Gå till innehåll

Kisel alger eller?


Fina Fisken

Rekommenderade inlägg

Mina värden är nitrat

5-10 aquaforest,

0.04 po4 Hanna 

425 ca salifert

1420 mg salifert

Kh 9,3-9,6

Salinitet 1.026

 

 

Kör osmos vatten, har bytt silikat filter för 2 månader sedan. Akvariet är 2 månader ungt. Fraggarna stor trivs!

Börjar bli orolig att det kan va Dinos?

 

IMG_20211215_134336.jpg

IMG_20211215_134304.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på kiselalger pga färg, spridning och hur pass nytt akvariet verkar. 

Vita ytor är lätta mål för fulalger. Jag hade nog kiselalger i sanden de första 6 månaderna (mer eller minder till och från) när jag hade i ny sand. Gör inte för mycket, de kommer gå bort (om du låter systemet vara stabilt och sköter dina näringsvärden, inklusive kisel via osmosen) 

 

Men, om du börjar få som ett tjockare täcke, eller snor-liknande remsor, med eller utan luftbubblor i, så kan det röra sig om dinos eller cyano. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen Kim.

 

Efter en tids sökande på kisel alg/Dinos bilder insåg jag att det måste varit en mix av båda där på bilden. Bilderna togs vid 15 tiden, fram mot kvällen såg det mycket värre ut och såg slemigare ut.

Jag gjorde mitt veckoliga vattenbyte och insåg att jag precis matat Dinos jag har. 

 

Rörde om i sanden och de var tillbaka starkare än innan på 2-3 timmar. Vid kvällstid så drar de sig under sanden och tynar bort, bara till att återkomma om imorgon med mer av de. 

 

Jag har undersökt mig till att det är en Dino som håller i sanden och kommer att agera med att dosera fosfat till synlig max 0.08 på Hanna. 

 

Hålla det stabilt och inte mata något annat än de fiskarna äter. Ha aktivt kol samt gfo som renar vattnet, har bara gfo pga att jag doserar fosfat.

 

Byta socka vid nitrat högre än 10 ppm.

Sänkt ljus cykeln till 65% förr var den uppe på 95% och mest blått ljus.

Kommer inte att mörkerlägga första veckorna. Men kommer att dosera dino-x enligt rekommendationer varje kväll 

 

Något mer att tänka på? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-12-17 at 17:54, Fina Fisken skrev:

Tack för informationen Kim.

 

Efter en tids sökande på kisel alg/Dinos bilder insåg jag att det måste varit en mix av båda där på bilden. Bilderna togs vid 15 tiden, fram mot kvällen såg det mycket värre ut och såg slemigare ut.

Jag gjorde mitt veckoliga vattenbyte och insåg att jag precis matat Dinos jag har. 

 

Rörde om i sanden och de var tillbaka starkare än innan på 2-3 timmar. Vid kvällstid så drar de sig under sanden och tynar bort, bara till att återkomma om imorgon med mer av de. 

 

Jag har undersökt mig till att det är en Dino som håller i sanden och kommer att agera med att dosera fosfat till synlig max 0.08 på Hanna. 

 

Hålla det stabilt och inte mata något annat än de fiskarna äter. Ha aktivt kol samt gfo som renar vattnet, har bara gfo pga att jag doserar fosfat.

 

Byta socka vid nitrat högre än 10 ppm.

Sänkt ljus cykeln till 65% förr var den uppe på 95% och mest blått ljus.

Kommer inte att mörkerlägga första veckorna. Men kommer att dosera dino-x enligt rekommendationer varje kväll 

 

Något mer att tänka på? 

 

Hur går det? 

 

Bra att höja fosfaten till 0,08 skulle jag säga. Sänka ljuset på måfå kanske inte är den bästa av åtgärder. 

Men har du möjlighet att koppla in ett uvc kan det hjälpa. 

För att vara helt hundra på om det är Dino eller cyano måste man titta på det i mikroskop. Men oavsett vad kan man ge dom goda bakterierna en hjälpande hand på vägen genom att 

1. Se till att du inte har nollade näringsvärden 

2. Kör uvc för att döda frisimmande bakterier om natten 

3. Ta bort algerna manuellt. 

Med dessa tre steg är du ute på slagfältet och hjälper dom goda styrkorna mot dom onda. Men det är inte ett krig som är över på en natt. 

Vissa doserar kemikalier mm för att bli av med det fort, men det är sällan en långsiktig bra lösning och kan ibland skada mer än det gör nytta. 

Detta är dock bara mina egna upplevelser och åsikter 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort som sagt, ökar fosfaten var annan dag, så att den inte höjs allt för mycket på en gång. hade 2 doser av dino-x och doserade enligt anvisningarna, 2 dygn senare var dino borta.

jag har nu vissa mindre ställer på stenen med cyanos (fläckar) annars är de fint och relativt algfritt. Även kalk alger har sakta krypit fram :).

 

Uvc har jag inte kunnat köra men tursamt så behövde jag inte det. Jag försöker hålla fosfaten över 0.08 men det är rätt svårt just nu, med tanke på att jag försäker även få ner nitrat till 5, är snart där och då sa det bli lättare att hålla fosfaterna stabila.

 

korallerna stortrivs och jag njuter :),

satte in en fragg av en milliepora för nån vecka sedan, den trivs väldigt bra den med :D

 

dgggdg.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Hur går det? 

 

Bra att höja fosfaten till 0,08 skulle jag säga. Sänka ljuset på måfå kanske inte är den bästa av åtgärder. 

Men har du möjlighet att koppla in ett uvc kan det hjälpa. 

För att vara helt hundra på om det är Dino eller cyano måste man titta på det i mikroskop. Men oavsett vad kan man ge dom goda bakterierna en hjälpande hand på vägen genom att 

1. Se till att du inte har nollade näringsvärden 

2. Kör uvc för att döda frisimmande bakterier om natten 

3. Ta bort algerna manuellt. 

Med dessa tre steg är du ute på slagfältet och hjälper dom goda styrkorna mot dom onda. Men det är inte ett krig som är över på en natt. 

Vissa doserar kemikalier mm för att bli av med det fort, men det är sällan en långsiktig bra lösning och kan ibland skada mer än det gör nytta. 

Detta är dock bara mina egna upplevelser och åsikter 😊

trodde jag citerat dig, till högre upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Fina Fisken skrev:

Gjort som sagt, ökar fosfaten var annan dag, så att den inte höjs allt för mycket på en gång. hade 2 doser av dino-x och doserade enligt anvisningarna, 2 dygn senare var dino borta.

jag har nu vissa mindre ställer på stenen med cyanos (fläckar) annars är de fint och relativt algfritt. Även kalk alger har sakta krypit fram :).

 

Uvc har jag inte kunnat köra men tursamt så behövde jag inte det. Jag försöker hålla fosfaten över 0.08 men det är rätt svårt just nu, med tanke på att jag försäker även få ner nitrat till 5, är snart där och då sa det bli lättare att hålla fosfaterna stabila.

 

korallerna stortrivs och jag njuter :),

satte in en fragg av en milliepora för nån vecka sedan, den trivs väldigt bra den med :D

 

dgggdg.jpg

 

Kul att det funkar bra! Kemikalierna är ju alltid lite av en gamble då det kan stryka med lite goda bakterier på köpet, och då ge utrymme för annat otyg. Men så länge man är där och tar kampen och gör som du gör, med små justeringar, så har man goda förutsättningar för att lyckas 👍😊

 

Läcker millepora förresten! Rosa håriga stenkoraller är alltid en fröjd för ögat 😅

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...