Gå till innehåll

kan detta fungera som refugium?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Jag skulle säga att det beror på hur du definierar ett refugium. Det blir nog svårt att få något vettigt flöde i den där lådan så alger kommer nog tyvärr snabbt bli täcka av allsköns gegga. 
Som ett ställe att få mindre kräftdjur och liknande att föröka sig funkar det säkert utmärkt. 

Ändrat av MichaelE
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag skulle säga att det beror på hur du definierar ett refugium. Det blir nog svårt att få något vettigt flöde i den där lådan så alger kommer nog tyvärr snabbt bli täcka av allsköns gegga. 
Som ett ställe att få mindre kräftdjur och liknande att föröka sig funkar det säkert utmärkt. 

Tänkte ha till alger för att få bort näringsämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, PerS skrev:

Kan du inte bara dela av sumpen med en glas- eller plexiskiva så att du får ett refugium?

Hur skulle ni göra om ni hade en sumpnsom är som ett rent akvarium på 75 lång 35 högt och 39 djupt?

Jag har ej plats för något annat en den baljan.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle haft vatten ner i första facket med en skummare i. Galler till ett andra fack som är refugium, så stort som möjligt. Tredje facket för returpump. Nivån i de två första facken bestäms av skivan mellan fack två och tre, gör den så hög som möjligt med hänsyn till vattnet som rinner tillbaka till sumpen när returpumpen stängs av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...