Gå till innehåll

Bekämpa cyano med phytoplankton


nike83

Rekommenderade inlägg

I mina försök att bli av med min cyano så har jag fått tips på att dosera phytoplankton för att bekämpa cyanoangreppet.

 

Tanken är att jag i denna tråd skall uppdatera hur mitt försök går och förhoppningsvis, om det går bra, kunna bidra till att andra lyckas bli av med sin cyano och kanske hur vi kan förebygga uppkomsten av angrepp av denna bakterie.

 

Jag har startat en odling av phytoplankton med en speciell sorts phytoplankton  -"Synechococcus". Denna typ av phytoplankton skall vara bra på att bekämpa och motverka cyanon. 

Enligt ett recept så skall man tillföra en större initial mängd och sedan kan man vid behov tillföra phyto varje dag vid större angrepp. Jag har beslutat att jag skall dosera varje dag tills jag ser något resultat eller att jag ger upp försöket.

Jag kommer ge detta en månads provtid. 

 

 

För de som är stödjande medlemmar på saltvattensguiden, så håller @wrang på att sammanställer lite fakta och erfarenheter gällande phytoplankton i vårt odlingsforum (som är låst för icke stödjande medlemmar) : 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra, fyll gärna på i den andra tråden med….

 

bygger en phyplankton rektor utav plexiglas med snurrande magnetloppa i botten.  Överkurs ? om det funkar med vanliga flaskor. Men lite kul att bygga igen 

 

hur mycket ska du ta. Jag läste om Synechococcus metoden 10ml/100liter och resultat efter ca 1 månad 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morse tillförde jag första dosen med phyto mot min cyano. Jag kommer dosera med doserpump varje morgon.
I samband med att jag ”skördade” phyto, så gjorde jag i ordning nästa laddning.

Jag lyckades inte få phyton helt i grönt, men den hade nu stått i 7 dagar så jag var ivrig att testa. Jag tänker i värsta fall så får jag dosera en stor dos igen.

Min cyano täcker ca 80% av all sten med yta mot belysningen. Jag har också lite cyano i sanden.

9aa4fa12516356158b176227f26a5729.jpg
5e69eb1d664cf7c75d665118df30ad15.jpg
703bdf5de2aaf4778cd8aea34db865e5.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, wrang skrev:

Håller tummarna nu.

 

vad har du för närings lösning i din odling?

 

kör själv den som ingick men tycker det vart svårt att få igång det så den blev mörkare grön 

 

hur mycket kör du med doserpumpen, mosar  man inte planktons 🙂

 

jag köpte näring i pulverform från phytoplankton.se (där jag även köpte phyton ifrån).

 

igår när jag skördade så tog jag bort ca 3 liter av 4, så tänker att det borde gå snabbare nu att få den mörk. såg igår att min nuvarande kultur är typ lika grön som min första var efter typ 5 dagar. så troligen var det lite tidigt igår att dosera.

 

tror inte doserpumpen gör någon större skada. så klart några stycken blir klämda i rullarna, men tror de mesta bara åker med. det är inte ett alternativ att dosera varje morgon manuellt.

någon annan som har erfarenhet gällande doserpumpen och phyto?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-12-22 at 08:44, nike83 skrev:

tror inte doserpumpen gör någon större skada. så klart några stycken blir klämda i rullarna, men tror de mesta bara åker med.

Ja jag tänkte det samma 

har sett att grotech har en phytobreeder doserpump.  Ska se om jag kan bygga någon likvärdig har lite doserhuvuden liggandes. 
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade deras phyto mot cyano (minns inte namnet på arten) utan framgång så efter 7 veckor la jag ned det hela dessvärre. Övergått på att agera mer aggressivt i att suga ut cyanon, dosera (små doser) lanthanum chloride i form av flytande microb life phos out 4 samt dosera no3 för att hålla fart i min chaeto.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat den blåaktiga Synechococcus.sp med stor framgång mot Cyano. Rekommendationen är att dosera 100ml per 100L vid ett tillfälle vilket funkade på våra 120L.

 

Personligen tror jag att en väl fungerande kvävecykel med stabil tillgång på både nitrat och fosfat är en viktig förutsättning för att doserade plankton ska överleva en längre period. Cyano är en bakterie och det finns inte endast en given faktor till att bakterier etablerar sig i kroppar eller andra miljöer.

 

Nitrifikation

Kvävecykel

syresättning

 

Ovan är alltid viktigt men inte minst vid bakterieangrepp.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med Synechococcus.sp som skall vara bara mot cyano.

 

i morgon så börjar jag om igen  med en "startdos". detta för att jag ser att min nya phyto-odling är mycket mycket grönare än den tidigare jag började med. 

börjar med att dosera en liter phyto och jag tänkte samtidigt försöka störa cyanon så mycket som möjligt med hjälp av att blåsa på den med pump. under nuvarande angrepp så har jag bara låtit cyanon vara.

jag ser nu att min cyano börjar växa mer i sanden nu med, så ska försöka störa den så mycket jag kan under behandlingen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Min tyska är inte den bästa, men det verkar som att han blev av med sin cyano på 4 veckor med phyto.

https://www.drakfisken.se/algmedel/synechococcus-sp-mot-cyanobakterier.html

Enligt detta recept så ska det doseras på kvällen, men de är emot alla andra phyto-recept.
Lite mer mängd än vad jag tänkte köra. 100 ml per 100 liter ger mig 7,5 dl per dag.
Min odling behöver då skördas var 4e dag. Tror jag satsar på att köra 5 dagars intervall. Kan öka belysningen till 16h oM jag inte får fram dem tillräckligt snabbt.

