Gå till innehåll

Problem med szczecin akvarium - juridisk åtgärd - vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har tröttnat på allt av ursäkter.

 

Kort info: Akvariet beställt i starten utav mars. Fick besked om 12 veckors leveranstid - räknade självklart med det dubbla - har ännu inte fått någon uppdatering på om akvarierna är påbörjade eller ej. Har bett om refundering av handpenning men får till svar att han inte kan återbetala någonting p.g.a att allt är uppbundet i materialer plus det ordinarie jag skall snart vara klar, bara en vecka till osv..

 

Har fått bild på stativ och på sump men that's it. 

 

Har varit i kontakt med bank och försäkringsbolag. Tar kontakt med polis i mitt land i morgon men vad mer kan man göra? Någon som har lyckats å få en återbetalning?

 

/andre.   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan ett brev med lagom högtravande advokatdravel om stämning osv lösa problemet, men det kostar en slant att få advokater att skriva sånt också.....

 

Är inte helt hemma i utlandsindrivning men grundregeln är att du måste gå genom landets system, dvs du behöver skaffa dig dom/betalningsföreläggande eller vad man nu använder i Polen....  Förmodligen behöver du juridisk hjälp i Polen för detta, kan säkert ordnas av en större advokatbyrå i Norge men lär kosta mer än vad det smakar.... Dessutom är det ju beroende av vad avtalet ni ingått säger och hur avtalsrätt funkar i Polen.... Förmodligen en snårskog....

Tyvärr inget som lär intessera norsk eller svensk polis heller ...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , MattiasN skrev:

Kanske kan ett brev med lagom högtravande advokatdravel om stämning osv lösa problemet, men det kostar en slant att få advokater att skriva sånt också.....

 

Är inte helt hemma i utlandsindrivning men grundregeln är att du måste gå genom landets system, dvs du behöver skaffa dig dom/betalningsföreläggande eller vad man nu använder i Polen....  Förmodligen behöver du juridisk hjälp i Polen för detta, kan säkert ordnas av en större advokatbyrå i Norge men lär kosta mer än vad det smakar.... Dessutom är det ju beroende av vad avtalet ni ingått säger och hur avtalsrätt funkar i Polen.... Förmodligen en snårskog....

Tyvärr inget som lär intessera norsk eller svensk polis heller ...

 

Nej det är ju just det. Lär inte driva någon myndighet att lösa detta "brottet". 

Får se vad som sker.. har haft en liknande upplevelse med danska leverantörer och där blev det ingen annan lösning än advokat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska vara glad om du har fått några bilder på teknik som sagt det finns några till som har beställt i december 2020 och strax efter inga bilder inte svar.

Om mig kan berätta handpenning betalt 15 okt. 2020 skulle vara klart februari 2021, men tyvärr har inte fått någon bilder och ingen svar från september, nu har gått över  14 månader väntade.Handpenning tillbaka blir aldrig det finns bara ett val vänta kanske fram till midsommar kommer den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stensson skrev:

Sociala medier är rätt kraftiga, regga dig på ett polskt forum (om det finns)

 

Ja har tänkt den vägen också.
 
Gav tydligt besked om att jag har startat å ta kontakt med bank, försäkring och polis för å reda i detta så fick svar därpå. Kan ha varit det eller att jag har bett en del polska bekanta å tolka situaitonen oavsett så fick jag svar på mail - första på 1 månad. 

Kan väl avvakta och se till efter jul eftersom det likväl inte blir något av någonting i juletider. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

@DimorbJag jobbar en del med inkasso i min yrkesroll och kan säga att när det gäller att genomföra detta på fodring i annat land så är det oftast mer kostsamt än vad man får tillbaka. Ledsen att behöva komma med dåliga besked. Jag håller dock tummarna för dig. Det är så synd att han inte verkar kunna få ut akvarierna i tid då det är så fin kvalitet han producerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
1 hour ago, Dimorb said:

Då var de i huset. 
Frågan är nu om man behöver lyfta dem upp igen och lägga något under eller om pulverlackade stålramar vill vara ok å ha dem direkt på. 
12 mm glas.. 

Var har ni gjort som har stående på reol?

Nu vet jag inte vad reol är för något men jag hade absolut inte haft ett helglaskar ståendes utan att ha något under. Ett litet sandkorn riskerar att knäcka bottenplattan. 
 

