Gå till innehåll

Problem med påväxt


Strikt

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har fått problem med påväxt av någon brunröd alg eller annat som är envist att bli av med. Sitter löst som cyano och går lätt att skrubba bort, har gjort det och sen gjort stora vattenbyten, men kommer tillbaka redan dagen efter. Nån som vet vad det är och hur jag blir av med det? 

7091B006-C026-46F4-879F-6EB2346E9F95.jpeg

B1940D56-93A2-4930-97F7-EEFBAFD7876B.jpeg

FC569B95-7803-4B1B-9887-058F945A8022.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dino har varit min gissning med men jag har inte haft det förut vad jag kan minnas så jag är osäker på hur det ser ut och beter sig.

akvariet är relativt nystartat med nån död ls (sen eget tidigare akvarium) men också delvis  ny inkörd ls.

Är de  UVC som gälller isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte noterat att det är jätteskillnad på natten vs dagen men ska kolla noggrannare. Brukar dock vara lite mindre problem direkt efter vattenbyte och rensning. 
Kör ny osmos med silikatfilter.
Ska förtydliga att akvariet varit igång ca 4 mån. 

Ändrat av Strikt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör väldigt enkelt numera, bara knappar, mjukkoraller och nån lps, har inga tester kvar. Det är ett skummarlöst nano på 40 liter men har bara en fisk än så länge, en liten Scartella Cristata. Den skitar ju ner en del men det kanske kan vara som du skriver, för låg belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...