Gå till innehåll

Gasfilter Palythoa


Casio

Rekommenderade inlägg

Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen. 

 

Jag tänkte dra av dem över ytan med den risk det innebär. Dem kan spruta gift samt även lämna detta på stenen. 

 

Frågan är dock om gasfilter som skyddar mot organiska ångor även skyddar mot luftburet gift?

 

"Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och ångor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel såsom lacknafta och xylen. Godkänd enligt EN140:1998" - Biltema.

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar för givet att du är ensam i huset.

Palytoxin är stora molekyler så de sprids inte i gasform utan som aerosoler. (Via vattenbubblor som spricker).

Giftet tas främst upp i våta ytor som lungor och ögon men passerar också i viss mån genom huden. Ett sår är en inkörsport.

Glenn i Skillingaryd borstade av Palythoa med en rotborste under rinnande vatten och frugan som var två rum bort åkte in på sjukhus.

(Men inte lika länge som Glenn.)

Palytoxin är biologiskt nedbrytbart men inte när det är torrt. Det betyder att torkade droppar kan ha giftet kvar lång tid.

Det binds också i aktivt kol.

Giftet bryts ned av stark syra och stark alkali. 

 

Jag skulle aldrig lyfta något med Palythoa på över vattenytan igen.

Sista förgiftningen (hoppas jag) gjorde jag genom att jag fick stänk på byxorna när jag lyfte ur två hinkar med Palythoa beväxta stenar under vattenytan.

Jag fick tydligen stänk på båda byxbenen . Jag hade regnjacka, plastkassemössa, gummistövlar och dubbla handskar på mig men byxorna var inte vattentäta.

Jag märkte aldrig något stänk. Fram på natten började det klia på låren och jag upptäckte att vilopulsen var 125.  Jag hade en röd svullen fläck som var stor som en hand och en som en dryg handflata på lårens framsida. Sjukhusbesök. Klockan 4 (tror jag) var pulsen nere i 124 och eftersom jag i övrigt mådde bra fick jag åka hem. Nästa förmiddag var pulsen normal.

De andra 2 gångerna var det mycket, mycket värre.

Om jag skulle bli tvingad att göra något liknande igen skulle jag:

 

1. Kolla denna listan igen så jag inte missat något.

2. Välja en dag när det inte bör vara kö på akuten. Det är inget roligt att vänta på akuten med en blixtrande huvudvärk och hög feber.

3. Se till att jag vore ensam i huset så ingen annan blir drabbad.

4. Starta ett rejält kolfilter i akvariet.

5. Ha vattentät skyddsklädsel. Regnkläder - gummistövlar innanför byxorna. Långa veterinärhandskar+ tjocka vinylhandskar över då det är väldigt lätt att riva hål i de tunna handskarna.

Plastkassemössa. Andningsfilter med kol.

6. Öppna fönster.

7. Lägga över alla stenar med Palythoa på i hinkar nere i akvariet. Bära ut alla hinkar med stenarna under vattenytan och lägga lock på.

8. Ta av skyddskläderna och lägga det som inte skall kastas i tvättmaskinen.

9. Duscha. Ta bara på nytvättade kläder.

10. Stänga fönstren. Nya vinylhandskar på. Torka ren alla vattenfläckar och lägga handdukarna i tvättmaskinen. 

Kör tvättmaskinen.

11. Gå ut och hälla en halvliter kaustiksoda i varje hink. Lägg på lock med ett litet hål i locket så att det inte flyger av om det blir övertryck i hinken.

12. Tvätta de kläder jag hade på mig under Palythoajobbet.

13. Vänta en vecka om det är sommartemperatur. Byt vatten. En ny halvliter kaustiksoda i hinken.

14. Vänta några veckor och byt sedan vatten tills det slutar lukta. Ta av locken och låt luftens koldioxid sänka pH i hinkarna.

 

Lycka till.

 

  • Gilla 4
  • Tack 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade hoppats på svar likt ovan från kunnig person, tack.

 

Igår kväll, efter att jag hade skrivit ovan inlägg läste jag Glenns tråd. Min tanke var att jag skulle rädda skelettet på SPS genom att dra bort Palythoan. Det slutade dock med att jag bröt av Staghornen och digitatan på dem ställen jag kom åt under vattenytan. Foten och sten med Palythoan är omhändertagen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så skulle jag aldrig säga.

Giftet har hittats i andra Palythoa också men toxica var den som gav namn åt giftet och antagligen innehåller mest.

Men jag har sett en källa där de hittat det i en Zoanthus också. 

Kommer jag ihåg rätt hade de några prov från havet och köpte några till i en akvarieaffär. De ville se om giftigheten minskade i fångenskap som det t.ex gör i en del pilgiftsgrodor.

Den näst giftigaste kom från affären. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Stig - då får jag revidera min uppfattning om toxican till "den farligaste" - du brukar ju ha koll på vad du säger!👃

 

Vet du i vilken omfattning och i vilka andra det fanns höga halter, hela släktet eller?

Det hade ju varit intressant att kolla några som varit i "fångenskap" längre än i en akvarieaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jättelängesen hade jag en liten isolerad ( som tur var ) sten med Palythoa Toxica. Var 10 + större polyper. Den köptes i en butik som jag inte tänker ange namnet på, där säljaren helt sonika tog upp den med händer UTAN handskar. Jag såg tydligt att han greppade över och runt polypernas munnar 😳 och sedan lade över i en påse. Den såldes som Zoanthus. Jag visste att zoanthus var giftiga, men sen upptäckte jag alltså att det var P Toxica jag hade köpt. Jag lyfte ur stenen med mask och handskar och förslöt i 4 fryspåsar. Sen stor påse. Sen till miljöstation märkt. 
 

Hoppas butiken har bättre rutiner och kunskap idag, samt framförallt att det gick bra för han som sålde den. Han lever än iaf, har sett han efter det 🤪🥰

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara en enda undersökning jag sett med flera Palythoa från havet och akvarier.

Min ögonläkare letade upp lite information om Palythoa och en av de som hade gett ögonskador var en trefärgad Zoanthus att döma av bilder jag såg.

Nu kan ju givetvis en Zoanthus vara värd för en hel del olika bakterier i slemskiktet så det kan naturligtvis ha varit ett bakterieangrepp.

Jag behandlades bara med antibiotika då förgiftningen redan hade skadat hornhinnan och det enda man kunde göra var att utesluta eventuella bakterieangrepp i skadan.

Men i undersökningen jag refererade till analyserades giftet och mängden av det.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

När man hanterar zoas och anemoner måste man förutsätta att de drar ihop sig och kan "squirta", så det inte träffar i ögonen.

 

Jag har ju hanterat Zoas , mer eller mindre dagligen i många år utan biverkningar.......eller, så kanske det helt enkelt förklarar en hel del :)

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...