Eller menar du att de bara ska stå på stålramen rakt av? Det funkar med aluram då de är designade för att bara vila på kanterna men i detta fallet så ska hela bottenplattan stödjas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nogot som tålar vatten, jag har olieret plywood 2*19mm. Mega dyrt redan i 2018.

 

Hadde samma fundering som MichaelE, men min glarmestar mente at om där skulle komma dit et sandkorn skulle det bli trykt net i virket, fram for at skada glasset. 

Skal såklart ej säja at det ej er en risk på mindra akvarier, mit bottemglass er 15 mm. och den alene vägte *100 kg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MichaelE skrev:

Nu vet jag inte vad reol är för något men jag hade absolut inte haft ett helglaskar ståendes utan att ha något under. Ett litet sandkorn riskerar att knäcka bottenplattan. 
 

Eller menar du att de bara ska stå på stålramen rakt av? Det funkar med aluram då de är designade för att bara vila på kanterna men i detta fallet så ska hela bottenplattan stödjas.

reol är bara stativet. Det är ett svetsade och putsade stålprofiler som är 8x8 samt har 2 undergående stag.. så de 220 cm som karet är långa så har akvariet stöd på hela längden (och 8 cm in under på långsidan) samt 2 stag rakt över från långsida till långsida - jämt fördelat. 

Jag tänker å kanske bara ha dem på stålramen.. de står så nu utan vatten i. 

Har haft andra helglas ståendes så men var lite rädd för å spräcka så satte en typ av tejp under som gjorde att jag sov bättre :)

Har flera helglas igång men inget av dem har stöd under hela bottenskivan. Har ett malawi ståendes på svetsad OPUTSAD stålram (inte profilet) och det har nu över 200 kilo ren kalksten liggandes överallt.. bara stag som stöd. 

Osäker på vad som behövs men botten i akvariet vill inte få mer stöd än det som är nu.. det som vill skilja är att det ligger något mellan glas och stålprofilerna.. men det är ingenting där nu.. varken smuts eller stöd. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Nogot som tålar vatten, jag har olieret plywood 2*19mm. Mega dyrt redan i 2018.

 

Hadde samma fundering som MichaelE, men min glarmestar mente at om där skulle komma dit et sandkorn skulle det bli trykt net i virket, fram for at skada glasset. 

Skal såklart ej säja at det ej er en risk på mindra akvarier, mit bottemglass er 15 mm. och den alene vägte *100 kg :)

Osäker.. har trä under det stora systemet för å sova bättre men det är också för att den bottenskivan är längre.. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MichaelE skrev:

Nu vet jag inte vad reol är för något men jag hade absolut inte haft ett helglaskar ståendes utan att ha något under. Ett litet sandkorn riskerar att knäcka bottenplattan. 
 

Eller menar du att de bara ska stå på stålramen rakt av? Det funkar med aluram då de är designade för att bara vila på kanterna men i detta fallet så ska hela bottenplattan stödjas.

De står i en sådan.. 
Reolen var helt ren när de sattes in så det är absolut ingenting mellan reol och akvarier.. vill det fortsatt vara en rekommendation att ha något i mellan?

 

Stand 8x8 and 4x4 without tops.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid lagt en 10 mm's frigolitskiva mellan akvarie och ställning.

Inuti akvariet har jag lagt 4 mm's plexiglas skiva i botten.

Då är det ingen risk att det spricker p.g.a sandkorn eller en sten som trycker.

Har 3 akvarier 1 st 720 liters, 1 st 500 liters, 1 st 300 liters.

Har haft akvarium i över 50 år och aldrig haft problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Dimorb said:

De står i en sådan.. 
Reolen var helt ren när de sattes in så det är absolut ingenting mellan reol och akvarier.. vill det fortsatt vara en rekommendation att ha något i mellan?

 

Stand 8x8 and 4x4 without tops.jpg

Det funkar säkert att ställa dem rakt på ställningen men personligen hade jag inte chansat om det inte finns en otroligt bra anledning till varför man inte skulle göra det. En 8mm plywoodskiva och liggunderlag så kan man sova gott. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det funkar säkert att ställa dem rakt på ställningen men personligen hade jag inte chansat om det inte finns en otroligt bra anledning till varför man inte skulle göra det. En 8mm plywoodskiva och liggunderlag så kan man sova gott. 

