Gå till innehåll

Akut hjälp


Jerry88

Rekommenderade inlägg

Gjorde vattenbyte samt rensa sanden lite lätt igår kväll, har ett litet algutbrott relativt nystartat från större till mindre akvarium. Inatt när jag gick upp simma fisken utan konstigheter. Imorse låg clownerna nästintill livlösa på botten samt en forcipiger flav. Clownerna döda men forcipigern hälar andas och viftar på fenorna,tog över de till en hink med färdigblandad vatten. Invånare.

 

Echidna polyzona omöjlig att hitta nu

Putsarräka 

Sjöhare 

Erimiter,sniglar första ja leta efter va sjöharen som gottar på vad kan ha hänt och kan ja få gula att piggna till? Har ett rsm 130 all utrustning funkar händer något mellan 3-7 nu på morgonen.

 

Tacksam för snabb hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Im att work nog att The moment but it was litteratur cloudy but not so much, what can this be? The skimmer all equetment works well, all corals,inverts and seahare is fine. I havet sen The moray get tried to see him Witherspoon food but he is shy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cloudy water means bacterial bloom and explosion of bacteria population...they will consume all oxygen in the water.

when messing with the sand you should be very carful...could be also ammonia spike which kills the fish but not corals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ej haft ngt medel, kört felfritt och vid 3 i natt simmanfiskennrunt,är dock nu på jobb sambonnsäger forcipigern andas fortfarande i en annan behållare muränan gömmer ju sig förstår ej vad som hänt mellan 3-7 för att de låg typ syrefattiga på botten. Söker en förklaring och tråkigt att förlora fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt hoppas det löser sej.

ofta när plötsliga problem kommer så hänger det ihop med åtgärden jag skulle kolla

  • salthalt , vattenbyte med felaktig refraktometer kan ge för hög salthalt vilket kan vara dödligt
  • förorening i nya vattnet , frugan har tjuvlånat hinken och haft i nått skurmedel, eller fel på inkommande vatten / filtrering, det händer att det blir överdoserat div preparat i dricksvatten. Eller om man byter rörledningar i huset.
  • temperatur , glömt plugga i värmare ger inte snabb död eller ohälsa men givare över vattenytan eller annat som gör att det blir för varmt kan döda fort.
  • Klämt någon invånare, om du har nått som kan släppa gift anemon , fisk eller annat som du oavsiktligt skadat
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jäkla start på dagen 😭

Jag har råkat ut för samma sak igår/ inattgjorde 70L vattenbytei lördagspga väldingt högt no3 värde. Slamsög botten tillförde nopox pga högt no3. Imorse mjölkigt vatten och två döda firrar. Gör 70 liter nytt vatten idag och gör nytt vattenbyte. Samma sak imorgon om där är nått liv kvar i karet. 

Har ett 300xl  kar

Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopox, vodka och annan bakteriemat är just bakteriemat.

Det betyder att när man doserar de första doserna finns nästan inga bakterier som äter detta.

Det kan ta flera veckor att bygga upp bakteriepopulationen. Alltså skall man börja med en mycket låg dos då ämnet man doserar kommer att öka varje dag man doserar tills populationen byggts upp. När bakterierna kommer igång riktigt brukar man kunna se dessa som en tunn grå film på akvarieglasen. Och då kan man öka dosen.

Det är viktigt att skummaren är igång under natten. Bakterierna förökar sig lika mycket när det är mörkt.

 

Jag slamsuger alltid med en halv halvliters petflaska på slangen som jag rör om i sanden med. Så ser jag till att allt slam jag rör upp sugs ut. Och jag tar aldrig mer än halva botten då bakteriekulturen där är viktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en overdosering av Carbonater (Nopox eller Vodka) täcket er som Stigigemla skriver "tunn grå film på akvarieglasen" eller stenene. 

Det som händer er at visse bakterier går bananas och använder all O2, på dagorne fins där bakterier og alger der som planter generere O2. De skävar photosyntese, så på natten kan O2 bli veldigt lågt, blir det 0, ja så druknar dine fisk. 

 

Jag har læst om dette innan, da en bekant hadde samme problem, alle fisk dog, alt så ut bra innan (også SPS dog). 

 

Nya system har oftest problemer med NO3, det har også stabile system, men där er problemet at systemet forbruker NO3 och man får dosere ganske store mängder for ikke at nulle, man kan oftest se dette när man får cyano på sandet, och så skal man akte sig, da det beror oftest på ubalance mellam PO4 och NO3. 

 

Bytter man derefter vatten, slamsuger sandet, ja så rubber man än mera på balancen, der fins då mindra närring til bakterier, och elakke (naturlige) sådanne kan ta över. 

 

Oobligate aerobic bacteria kalles dom, dom behöver altså O2 för at eksistere, och dom fins över allt. 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...