet hade varit ett separat anemonkar men har verkligen inte tid för det nu.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-23 at 22:32, Vetekli skrev:

 

 

Men jag tänker att denna gång ska jag testa näringsvärden mer. Har än så länge införskaffat nitrat-test och än så länge har det alltid visat noll nitrat hela tiden, även ett test jag tog precis nu. Får se hur det utvecklar sig.

 

Ser ju ut som att det ger effekt med andra ord. Håll koll på nitraten bara det kan ju bli fråga om stöddosering ifall det inte kommer upp över noll med tiden :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-25 at 23:53, kaptenen skrev:

 

Ser ju ut som att det ger effekt med andra ord. Håll koll på nitraten bara det kan ju bli fråga om stöddosering ifall det inte kommer upp över noll med tiden :) 

Testade precis igen, visar fortfarande noll. Man börjar ju nästan fundera över om man gör något fel med testet. Ser verkligen ingen färg alls efter att ha följt instruktionerna, kör Saliferts nitrat-test.

 

Igår åkte anemonen till ett nytt hem. Var lite tråkigt men samtidigt tror jag det var rätt, över tid hade den ändå tagit över karet. Den såg verkligen ut att trivas dom sista dagarna, kanske för att näringsvärdena gick upp efter att jag stoppat i fisk?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I veckan har jag plockat bort några stenar och lagt till ett gäng nya. Ganska nöjd i alla fall, en klar förbättring. Blir nog bra sen korallerna fyller ut lite mer. Ser dock lite knäppt ut med nya stenen som är helt vit, men det orndar sig. I övrigt har jag haft lite problem med min gorg som stängde sig och i samband med detta så började det växa alger på den. Det hände precis efter att jag skrapat rent rejält algetäckta rutor, kanske kan hänga ihop. Har iaf försökt att försiktigt ta bort algerna och öka flödet något, hoppas på att den återhämtar sig. Har inte haft polyperna ute på säkert en vecka nu.IMG_7704.jpeg.6a80af7b0a2f9482fbfef8e5f81b4d3c.jpegIMG_7707.jpeg.a5b23a8a0a553acd4985d1fa954d9a50.jpegIMG_7708.jpeg.e9c06e68a98d5a0e7c1ad327afac797f.jpegIMG_7711.jpeg.b92e31e14947141995faac929c7671eb.jpeg

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har inte haft tid o greja så mkt med karet men ikväll så. Gorgen har äntligen polyperna ute igen. Den bruna hinnan verkar vara något den skapar själv, det kom snabbt tillbaka om jag skrubbade bort det. Gjorde om schemat för streamern så den fick riktigt starkt flöde några gånger om dagen, vilket verkar ha gjort susen.

 

Rullar på rätt bra i övrigt, det kommer verkligen till liv nu när jag har haft i fiskar igen ett tag. Kalkalger täcker alltmer sten, massa smådjur som sprider sig. Tyvärr sprids även min värsta fiende, vermetider. Hatar dom jävlarna alltså, men än så länge är det under kontroll. Legat efter lite så nu rensade jag rätt många ikväll dock.

 

Ett annat djur som verkar sprida sig rätt fort är dessa som ser ut som små tubmaskar. Röd liten krona. Någon som vet vad det är?

IMG_8400.jpeg.8e757a2b013f3fe8403cf7f2fba71a53.jpeg

 

Har även en hel del svampar som dyker upp, dom gula har jag haft länge men funderat på att plocka bort då jag inte tycker dom är så fina. Nu har det dock dykt upp två sorter till, vita som sprider sig på stenen och en svart som jag hittade i ett hörn. Någon som har erfarenhet av dessa? Kan de ta över karet o jäklas med korallerna?

 

IMG_8399.jpeg.17951c386bad59b50ac06ae14aaff808.jpegIMG_8398.jpeg.7a0dd5d25b2ffcc8a02e4b125155a77b.jpegIMG_8402.jpeg.1f428ad0e5045b4525b6b6d9f4fa2d3b.jpeg

 

 

Nitrat-test visar fortfarande noll, funderar på att inhandla ett till för att dubbelkolla snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Liten uppdatering. Tycker det rullar på bra, har bara fått lite cyano men det sprider sig väldigt långsamt och går ibland tillbaka. Värden med dropptest (förutom KH som är hanna checker).

 

Nitrat 0

Fosfat 0

Calcium 450

Magnesium 1450

KH 7.1 (har ökat doseringen för att få upp igen).

 

Har inte bytt något vatten sedan slutet av november.

 

Lite bilder.

 

IMG_9794.jpeg.9d6fcbd654aca4db2c8121c6cc55451d.jpegIMG_9793.jpeg.0fe41f3db08a4bc48bb25ad5d12e47bd.jpegIMG_9794.jpeg.fde05328efb15c5682cc80b449f08bf8.jpegIMG_9817.jpeg.6e098ed5be70d1ad1b98e60b67b69838.jpeg

 

Har beställt ny fisk som förhoppningsvis kommer denna vecka eller nästa. 5 Chromis vanderbilti och en Carpenter flasher wrasse. Dom kommer gå i ett karantänskar till att börja med.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket motgångar idag när jag hämtade nya fiskarna. Chromisarna hade dom bara fått två av och tyvärr var jag alldeles för stressad i butiken så jag märkte inte att dom hade röda sår på sig (misstänker uronema). Wrassen bet sig fast i håven när jag skulle ha i den i karantänskaret efter acklimatiseringen. La i den i vattnet ändå men den kom inte loss! Fick tillslut ta upp den och klippa loss den. Tyvärr ser den rejält medtagen efter detta så jag vet inte om den klarar sig. Känns riktigt trist!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Akvariet får inte jättemycket uppmärksamhet nu, mycket annat nu med småbarn osv. När det gäller den senaste carpenter wrassen så klarade den sig, fick komma ur karantän efter några veckor. Hade den i en sån "yngelbox" för jag visste om att min befintliga lubbocki wrasse kanske inte skulle gilla honom. Han var där ett dygn och när jag satt o kikade verkade inte den befintliga wrassen bry sig, så jag släppte i honom. Då började såklart jagandet! 

 

Det lugnade ner sig efter ett tag men det uppstod ett annat problem. I och med den nya firren så blev den befintliga wrassen generellt mer aggresiv o dominant, något som INTE gillades av min midas blenny. Det blev ordentligt bråk i flera dagar mellan dom två. Jag försökte med spegeltricket o tror det hjälpte en del men inte helt. Midasen gick segrande ur striden och wrassen lugnade sig, men deras relation verkar inte vara helt återställd fortfarande. Ibland verkar midasen ge honom stryk när jag inte ser på, då han plötsligt gömmer sig o kommer ut med skadade fjäll o så. Lustigt hur det kan bli!

Den nya firren hade nog lite svårt o hitta sin plats tror jag, sedan åkte jag på semester och råkade lämna en liten glipa i locket så självklart hoppade han ur! Fick faktiskt med det på film. Blev lite rädd av något, försökte simma uppåt mot ytan och simmade mot glaslocket ut mot hörnet där glipan var och flög ur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...