Gå till innehåll

Cirkulation långsmalt kar?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej,

Efter 11 års uppehåll så spånar jag på ett nytt insteg i hobbyn. Efter att försökt läsa ikapp lite vad som har hänt i utvecklingen och skaffat lite inspiration och kollat placeringar hemma så lutar det åt ett lite annorlunda nano med mått ungefär 140x30 och 25cm högt. Så väldigt grunt och långt. Har kikat lite på 

https://www.nano-reef.com/forums/topic/296235-3-foot-long-nano/

Som dock inte är alls lika långt och jag fattar inte riktigt hur han löst cirkulationen,klurar på hur jag får till det för att inte få ett laminärt flöde. 

Någon som har någon idé?

Helst hade jag velat ha pumpar på en kortsida och inget på långsida och motsatt kortsida.

 

Kanske inte är ett problem med en nano stream, bara tänker att även om den sprider ut flödet så går det ju fortfarande hela tiden åt samma håll,svårt att få så mkt dynamik i vattnet när det är så smalt/grunt...eller?

Ändrat av aerie
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt beskrivningen har han inga cirkulationspumpar, så jag antar att vattenrörelsen kommer från sumpens returpump, och att denna mynnar på ena kortsidan. Två ytavrinningar verkar det finnas.

 

Varför vill du inte laminärt flöde? Det låter idealiskt för ett långsmalt kar. Resonansvåg kanske också kan funka, om inte vågorna blir för höga vid ändarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett så långt och smalt akvarium går i princip inte få en vettig cirkulation i utan att antingen ha en armada av pumpar(eller en tre stycken kanske) om man har så mycket sten som de flesta önskar. Eller så omfamnar man att laminärt flöde är det bästa för måtten, som Christian är inne på. Då tvingas hela vattenvolymen att röra sig från ena till andra hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att jag för 20-30 ¨år sedan såg ett liknande sötvattensakvarium där man byggt en "flod". I detta använde man en closed loop för att skapa flödet. Kanske något att titta på. Dock kan jag tänka mig att koraller kommer att få ett lite konstig tillväxt om man ska ha sps:er. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, aerie skrev:

Efter att försökt läsa ikapp lite vad som har hänt i utvecklingen och skaffat lite inspiration och kollat placeringar hemma så lutar det åt ett lite annorlunda nano med mått ungefär 140x30 och 25cm högt. Så väldigt grunt och långt.

 

Tänk om! 😀

Kostar som ett stort kar med belysning och cirkulation och så får du nackdelarna med ett nano. Kan dock bli hur fräckt som helst 😀👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren,jag får klura vidare på lösning. Har satt ett krav på max volym för att lätt kunna byta upp mot 50% av vattnet då jag tänkte skippa det mesta teknikmässigt. I princip blir det värmare,ett par pumpar och ev den existerande t5 armaturen om jag kan göra något snyggt av den. Tänkte modellera upp det i papp så får jag semom det blir 120 långt eller mer ett kvadratiskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...