Gå till innehåll

Sockermetoden?


chrilleus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 4 veckor senare...
lägesrapport??

Läget är under kontroll :)

Efter att ha varit bortrest i två dagar och doseringen uteblivit, uppstod en brun fläck i sanden, samt på rutorna där pumparnas strålar träffar. Men nu börjar sniglarna komma ifatt igen, efter tre dagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget utslag på nitrat, vääääldigt svagt utslag på fosfat.

Ja fläckarna är jävligt skumma, ser ut som blaffan paintballkulor skapar. Vad det än är, så verkar det antingen gilla strömma ställen, eller så är det svävande och "skjuts" fast på rutorna av pumpstrålarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Låter bra, ja har också bytt akvarium ock var lite tveksam om jag skulle fortsätta med socker i det nya men så dök det bruna upp och då drog jag igång med socker igen.

Just i dagarna har det vänt och det lilla som ar kvar nu är nästan helt vitt.

Håller med om att det är kanon, skummaren jobbar ju med dubbel kapacitet som det verkar.

Kör just nu med 1 st sockerbit/dag till ca 470 l vatten (praktiskt;-), alvarligt talat så försöker jag ligga med NO3 på ca 1 mg/l för att vara på den säkra sidan man har ju läst i trådarna om kraschar när man gått för lånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, har nu läst om både vodka och sockermetoden och det låter ju bra,,,,,,,,,, men har några frågor/undringar.

1. Varför får man bubblor på den levande stenen? Blir det beläggning på stenen? Vad påverkar detta? Tar vi bort bakterier som LS’en behöver för att göra sitt jobb? Varför har man använt dessa metoder tidigare, men slutat?

2. Varför skummar det mera? Såvitt jag vet så är det proteiner, äggvite, annan typ av juck som kommer ut i skummaren. Hur kan detta öka med en dosering av vodka/socker? Varför har ingen funderat på detta, vad är det som påverkas? Såvitt jag vet så borde skummningen MINSKA pga den minska ytspänningen.

3. Vad består den vita hinnan av? Är det något som vi borde fundera mera på, vad är det vi förändrar med denna dosering?

4. Vad som verkar helt klart är att man tar bort kväve/proteiner/nitrat, vilket ju låter kanonbra men…….. är detta något som LS’en ”lever” på? Luftbubblorna som bildas på LS’en är det bakterier som ”dör” eller är det bara en ökning av den bakteriella yt-aktiviteten? Vilket borde vara bra, eller? Vad händer när bakterierna inte har tillräckligt med föda? Som vi alla vet kan inte en människa överleva utan en egen bakterieflora.

Ja det var mina tankar, tycker detta är ett hyperintressant ämne som kan för vår hobby vidare.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hej, har nu läst om både vodka och sockermetoden och det låter ju bra,,,,,,,,,, men har några frågor/undringar.

1. Varför får man bubblor på den levande stenen? Blir det beläggning på stenen? Vad påverkar detta? Tar vi bort bakterier som LS’en behöver för att göra sitt jobb? Varför har man använt dessa metoder tidigare, men slutat?

2. Varför skummar det mera? Såvitt jag vet så är det proteiner, äggvite, annan typ av juck som kommer ut i skummaren. Hur kan detta öka med en dosering av vodka/socker? Varför har ingen funderat på detta, vad är det som påverkas? Såvitt jag vet så borde skummningen MINSKA pga den minska ytspänningen.

3. Vad består den vita hinnan av? Är det något som vi borde fundera mera på, vad är det vi förändrar med denna dosering?

4. Vad som verkar helt klart är att man tar bort kväve/proteiner/nitrat, vilket ju låter kanonbra men…….. är detta något som LS’en ”lever” på? Luftbubblorna som bildas på LS’en är det bakterier som ”dör” eller är det bara en ökning av den bakteriella yt-aktiviteten? Vilket borde vara bra, eller? Vad händer när bakterierna inte har tillräckligt med föda? Som vi alla vet kan inte en människa överleva utan en egen bakterieflora.

Ja det var mina tankar, tycker detta är ett hyperintressant ämne som kan för vår hobby vidare.

MvH

Appen

Detta är något jag oxå funderar över eftersom jag tänkt börja med denna metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 år senare...

När ni doserar socker hur går ni då tillväga.

Om man doserar druvsocker eller annat socker i pulverform (fruktos) löser ni då upp det i vatten eller strör ni bara det över akvariet?

Samma fråga på strösocker/sockerbitar?? Smular/löser ni upp det innan ni tar det i akvariet?

 

Hur mycket doserar ni? Mäter vi gram eller löser ni upp socker och så doserar ni i ml?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...