Gå till innehåll

j0nas Reefer250


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

 

Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. 

Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar.

 

Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5.

 

Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21 dagar då jag startar med död sten.

 

 

 

 

Bild1.jpg

 

Bild3.jpg

7CD5778B-9A27-4ED7-AF0E-CA6FD54706C3.jpeg

Ändrat av j0nas
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är karet cyclat och några clowner, grammor och en Escenius Stigmatura har flyttat in. Utöver lite kiselalger i sanden så blev det inte mycket till fulalger under inkörningsperioden. Håller tummarna för att Starter kittet fungerade så bra som utlovat men är lite orolig för att jag bara har fördröjt processen.. :)

 

Har satt i lite mer fisk och koraller än vad jag egentligen känner mig bekväm med i ett så nystartat kar. Fick passa på då jag hade vägarna förbi Göteborg i jul. Utbudet i Skåne är skralt nu (har dock köpt ett gäng koraller och städpatrull från Reefstock i Malmö, den butiken var en positiv upplevelse) 

 

 

 

211229.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev totalt haveri med fiskarna 😔

I åtta dagar åt de bra och såg friska ut. Dag nio hade en gramma ansträngd andning på morgonen, på kvällen syntes några enstaka prickar och under natten dog den. Nästa dag var resten av fiskarna täckta i grått slem och gick inte att rädda.

Har aldrig varit med om liknande. Tror inte att de hade med sig något skit från butik då de mådde bra relativt länge i mitt kar. Misstänkte först att den snabba ökningen av belastning triggat nitritspik men mätte noll.
 

Några idéer? 
Koraller/snäckor/eremiter är opåverkade. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det var med 99% säkerhet Oodinium som tog fiskarna. Nu får det stå tomt i sex veckor innan jag vågar mig på några nya inköp.

 

Får glädjas åt korallerna tills vidare. 

Har bland annat fått köpa tillbaka fraggar av några favoritkolonier som jag sålde i samband med nedläggning av förra karet. Montipora Confusa och Cyphastrea Meteor shower(?)

Tack @MattiasN!

 

Resterande cyano har nu flyttat från sand till sten :) 

 

220117.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör mörklägga 48 timmar också då Oodinium kan överleva på fotosyntes, Se här: https://en.wikipedia.org/wiki/Velvet_(fish_disease) och här: https://en.wikipedia.org/wiki/Amyloodinium_ocellatum

Mörkläggning betyder att du klär in akvariet med dubbla lager sopsäckar.

Ett starkt UVC tar också de frisimmande parasiterna. Minst 20w med rätt flöde.

Starta inte med så många fiskar nästa gång. I ett välmående kar med måttlig fiskbesättning brukar Amyloodinium inte skapa något problem.

Men om fiskarna är medicinerade med något kopparpreparat är immunförsvaret nedsatt i månader framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @stigigemla! För att förtydliga, menar du att jag behöver mörklägga även om karet står utan fisk i sex veckor? Jag läste att Oodinium i frisimmande stadium klarade sig upp till 15 dagar pga fotosyntes tidigare (Marine Velvet Disease – Marine Fish Diseases and Treatment (humble.fish) men chansar såklart inte om en så enkel åtgärd som mörkläggning kan hjälpa. 

 

Nej det var aldrig min plan att starta med så mycket fisk och kommer inte att hända igen ;)

"Har satt i lite mer fisk och koraller än vad jag egentligen känner mig bekväm med i ett så nystartat kar. Fick passa på då jag hade vägarna förbi Göteborg i jul. Utbudet i Skåne är skralt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Liten bilduppdatering för eget kom-ihåg.

Det blev fiskar till slut, två clowner och fem chromis. 


Har varit ett motigt första halvår med bakslag både med det levande och med hårdvaran. Se egen tråd om silikonsläpp på frontglaset. 
Nästa halvår blir bättre! 😀

 

 


 

A13D0DCD-1C20-4B4A-9E4C-28DCDDD446F8.jpeg

1339A56A-D732-4FDA-8540-8C4166AD9B38.jpeg

99AF6630-8DA6-47CD-9E01-42094715CC4F.jpeg

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Clavularia vs Goniopora 

 

Det här var ju en missräkning..

Har sett många andra kar där Clavularian smyger fint mellan övriga koraller. Jag har nog fått en giftigare variant. Först var det Ricordeorna som gav upp och helt sonika vandrade vidare. Nu är det Gonioporan som är irriterad. Svårt att skoga då Clavularian går i bitar om jag försöker dra bort. Tur att den är snygg iaf 😀

 

 

BAC3CBDD-90A9-417A-8186-631193E40439.jpeg

Ändrat av j0nas
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet har precis firat 1år.

