Gå till innehåll

Uppstart med koraller från början?


Aqualung

Rekommenderade inlägg

Nybörjare startar upp, 200 liter salt.

Jag har skaffat LS och fyller upp med osmosvatten just nu. På stenen finns en del fina koraller.

Vid vanlig uppstart kommer de trologtvis dö, alllihop, så jag undrar om det finns något sätt att hålla dem vid liv?

 

Om jag kör full belysning och tillsätter närig tex? Får det andra negativa effekter? Bör jag snarare följa Lasses uppstart och få in en firre asap?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I don't think they die. 

just don't put them in osmos water ;) keep them heated in a circulated salt water (in a bucket until you mix salt in your display tank) and they will be fine.

Ammonia wont harm corals...just add some phosphorus and nitrate to the water until you can have fish. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thank you!
They are already in the aquarium with saltwater.
I do mix my osmos water (silicate filter involved) with salt before pouring it into the tank. It's 26 degrees Celsius, and the salt is 'microbe-lift' labelled.

So I should only put lights on for an hour a day or so?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Aqualung said:

Thank you!
They are already in the aquarium with saltwater.
I do mix my osmos water (silicate filter involved) with salt before pouring it into the tank. It's 26 degrees Celsius, and the salt is 'microbe-lift' labelled.

So I should only put lights on for an hour a day or so?

perfect.

I dont know what you have for coral on those rocks but if they are LPS or PSP they need more than couple of hours light per day... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog mest alger , oftast så dippar näringsämnena vid nystart och om det blir 0 så blir det ofta explosion av någon skräpalg.

 

antar att stenen som har koraller på sig är inkörd och då borde det gå fint, men jag hade nog haft i nån fisk så det tillförs lite näring. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går hur bra att ha i tåligare koraller från dag 1 bara man har inkörd sten. Och som Johannes säger att någon fisk kommer i rätt omgående för att hålla nitrifikationsbakterierna vid liv.

 

Håll också koll på näringsvärden och de tre stora (KH, Ca och Mg) så löser det mesta sig bara man tar det lugnt.

 

Vad är det för koraller du har fått med stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fisk alltså. Clownfisk blir väl bra? Kan jag ha två?

 

Ska jag sätta in städpatrullen nu också?

Förutom sniglar, finns det några alternativ till eremiter? Vi har några homo sapiens här som får krypningar av dylika  kryp …

 

Så småningom kan jag behöva en Filfisk som kan skörda all glasros

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2 kan vara Cyphastrea

Bild 3 ser ut som någon typ av encrusting Montipora 

Bild 4 Typ montipora confusa eller spongodes, svårt att säga

Bild 5 Som bild 3 

Bild 6 Montipora setosa

 

Du har en hel del glasrosor på stenen. När det har gått ett par veckor så skulle jag köpa ett par pepparmintsräkor till att börja med för att se om de vill hjälpa dig att motverka att dessa tar över.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Aqualung skrev:

En fisk alltså. Clownfisk blir väl bra? Kan jag ha två?

 

Ska jag sätta in städpatrullen nu också?

Förutom sniglar, finns det några alternativ till eremiter? Vi har några homo sapiens här som får krypningar av dylika  kryp …

 

Så småningom kan jag behöva en Filfisk som kan skörda all glasros

 

Clownfisk är tåliga och bra "uppstartsfisk". Ja det är bättre att du kör ett par annars kan det bli svårare om du kompletterar längre fram. 

 

Städpatrullen kan också gå i när det är inkörd sten och alla vattenvärden är ok. Snäckor och eremiter är väl det vanligaste. Om du inte får ha eremiter så kanske det går bra att komplettera med en sjöborre. 

 

Du skulle även kunna ha en av de mindre kirurgfiskarna (Ctenochaetus) som kan hjälpa till med alger.

 

Kryp är tyvärr oundvikligt i saltvatten. Även om du inte köper något, så finns det liv i stenen som inte dyker upp förrän det är mörkt. 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att namnge korallerna.
Det finns en mängd olika små intressanta saker också.


I väntan på näringsämnen som jag beställt (Special Blend och Nite-out II) har jag lagt i en död räka för att få igång nitrifikationen.

Haft problem med skummaren, men det beror förstås på att det inte finns något protein att skumma :D

 

Det ser klart och fint ut i akvariet nu :)

 

Ska se hur jag snabbast kan få tag i ett par små clownfiskar då.

