Gå till innehåll

Kisel kisel kisel...


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Tar gärna emot teorier på vad som kan förorsaka höga nivåer av kisel. 

 

I början av okotber bytte jag tidigare DI-filter i min osmos samt kopplade på ett till extra i slutet. Det gav effekt ganska snabbt som ni kan se. 

Vad som händer mellan 1a november och 1a december är ju dock väldigt förvånande. Förstår inte hur jag kan nå en ny all time high så snabbt efter. 

 

Har ju inte på något sätt matat mer. Det som dock är nytt i matväg är att jag matat med blåmussla då och då, max 2 ggr per vecka. Har fryst ner blåmusslor som jag tinar upp i sötvatten, därefter öppnar jag upp dom, gröper ur dom och lägger köttet ner i ett sånt där nät för matning. 

Kan detta ha en sån enorm effekt? 

Karet är på 400 liter. 

Screenshot_20211207-203217_APEX Fusion.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jadå, och två nya silikatfilter borde ju inte mättas på lite drygt en månad med Solnas kommunala vatten på typ 120 tds från kranen. 

Nej jag tänker det men allt kan fela. 

 

Kollat mätutrustningen också? Om den är grön så måste det ju vara något du matat/ doserat, så då kan nytt foder vara orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som min far en gång sa: ”den absolut vanligaste orsaken till konstiga resultat är  felaktig utrustning”.
Detta gällde industriutrustning för 20-80 miljoner så om det stämmer där så skulle jag dubbelkolla resultaten innan jag drar några slutsatser. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Humm, blåmusslor… Hade för mig att musslor filtrerar allt möjligt, så jag googlade. 
 

https://www.havet.nu/om-varblomningen

 

Mycket riktigt, blåmusslor filtrerar kiselalger, dinos mm. Måste väl då va så att de innehåller mycket kisel…?

 

Du kanske ska avbryta mussel-festen å se vad som händer. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , MichaelE skrev:

Som min far en gång sa: ”den absolut vanligaste orsaken till konstiga resultat är  felaktig utrustning”.
Detta gällde industriutrustning för 20-80 miljoner så om det stämmer där så skulle jag dubbelkolla resultaten innan jag drar några slutsatser. 

Ungefär som min utrustning med andra ord 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Gierth restart skrev:

Humm, blåmusslor… Hade för mig att musslor filtrerar allt möjligt, så jag googlade. 
 

https://www.havet.nu/om-varblomningen

 

Mycket riktigt, blåmusslor filtrerar kiselalger, dinos mm. Måste väl då va så att de innehåller mycket kisel…?

 

Du kanske ska avbryta mussel-festen å se vad som händer. 

 

Intressant 👍 får nog låta resten ligga i frysen, till min kopparbandades stora förtret. Han älskar dom mer än livet sig självt! 😅

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...