Problemställningen är att det vill inte gå å få dem ut utan att bruka manuell lift och även då vill du bara kunna få lyft på 4 av 6 kar.. att ta allt ut igen vill vara mer eller mindre orealistiskt och risk för skador vill vara mycket större än sannolikheten att de spricker. Detta beror inte på tyngd osv men på positionen där de står i dag och de förutsättningarna det är för å lyfta dem ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Slanten skrev:

Ja, det är ditt val.

Men tänk om ett av karen spricker när du fyller dem... eller om ett år när de är fulla av fraggar?

Det är det du ska väga mot besväret du har nu. 

Det är inget val.. jag kan lösa det med 4 av karen (tror jag) men de 2 sista vill inte gå å ta ut. 

Manuel lift får inte plats till de karen, truck går inte in i rummet, manuellt klarar vi inte å lyfta dem ut utan att de skadas p.g.a. dålig åtkomst. 

Vi kan så klart pröva å dra ut stativet från väggen för å komma åt på alla 4 sider men å dra 600 kilo ut över fogar och flis är inte lätt. 

Om någon har en ide om hur det skulle gå så höra gärna av er. 

Skall pröva å se lite på om man kanske kan hissa dem upp med jekk om man skyver på något av karen 5 cm så man kommer åt å fästa i stativet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-13 at 16:56, MichaelE skrev:

Eller menar du att de bara ska stå på stålramen rakt av? Det funkar med aluram då de är designade för att bara vila på kanterna men i detta fallet så ska hela bottenplattan stödjas.

 

För att utvidga ämnen lite bara, vad är det som är speciellt med ett aluminium rams akvarium som gör att det är mer lämnat att stå på en ställning som bara har stöd längs ytterkanterna än ett helglas akvarium? 🙂

 

Ett aluminium rams kar är bara ett helglas med aluminium profiler längsmed kanterna, det är inget magiskt med denna ramen och de gör ganska minimalt jobb med att öka akvariets hållfasthet. Undantaget är eventuella stag i toppen av ramen för att hålla fram och bakrutan från att bågna i toppen istället för glas stag. Aluminium kar är oftast billigare då de är billigare att producera, kan man inte se eller komma åt akvariets kanter så behöver de inte slipas och fasas för att se vackra ut och skydda. Fogarna behöver inte vara lika snygga heller då man ändå inte kan se det mesta av de.

 

Men inget med alukarets ram gör att det är mer lämpat för att inte ha något stöd under botten. Inga helglas behöver eller kan för den delen knappt stödjas under hela bottnens yta. Botten bågnar inte på ett akvarium, om det är gjort i så tunt glas att det riskerar att göra det har man mycket allvarligare problem än att inte ens skiva finns under botten 🙂 Högst troligtvis kommer trådskaparen här upptäcka med tiden att reolen faktiskt bara stödjer på akvariernas kortändar i ställningen och i mitten kommer akvariet "hänga i luften". Man kan aldrig uppnå att ett glas akvariums botten(akryl är något helt annat för inflikas, det är ett mjukt och flexibelt material som absolut behöver en ställningen som den kan sprida sin vikt mot) har perfekt stöd över hela sin yta, risken är större att man skapar en spänning i botten om man tex försöker justera in ett ben i mitten för mycket. Nu har dock dimorb inga problem där för han har inga mittenben. Så högst troligtvis kommer nästan all vikt fördelas på kortändarna där ställningen inte kan säcka.

 

Jag stämmer gärna in i kören att ha en skiva under botten av karen dock, men av en helt annan anledning.

 

Om ett akvarium mot all förmodan spricker och det inte finns något under som hindrar fallet kommer i vissa fall allt i akvariet ovan falla rakt ner i nästa kar. Med en skiva under akvariet så bromsas och förhoppningsvis stoppas detta. Vattnet kommer fara ut såklart ändå, men det är mindre tråkigt med ett sprucket kar och vatten på golvet än upp till tre spruckna kar och alla invånarna utspridda på golvet med glassplitter.

 

Men det är min åsikt och erfarenhet att  skivan i sig inte kommer göra något för att minska sprickrisken i sig för bottenskivan.

 

Det är nog så sunt dock att ha något mjukt och lite flexibelt mellan glaset och stålet. Det är två oförlåtande material mot ojämnheter och "kontamineringar"(svetsloppa, gruskort etc).

