Gå till innehåll

Kalk alger växer där de finns, inte på nya ställen?


Fina Fisken

Rekommenderade inlägg

Jag undrar varför jag inte får någon tillväxt på röda kalk alger på några nya ställen (coralline).

 

Jag har en sten från mitt gamla kar som är ca 10- 15cm stor helt överväxt av kalk alger, jag har (seedat) själv genom att jag skrapat stenen så gott det går

och krossar kalk algerna sedan tillsatt det i akvariet. 

Stenen ligger i karet vid ett rätt så cirkulerande område där pumpar ständigt blåser över den.

Stenen, lägre djur och även fraggstenarna ökar i kalk alg tillväxt, men inga nya ställen i

karet får se kalk algerna., varken stenen, väggen eller svarta glas skivan. 

Akvariet är väldigt ungt, ca 6 veckor, jag vet att det tar sin tid att få nya kalkalger.

Jag har nu skrapat stenen från kalk alger och seedat 2 gånger, stenen är helt täkt av kalk alger på en månad igen.

 

Karet: Red sea max e170e, men 50L sump

 

Koraller:

2 eyphyllior en gold och en rosa/lila Mår grymt bra, fluffiga och fina som de ska vara

1 goniopora Tog ca 1 vecka för den att öppna sig helt, mår väldigt bra.

1 Montipora digitata (wildfire) ser ut som att den kan sträcka ut polyperna halva vägen till, mår annars bra och har (gröna toppar)

1 Pocillopora jätte fina ut dragna polyper mår mkt bra

9 Polyper zoas (iron man) som blivit 16 st på kort tid

1 Grön stjärnpolyp växer som (ogräs) :D

1 Cyphastrea mår även den riktigt bra

1 Favia röd/lila puffig och mår bra flera nya munnar

 

Mina värden:

 

Salifert:

 

KH: 8,6-9 doserar manuellt dagligen.

Ca: 425 doserar purple up varje kväll enligt instruktionerna

Mg: 1320

No2: 0 - 0.01

Ph: 8,3 (Stabilt)

 

Aquaforest

 

No3 0.5 

 

Hanna:

Po4: 0.03

 

Salinitet: 1,025 Refraktometer

 

Har använd Död sten (marco rocks) med egen levande gjord sand från aqua forest

 

Byter 25L vatten vecko vis.

 

Mäter kh dagligen och tilsätter ca 0.3 dkh per kväll.

 

 

 

Ändrat av Fina Fisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrapa loss lite alger krossa eller mortla och häll i karet. 

Det är lite lustigt faktiskt. Mitt stora kar har jag haft svårt att få kalkalger väldigt länge i hela karet. I källaren dock där jag har några mindre kar fullkompligt exploderar kalkalgerna.

Vet att jag har högre ph i källaren (friskluft intag) Men jag hämtar friskluft till skummaren i det stora med. Har dock blivit bättre  i det stora.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes skrapat och mortlat / mixat upp algen har jag gjort 2ggr. Mitt pH är stabilt, mätt 1 gång i veckan är nästan alltid på 8,3. 

Däremot förlorade jag en snigel några veckor sedan och märkte att korallerna såg aningen ledsna ut. Gjorde alla tester och pH visade sig på 7,8. 

Amoniak var på den minsta skalan men försvann efter ett dygn. Även pH återgick till sitt stabila 8,3.

 

Kan amoniak styra pH värdet?

 

Min gissning är att karet är ungt och det tar sin tid. Konstiga är att karet Innan på 80l fick snabbt kalkalger och de växte på ordentligt.

Det som är konstigt att kalkalger växer i karet men inte på nya ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Om det behövs lång tid för dig att få kalkalger på ny inredning så är förhållanden i akvariet inte perfekta.
 Kanske lite för höga näringsvärden kanske lite för mycket organisk mat i vattnet kanske lite för lågt pH. Min erfarenhet av de där preparateten med krossade KA är att dom är helt verkningslösa. Du måste ha förutsättningarna. O dom är :

1) inte för låga näringsvärden (ej ultralåga) men ej för höga heller. 
2) kh o Ca inom normala värden 

3) Mg över 1290 men ej över 1500

4) inte för mkt organiskt i vattnet. Är vattnet gult? Överbelastat? But vatten oftare isåfall 

5) strontium på minst 6 ppm 

6) så högt pH som möjligt 

 

Jonas 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade nytt kar för 4 månader sedan. Lila kalkalger börjar synas ordentligt först nu. Ha inte panik.

En intressant sak jag noterat är att stenarna som står i baksuget från mina två Vortech-pumpar är de som har mest tillväxt av kalkalger. Stenarna som står i strömmens väg har inte alls lika tydliga lila fläckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag hade en plastbalja i garaget med en 6500k lampa för vanliga växter. typ 50 i nitrat och 0.5 i fosfat. Där växte det kalkalger, men när jag sen tog in allting så har det gått väldigt långsamt. Antar att stabilt högt är bättre än lite mer svajigt som jag har det nu fast betydligt lägre värden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...