 

Uppvaktades med en ny skummare, Nyos Quantum 120 samt en liten rescape. Gamla Curve femman var för högljudd för vardagsrum. Nyosen är bättre men inte så bra som jag förväntade mig. Brummar en del från pumpen och skummarlocket fick jag ljudisolera med en silikonslang på koppkanten. 
 

Fireworks Clavularian är nu separerad till egen sten. Finns både små och stora fraggar om någon är intresserad.

 

 

19D05634-38A8-490E-BE58-EE3CC46BCABD.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kom i veckan över en gammal favorit-fisk, Halichoeres Iridis (radiant wrasse). Köpte den osedd av en kille här på guiden och ojojoj vilken chock när jag öppnade påsen.. :D 

Det här exemplaret har nog överträffat känd maxstorlek med ett par cm. Mycket större än någon jag har sett tidigare. Snabbt acklimatiserad och käkade redan allt från flingor och pellets till frysmat. Upplever den inte stressad men den skulle nog må bra av ett större kar. Hör av dig om du är intresserad.

 

Iridis.jpg.c5b5bbe501c7afb22bfbb9dfc84e9e55.jpg

 

Blev också en första lek för clownerna idag.

 

Clown.jpg.9364c621aa6929da067a035020d689f6.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad på helhetsintrycket. (Syns inte så bra på bild dock)

 

På tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för någon månad sedan. Bästa prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!

 

 

D3347239-8CC5-4886-86A2-0E2EE1516267.jpeg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, j0nas skrev:

Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad på helhetsintrycket. (Syns inte så bra på bild dock)

 

På tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för någon månad sedan. Bästa prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!

 

 

D3347239-8CC5-4886-86A2-0E2EE1516267.jpeg

Snyggt! 

Och håller med, skrapad bakruta är snyggt! 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Perfekt semesterväder för att pyssla med karet.. 😀

 

Blev vattenbyte och lite tester idag. Ska skicka iväg ett icp-test också. Första gången för det här karet. Lite nyfiken på om testet kan ge några ledtrådar till varför mina euphyllior inte tar sig. De dör inte men tillväxten är obefintlig och de är inte fullt expanderade. Övriga lps växer på bra (bortsett från en Goniopora som var nära att kasta in handduken i somras. Gonioporan bredvid växte dock på som vanligt. Se bild)

 

Någon som har teori eller vill gissa på avvikande värde innan jag förhoppningsvis får hjälp av icp-testet? 

49F82A75-9D9D-4C03-8F1B-8EDA7B5E1162.jpeg.48b600189b956ff57aebfc3cf4147b77.jpeg9E0218AA-356C-49CB-9120-74F08A627A40.jpeg.3a82dddc804bd06766ecafc86f8f38c6.jpegE676CE68-E1F7-4084-880C-2E9B7A6F47FA.jpeg.ce2c39421c93930dd5a9e79b8daacb44.jpeg

Ändrat av j0nas
Bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Jois skrev:

Kul! 

 

Då gissar jag lågt på Jod och Mangan.... 😀

 

Bra gissning! Jag håller dig uppdaterad.

 

Kan göra en tävling av det. Bäst gissning får plocka valfri fragg från fraggkaret. Endast upphämtning (Jonstorp 😅)

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Helt rätt angående jod @Jois!

 

Kanske i kombination med det höga fosfatet? Det dumma är att jag har mätt fosfat med ett utgånget Red Sea test och inte fått utslag. Då jag inte har sett några synliga tecken på höga värden i karet heller så har jag inte ens funderat på att det skulle vara off. Högt CA är såklart inte heller optimalt. Här visar mitt Salifert (inte utgånget :D) 460. 

 

 

FaunaMarin.jpg

Ändrat av j0nas
Läste jod fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sista bilden på ett tag. Har nämnt mina problem med silikonsläpp i annan tråd och nu har det tyvärr eskalerat 😔

Blir till att tömma och laga om två veckor. 
 

Ska sälja en del koraller och fisk, resten fördelar jag mellan mitt Reefer170 och ett mindre lånekar tills att detta är up and running igen.

 

F454B178-0BCB-4C6D-82ED-06BA9D22979E.jpeg.21e46137166dc78f27b82150b701aca9.jpeg
 

1E981390-0534-400E-A5CE-65156C395DDF.jpeg.21ff063d2ab81a67c00775451714a039.jpeg

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...