Gå till innehåll

Skillnaden mellan KH Buffer och KH Plus? (Aquaforest)


Martin1981

Rekommenderade inlägg

Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. 
 

Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning?

 

Tack på förhand!

 

God jul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt hemsidan kan båda produkterna ersätta varandra, KH Plus utvecklades för att användas vid plötsliga förändringar av alkalinitet. Kanske är tanken bara att färdig (dyrare?) flytande lösning går snabbare att börja dosera än att först lösa upp flingor i sötvatten. Jag ser ingen innehållsförteckning på hemsidan, kanske KH Plus bara är KH Buffer upplöst i vatten?

 

En "buffer" är väl tänkt att buffra pH-värdet (förhindra sjunkande pH), vilket man åstadkommer med normal alkalinitet.

 

God Jul!

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Martin1981 skrev:

Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. 
 

Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning?

 

Tack på förhand!

 

God jul!

Har inte kollat af:s flingor vs KH plus. Men jag  har använt annan buffer för både KH, Ca, Mg för att få upp ett lågt värde till det önskade. 
När jag nått önskat värde så försöker jag ligga kvar där med hjälp av balling.

 

Höjer jag med hjälp av att dosera mer balling så höjs också andra ämnen som inte var tänkt och skapar obalans. Buffer för ren höjning av önskat ämne, balling för att ligga kvar på önskat. Men det visste du säkert och det kanske inte alls var svar på din fråga. 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-12-23 at 23:31, Christian J skrev:

Enligt hemsidan kan båda produkterna ersätta varandra, KH Plus utvecklades för att användas vid plötsliga förändringar av alkalinitet. Kanske är tanken bara att färdig (dyrare?) flytande lösning går snabbare att börja dosera än att först lösa upp flingor i sötvatten. Jag ser ingen innehållsförteckning på hemsidan, kanske KH Plus bara är KH Buffer upplöst i vatten?

 

En "buffer" är väl tänkt att buffra pH-värdet (förhindra sjunkande pH), vilket man åstadkommer med normal alkalinitet.

 

God Jul!


Tack för svaren. Det kan mycket väl vara så att KH Plus är ”färdigblandad” produkt. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-12-24 at 00:34, Jojo skrev:

Har inte kollat af:s flingor vs KH plus. Men jag  har använt annan buffer för både KH, Ca, Mg för att få upp ett lågt värde till det önskade. 
När jag nått önskat värde så försöker jag ligga kvar där med hjälp av balling.

 

Höjer jag med hjälp av att dosera mer balling så höjs också andra ämnen som inte var tänkt och skapar obalans. Buffer för ren höjning av önskat ämne, balling för att ligga kvar på önskat. Men det visste du säkert och det kanske inte alls var svar på din fråga. 

 

Tack för svaren! Just det där med dosering har jag koll på. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...