Gå till innehåll

Fosfat Po4 lagras i sten och buffrar


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade RODI vatten. Jag trycker på för fullt med GFO för att suga upp Po4. Och trots detta ligger jag på 0.26!!! Jäkligt frustrerande samtidigt som det är väldigt intressant. Så. Håll koll på eran DI massa och inse även att korallsten lagrar och bufflar Po4. Jag låter min Mastertronic hålla koll då jag misstänker att en drop av Po4 kan bli lite av en ketchupeffekt...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...