Gå till innehåll

Aqua Medic 190 strul, wastevattenvred.


Hanko61

Rekommenderade inlägg

Hej Har köpt en Osmosis som jag nu är på väg att dra igång för uppstart. Provade igår min anslutning till vattenledning och öppnade waste water vredet och spolade en stund  för att sen stänga den för att kolla flöde i slangen till det renade vattnet. Det droppade lite men upptäckte att vredet till wastevattnet inte håller tätt utan läcker på ganska bra. Den slutar inte tätt. Kan man plocka isär den eller kan det vara något annat knas. eller kan det rinna ut där ändå! mvh Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-25 at 17:43, Slanten skrev:

Jag är inte riktigt med på vad menar, men waste water ska vara öppen. Vid normal drift ska det komma mindre renat vatten och förhållandevis mer smutsvatten. 

 

Ta en bild för att skingra alla frågetecken.

Waste vatten slangen skall väl vara stängd när du utvinner rent vatten. Så skall det väl vara? Jag fick stopp på flödet med de små plopparna som jag kom på att jag hade i en låda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en osmos fungerar skall det komma 3 - 4 gånger mer vatten ur slaskvattenslangen än ur osmosvattenslangen med kranen stängd.

Det finns några olika lösningar på hur flödet av slaskvatten regleras. Den vanligaste är att kranen har en inbyggd restriktor för slaskvatten.

Man öppnar kranen för att spola ren osmosen. Då skall det spruta 5 - 10 liter vatten per minut ur slaskvattenslangen i några minuter.

Andra har restriktorn som en klump på 2x2x8 cm ungefär på slaskvattenslangen. Då får man lossa restriktorn från slangen för att spola.

Ytterligare andra har restriktorn som en liten klump innanför kopplingen till slaskvattenslangen. Skall man spola en sådan får man skruva av kopplingen för slaskvattenslangen hålla en håv där och slå på vattnet.  Restriktorn kommer som skjuten ur en kanon så håven behövs för att den inte skall försvinna i avloppet.

Spola bör man göra några gånger om året för att få längre livslängd på osmosmembranet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...