Gå till innehåll

Giesemann matrixx ii "4x24"


Casio

Rekommenderade inlägg

Tittade på min giesemann matrixx ii "4x24" EJ dimbar 1h efter släckning. Såg att den stod och glimmrade svagt. Dvs den var inte helt avstängd efter att timern (mekanisk) hade slagit av. Provade även att stänga ev en strömbrytare med knapp men den lade inte av.

 

- Förutsatt att det är såhör hela tiden sedan ny. Hur mycket har det slitit på lysrören?

- Är det fel på armaturen/ hur gör jag för att det ska sluta glimra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många timers och strömbrytare bryter bara en av de ingående ledningarna. Eftersom att våra eluttag och kablar inte är polariserade så beror det på hur du satt i kontakten i timern om fasen eller nollan är den som bryts när apparaten ska vara avstängd. Du kan byta detta genom att ta ur elkontakten på lysrampens kabel och vrida den 180 grader. Men det är inte säkert att det löser ditt problem. Men det är enkelt att testa.

 

Jag tror inte att det sliter nämnvärt på dina rör dock att det har varit såhär, men jag är inte så kunnig att jag kan säga att det är helt sant. Stig kan nog ge ett mer kompetent svar här.

 

Om mitt trick ovan att vrida på kabeln inte fungerar behöver du nog byta timer, har inga exempel på "bättre" timers på rak arm.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, mikoto said:

Många timers och strömbrytare bryter bara en av de ingående ledningarna. Eftersom att våra eluttag och kablar inte är polariserade så beror det på hur du satt i kontakten i timern om fasen eller nollan är den som bryts när apparaten ska vara avstängd. Du kan byta detta genom att ta ur elkontakten på lysrampens kabel och vrida den 180 grader. Men det är inte säkert att det löser ditt problem. Men det är enkelt att testa.

 

Jag tror inte att det sliter nämnvärt på dina rör dock att det har varit såhär, men jag är inte så kunnig att jag kan säga att det är helt sant. Stig kan nog ge ett mer kompetent svar här.

 

Om mitt trick ovan att vrida på kabeln inte fungerar behöver du nog byta timer, har inga exempel på "bättre" timers på rak arm.

Samma "problem" och lösning på min Ati Sunpower

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen.

 

Samma svar;

 

Hello Eric,

 

thanks for asking:

while disconecting the power plugs from the mains, there is no option for any function in the light. Then sometimes the tubes my slightly further phosphoresce and glow a little (same if there is a switch used).

But possibly your used switch only cuts a single pole. Depending on the polarity of the socket used, there may therefore be a very weak afterglow of the T5 lamps after they have been switched off. This can be easily remedied by reversing the polarity of the mains plug of the T5 lamps in the socket.

 

best regards,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...