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto skrev:

 

För att utvidga ämnen lite bara, vad är det som är speciellt med ett aluminium rams akvarium som gör att det är mer lämnat att stå på en ställning som bara har stöd längs ytterkanterna än ett helglas akvarium? 🙂

 

Ett aluminium rams kar är bara ett helglas med aluminium profiler längsmed kanterna, det är inget magiskt med denna ramen och de gör ganska minimalt jobb med att öka akvariets hållfasthet. Undantaget är eventuella stag i toppen av ramen för att hålla fram och bakrutan från att bågna i toppen istället för glas stag. Aluminium kar är oftast billigare då de är billigare att producera, kan man inte se eller komma åt akvariets kanter så behöver de inte slipas och fasas för att se vackra ut och skydda. Fogarna behöver inte vara lika snygga heller då man ändå inte kan se det mesta av de.

 

Men inget med alukarets ram gör att det är mer lämpat för att inte ha något stöd under botten. Inga helglas behöver eller kan för den delen knappt stödjas under hela bottnens yta. Botten bågnar inte på ett akvarium, om det är gjort i så tunt glas att det riskerar att göra det har man mycket allvarligare problem än att inte ens skiva finns under botten 🙂 Högst troligtvis kommer trådskaparen här upptäcka med tiden att reolen faktiskt bara stödjer på akvariernas kortändar i ställningen och i mitten kommer akvariet "hänga i luften". Man kan aldrig uppnå att ett glas akvariums botten(akryl är något helt annat för inflikas, det är ett mjukt och flexibelt material som absolut behöver en ställningen som den kan sprida sin vikt mot) har perfekt stöd över hela sin yta, risken är större att man skapar en spänning i botten om man tex försöker justera in ett ben i mitten för mycket. Nu har dock dimorb inga problem där för han har inga mittenben. Så högst troligtvis kommer nästan all vikt fördelas på kortändarna där ställningen inte kan säcka.

 

Jag stämmer gärna in i kören att ha en skiva under botten av karen dock, men av en helt annan anledning.

 

Om ett akvarium mot all förmodan spricker och det inte finns något under som hindrar fallet kommer i vissa fall allt i akvariet ovan falla rakt ner i nästa kar. Med en skiva under akvariet så bromsas och förhoppningsvis stoppas detta. Vattnet kommer fara ut såklart ändå, men det är mindre tråkigt med ett sprucket kar och vatten på golvet än upp till tre spruckna kar och alla invånarna utspridda på golvet med glassplitter.

 

Men det är min åsikt och erfarenhet att  skivan i sig inte kommer göra något för att minska sprickrisken i sig för bottenskivan.

 

Det är nog så sunt dock att ha något mjukt och lite flexibelt mellan glaset och stålet. Det är två oförlåtande material mot ojämnheter och "kontamineringar"(svetsloppa, gruskort etc).

Tack för inlägget. 

 

Checkade över i går och märkte då att akvarierna - precis som du skriver - inte vilar på hela längden utan bars på kortsidorna och 30 cm in.

 

Hade inte sett det tidigare för kanterna på stativet är rundade och öppningen mellan glas och stativ är knappt 1-1,5 mm.

 

Vill inte det skapa stora spänningar på bottenglaset?

 

Nu blev jag mycket mer nervös för å inte ha något under än tidigare.

 

Stativet är som sagt svetsat och putsat så det är absolut ingenting av ojämnheter under det men det böjer då lite på mitten som du beskriver och det stressar mig mest att inte hela fronten/baksidan ligger helt nere på. Bottenrutan stressar mig inte för det är stag på den under akvarierna och vad jag har läst så spricker botten inte inifrån men från sidorna.

 

Undersöker lösningar för å få lyft upp så att det går å lägga under platta och matta i det minsta på 3-4 av akvarierna och prövar också på å få en lösning till de sista två.

 

Är det någon som vet varför det inte rekommenderas å ha metall mot glas?

 

Har fått höra det flera gånger nu.. är det för att metallen vill vara styv och aldrig helt rak?

 

När jag mäter om det står i våg så visar vattenpass att allt ser bra ut. Är det då för att stativet är ställt in från mitten och vattenpasset inte tar hänsyn till de 1-1,5 mm som buktar?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...