Gå till innehåll

Akut hjälp


Jerry88

Rekommenderade inlägg

Gjorde vattenbyte samt rensa sanden lite lätt igår kväll, har ett litet algutbrott relativt nystartat från större till mindre akvarium. Inatt när jag gick upp simma fisken utan konstigheter. Imorse låg clownerna nästintill livlösa på botten samt en forcipiger flav. Clownerna döda men forcipigern hälar andas och viftar på fenorna,tog över de till en hink med färdigblandad vatten. Invånare.

 

Echidna polyzona omöjlig att hitta nu

Putsarräka 

Sjöhare 

Erimiter,sniglar första ja leta efter va sjöharen som gottar på vad kan ha hänt och kan ja få gula att piggna till? Har ett rsm 130 all utrustning funkar händer något mellan 3-7 nu på morgonen.

 

Tacksam för snabb hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att clowner är tåliga, de dog forcipigern ligger i en ny balja för den gällde och vifta på fenerna och spände ut taggarna. Vet ek vad som kan ha hänt , nygammal sand men den har ju vart igång ett tag därav att jag tycker det är konstigt därav att jag leta upp sjöharen då ja ej watt den på ett par dagar men den krälar sig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra!
 

Blir gärna rättad här men man ska väl vara lite försiktig med att röra runt i sanden om den varit orörd? Risken är väl att man får svavelgaser som kan döda mycket av det som lever i akvariumet?

 

Har du koraller? Hur gick det med dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har goiniopora,2 sorters euphyllia, scolymia samt lite annat helt utan konstigheter. Sjöharen Cruise letar muränan rätt liten mask ännu ska snart försöka locka fram den men kändes som syrebrist på fiskarna ja tog ut innan de dog. Därav satt in luftslang på ett innehåller som syresättning mer men skummare ska ju kunna syresättning med förstår inget,gjort exakt som jag brukar göra och helt utan  konstigheter wj rört runt mkt I sanden sig ut 10l. 🤥

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Martin1981 skrev:

Blir gärna rättad här men man ska väl vara lite försiktig med att röra runt i sanden om den varit orörd

Hej Martin har helt rätt här , rota runt i sanden är att be om problem , 99 gånger av 100 så går det åt skogen med karet om man gör så ,

ska du göra rent sanden använd en sådan när du byter vatten      https://www.7h-zoo.se/product.html/marina-easy-clean-60cm-slang-12/16mm  ,

men du kan göra en sådan av en PET flaska i den storlek som passar dig bäst  ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har typ en sådan med pump så de blir vakum.Har goiniopora,2 sorters euphyllia, scolymia samt lite annat helt utan konstigheter. Sjöharen Cruise letar muränan rätt liten mask ännu ska snart försöka locka fram den men kändes som syrebrist på fiskarna ja tog ut innan de dog. Därav satt in luftslang på ett innehåller som syresättning mer men skummare ska ju kunna syresättning med förstår inget,gjort exakt som jag brukar göra och helt utan  konstigheter wj rört runt mkt I sanden sig ut 10l. 🤥

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jerry88 skrev:

förstår inget,gjort exakt som jag brukar göra och helt utan  konstigheter wj rört runt mkt I sanden sig ut 10l.

Hej Jerry , även om man alltid gör likadant så kan det gå 10 gånger och inget händer , den 11 gången kan det gå åt  skogen , du kanske rev upp för mycket skit denna gången när du rörde runt i sanden , men ska du röra runt i sanden så ta en liten bit varje gång istället , men ibland kan det hända saker ändå som inte går att förklara med ett salt kar ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...