Tack för länken !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har det gått en vecka och jag tänkte rapportera lite.

 

igår så tyckte jag att cyanon såg lite svagare ut på stenen och på kvällen när ljuset dimmade ner så ser den ut att släppa från stenen något.

idag så tycker jag att cyanon är lite svagare än igår på stenen och det har minskat i sanden jämfört ett par dagar sedan. 

kanske är lite placebo, men det får tiden visa. 

nästa vecka så blir det bilder, om cyanon minskat. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 skrev:

och det har minskat i sanden jämfört ett par dagar sedan. 

kanske är lite placebo, men det får tiden visa. 

nästa vecka så blir det bilder, om cyanon minskat. 

Känns som om det är samma för mig. nästan helt borta.

Kört mitt test nu i 3veckor 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

då har det gått lite över 2 veckor sedan jag började dosera (räknar inte första dosen, då den var alldeles för svag). 

 

min bedömning om täckningsgrad av cyano:

startdos = cyano på sten = 100%

startdos = cyano i sand = 90 %

vecka 2 = cyano på sten = 75%

Vecka 2 = cyano i sand = 10%

 

jag är övertygad om att phytoplanktonen motverkar cyanon.

 

när jag ser på bilderna så är det svårt att se mycket bättring. men efter jag tog de första bilderna i tråden (21a december), så blev cyanon betydligt värre.  

 

IMG_8348.jpg.7f9c7ba30e5a86e46462d5e9ecf23d98.jpg

IMG_8349.jpg.ba6e2478ff2b7fd48ad2359faed5d4e2.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Slanten skrev:

Wow! Det är ju en tydlig förbättring. 

Du har väl inte ändrat något annat i akvariet förutom att dosera fytoalger? 

 

absolut. 

nej, inget annat i akvariet.

jag har blåst på stenen och sanden någon gång med pump, men det känns inte som att det hjälper. cyanon kommer tillbaka nästa dag i samma omfattning när jag blåser på stenen. 

 

dock installerade jag idag ett UVc, som jag misstänker kommer påverka phytoplanktonen negativt. överväger att stänga av UV:t vid dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har cyano sedan jag startade om akvariet för 2 år sedan. Jag har haft från noll nitrat och fosfat till 0,3 och 10 utan märkbara ändringar.

De sista månaderna har det minskat avsevärt. Jag kör nu en liten underhållsdos NoPox (5 ml per dag) i mitt 1640 liters kar.

Tydligen räcker dosen till att skapa en bakteriefilm som konkurrerar med cyanon om yta att växa på. 

Jag vill inte köra högre dos eftersom jag inte vill sänka nitraten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har det nu gått 3 veckor och cyanon börjar nu ge upp helt.

eftersom att jag har en ny kirurg i systemet, så installerades ett större UVC. jag märkte direkt resultat i sanden i form av mer cyano efter 2 dygn med 24 timmar belysning. nu har jag justerat så det är bara igång nattetid. misstänker att UV:t dödar phyton i vattenkolumnen effektivt. 

 

i söndags beslutade jag mig för att blåsa bort cyanon på stenen med en pump. tanken var att hjälpa phyton lite mer på stenen, där jag inte sett så stora framsteg. 

idag strax innan släckning, så var det inte ett spår av cyano kvar där jag hade lyckats blåsa bort cyanon med pumpen. 

 

min bedömning om täckningsgrad av cyano:

 

vecka 3 = cyano på sten = 20%

Vecka 3 = cyano i sand = 10%

 

Ser att jag har en del på bakrutan av karet, men låter det vara kvar så länge.

 

kommer minst fortsätta en vecka till, troligen två.

 

IMG_8364.jpg.bda28eaca85cb580899d037208eb2dfd.jpg

IMG_8365.jpg.47952475aafd896641e33373c9d8a05f.jpg

 

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

 

Med de nya bakterianalyserna av akvarievatten så har man kunnat konstatera att UV även dödar en del goda vattenburna bakterier. Dessa har dock en tendens till att komma tillbaka så fort man slutar köra UV. 

 

 

spännande! 

 

vart kan man beställa bakterieanalyser ? riktigt coolt om man kan få reda på hur ens kar mår biologiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Med de nya bakterianalyserna av akvarievatten så har man kunnat konstatera att UV även dödar en del goda vattenburna bakterier. Dessa har dock en tendens till att komma tillbaka så fort man slutar köra UV. 


kan vara finnas någon vits med att bara köra uv på natten? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Rameau skrev:


kan vara finnas någon vits med att bara köra uv på natten? 

Vet inte exakt hur det skulle påverka. I den podd jag lyssnade på tolkade jag uttalandet som att återgången för dessa bakterier inte sker över en halv-dag utan att det tar lite längre tid. Men rent logiskt borde du ju ha ihjäl färre bakterier (av såväl de goda som de onda) om du bara kör uv halva dygnet. Men det är bara en gissning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...