Beställer Cleaning Crew Startkit från Företagsakvarium nu. Bra pris för 10 turbosniglar, 10 eremiter och 5 nassarus snails

 

Dagens bekymmer: pumpen låter som en tandläkarborr. Sicce Syncra 1.5. Den ska vara tyst, men den vibrerar och det resonerar i sumpen.

Vad kan jag göra för att tweaka den till tystnad??

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Aqualung skrev:

Snabbaste sättet att få hit ett par clowner är nog med levande frakt från Företagsakvarium.
Kan jag ta hem städpatrullen på samma gång, eller måste jag låta det gå en tid med bara fisk först?

 

Svarade i din tråd under pumpar om ljudet. Vissa pumpar vibrerar mer än andra och har olika bra stötdämpning - man kan ibland behöva laborera lite på egen hand med filtermattor och bitar av silikonslang för att få tyst på eländet. Men är det en ny pump så kan det vara att den inte är inkörd.

 

Absolut, jag skulle säga att städpatrullen ska i samtidigt, för annars får algerna ett försprång. 

 

Lägga i en hel död räka är inte nödvändigt i den storleken på akvarie (blir snarare lite för mycket). Jag skulle ha bara haft i några pellets eller en liten liten bit av räkan. Det räcker gott och väl :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Aqualung skrev:

Tack igen! Ovärderlig hjälp!

Jag kan inte släppa ner pepparmintsräkorna på en gång då? Vore ju mest ekonomiskt att få med dem i samma frakt ;)

 

Får hem lite tillsatser imorgon, så jag kan nog ta ut den döda räkan då

Jo det borde gå bra sålänge du har alla värden på ok nivå. Klarar snäckorna det så klarar pepparmintsräkorna det. Det mesta handlar om att inte belasta för mycket i början bara.
 

När fiskarna är i sedan vänta ett tag (2 v) med att introducera ny fisk och mata sparsamt. Den första veckan brukar jag bara mata litegrann varannan dag och sedan litegrann varje dag veckan efter det. Detta för att nitrifikationsbaketerierna ska växa till sig och inte riskera en försvagad kvävecykel i uppstarten. Nu har nog den här stenen en hel del bakterier i sig redan men hellre vara på den försiktiga sidan.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suveränt!

 

Städpatrullen tillkallad 🤩

Beställde idag så det kommer ett härligt gäng och flyttar in imorgon då.

 

Bästa sättet att acklimatisera dem? Kanske någon som har en tillförlitlig länk/källa.

 

2 clowner

10 turbos 

10 eremiter 

5 nassarius sniglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg i påsarna med djuren i akvariet, för att få samma temp i vattnet i påsarna som akvarievattnet. 

Jag brukar öppna påsarna och använda klämmor för att hålla dem på plats mot akvarieglaset. 

Häll i lite akvarievatten, ca: 10%, i påsarna en gång var ca: 10-15min under en timma eller mer, för att långsamt vänja djuren vid det nya vattnet.  

Kontrollera framförallt temp och salthalt  i påsarna så det är samma som i akvariet innan du lägger över djuren.

Använd håv och lägg över djuren i akvariet, häll ut vattnet i påsen i toan el dyl.

 

Vissa djur är känsligare och då kan "droppmetoden" vara nödvändig:

Lägg påsarna med djuren i en hink eller annat bredvid akvariet. 

Du behöver några slangar med "kranar", alt knyt en knut på slangarna.

Häng slang över kanten på akvariet ner i vattnet, andra änden ner i påsen med djur. 

Använd hävert (sug i slangen) och justera kranen/knuten så du får ett dropp ner i påsen, ca: en droppe/sekund. 

Kontrollera framförallt temp och salthalt  i påsarna så det är samma som i akvariet innan du lägger över djuren.

Använd håv och lägg över djuren i akvariet, häll ut vattnet i påsen i toan el dyl.

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppmetoden leder till att det blir CO2 avgår i vattnet vilket gör att pH stiger, vilket i sin tur leder till att ammonium omvandlas till ammoniak. En snabb höjning av ammoniak kan orsaka att fiskarna dör.

 

Det bästa du kan göra är att bereda nytt saltvatten med samma temperatur som i påsen och sedan föra över dem till det så fort det går.

 

 

Ändrat av Casio
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två metoderna Jojo beskriver är de jag stöter på när jag söker på nätet.

Drip verkar säkrast och tar lite tid (vem har bråttom?)

 

Casio: tycker du jag ska acklimatisera djuren över till en hink med helt nytt saltvatten först? Och sedan föra över dem till akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...