Gå till innehåll

Jodtest


Jojo

Rekommenderade inlägg

Har precis fått hem Colombos jod-test, är ett färgskale test (som väl också används i Mastertronic), det är okej att använda och känns hyfsat okej i träffsäkerhet. Men färgskaletester är ju vad det är....

Jag har för högt värde i jod, testet har färskala upp till 0,1, första gången blev mitt test helt färglöst vilket då bör vara över 0,1, stämmer med icp. Sist fick jag lite lite nyans så jag bör ligga runt 0,1 vilket oxå känns rimligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , MattiasN skrev:

Har precis fått hem Colombos jod-test, är ett färgskale test (som väl också används i Mastertronic), det är okej att använda och känns hyfsat okej i träffsäkerhet. Men färgskaletester är ju vad det är....

Jag har för högt värde i jod, testet har färskala upp till 0,1, första gången blev mitt test helt färglöst vilket då bör vara över 0,1, stämmer med icp. Sist fick jag lite lite nyans så jag bör ligga runt 0,1 vilket oxå känns rimligt

Ja jag tycker färgtester i allmänhet är svårt. Blir inte lättare av att jag är färgblind! 😂

Var köpte du testet? 

 

Jag ligger för lågt i jod på de senaste två icp (0,024). Har doserat men dosering utan test blir ju att jobba i blindo. 

Hanna har ju ett jodtest: https://foretagsakvarium.se/product/hanna-checker-hi-718-jod/?v=f003c44deab6

 

Frågan är hur omständig den är och om den är värd pengarna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jojo skrev:

Den funkar inte till saltvatten.... Accurucy +/- 0,1 du ligger alltså för lågt för att få värde som ens är i närheten av tillräckliga....

Hannar inte helt tydliga med att den inte funkar alls till saltvatten men skriver så här:

  • Freshwater Aquaculture
  • Fruit and vegetable sanitation
  • Industrial processes and disinfection
  • Drinking water and quality control checks

Please note: the HI-718 Iodine Checker cannot be used for swimming pool or spa water testing due to chlorine interference.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, MattiasN skrev:

Den funkar inte till saltvatten.... Accurucy +/- 0,1 du ligger alltså för lågt för att få värde som ens är i närheten av tillräckliga....

Hannar inte helt tydliga med att den inte funkar alls till saltvatten men skriver så här:

  • Freshwater Aquaculture
  • Fruit and vegetable sanitation
  • Industrial processes and disinfection
  • Drinking water and quality control checks

Please note: the HI-718 Iodine Checker cannot be used for swimming pool or spa water testing due to chlorine interference.

Aah ok bra då är den bara att glömma.

Var köpte du ditt Colombos jodtest?  @MattiasN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...