Gå till innehåll

Koncentration / styrka / prisskillnad mellan olika balling preparat


runstenen

Rekommenderade inlägg

Som titeln lyder : Är det ngn som har ngt ratio - tabell el liknande för pris/koncentrations/styrkesskillnad mellan :

 

Fauna Marin Balling Light 
•Triton Core 7

•Aquaforest Component

•Ati Essentials

•Romans M

 

Är väl främst dom färdiga vätskorna som  är intressanta just för mig, och hur mycket mer koncentrerade dom är jämfört med Balling Light.
 

Finns det inga färdiga vätskor utan tillsatta spårämnen ? Vill helst dosera dessa separat samt genom veckovis vattenbyte.

 

Även pulver för att blanda en egen starkare vätska är intressant. 
 

Hoppas ni förstår hur jag menar. 
Ngn som bytt från Balling Light till ngt av ovanstående ? Jag doserar 500 ml kh per dygn idag. Blir mycket blandande minst sagt 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton Core7 Other Methods innehåller väl inte några spårämnen utan är väl bara Ca/Mh/Kh? Det är väl det som skiljer Core7 Other mot Core7 reef?

Har tyvärr inte sett någon tabell över hur hårt blandade alla leverantörernas vätskor är.. Magkänslan är att Core7 ligger ”bra” till, den är ju 7ggr mer koncentrerad än Base-blandningen.

Rent teoretiskt bör du med eget pulver kunna blanda högsta möjliga koncentrationen, det är ju bara kemi, hur mycket pulver kan lösas upp i vatten… jag försökte hitta svaret på nätet, undrar om det inte diskuterades i den gamla Balling Light tråden här på guiden, har för mig OveB skrev något inlägg någon gång vad de hårdaste blandningarna som var möjligt var..

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, maxan skrev:

Triton Core7 Other Methods innehåller väl inte några spårämnen utan är väl bara Ca/Mh/Kh? Det är väl det som skiljer Core7 Other mot Core7 reef?

Har tyvärr inte sett någon tabell över hur hårt blandade alla leverantörernas vätskor är.. Magkänslan är att Core7 ligger ”bra” till, den är ju 7ggr mer koncentrerad än Base-blandningen.

Rent teoretiskt bör du med eget pulver kunna blanda högsta möjliga koncentrationen, det är ju bara kemi, hur mycket pulver kan lösas upp i vatten… jag försökte hitta svaret på nätet, undrar om det inte diskuterades i den gamla Balling Light tråden här på guiden, har för mig OveB skrev något inlägg någon gång vad de hårdaste blandningarna som var möjligt var..

Mvh

Ok. Men frågan är då som sagt hur mycket ”starkare” det är kontra FM BLight ?! 
Kikade även på Aquaforest linjen. Får forska vidare … 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Men frågan är då som sagt hur mycket ”starkare” det är kontra FM BLight ?! 
Kikade även på Aquaforest linjen. Får forska vidare …

Core7 är ca 4x starkare än Balling-blandningen.

Dvs för att öka dKH med 0.5 i 100liter krävs det 10ml Balling (standard mix) jämfört med 2.56ml Core7.

Det behövs 19ml Aquaforest för samma resultat.

Ovanstående uträknat på de olika leverantörernas hemsidor.. 100liter och höja 0.5 dKH

mvh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, maxan skrev:


Core7 är ca 4x starkare än Balling-blandningen.

Dvs för att öka dKH med 0.5 i 100liter krävs det 10ml Balling (standard mix) jämfört med 2.56ml Core7.

Det behövs 19ml Aquaforest för samma resultat.

Ovanstående uträknat på de olika leverantörernas hemsidor.. 100liter och höja 0.5 dKH

mvh

Perfekt. Tackar 🙏🏻 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Core 7 other innehåller spårämnen. Men inte samma som den andra, som skall vara anpassad för refugium. Kan tänka mig att det är Vanadium mm. Men dom skriver inte ut hur mycket/vilket spårämne som är i flaskorna. Typiskt Triton. Blir nog till att köra typ Romans råvaruskiss. Eller bara köra på med Balling Light. Funkar klockrent men mycket blanda 🤪

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lista med styrkan för respektive märke/metod från Focustronic, kör man Alkatronic spelar det roll vilken blandning man har när maskinen ska korrigera och då utgår den från "vanlig balling" som baseline. 

Vill minnas att Tritons kh är 3,5ggr så stark som vanligt balling, att Triton blir 7ggr så stark är för att där är två behållare för kh. CA har högre löslighet och kan därför blandas starkare än kh.

Har för mig Ati Essentials pro är 5ggr starkare och Romans Mezzoforte plus 3,5ggr. 

Jag körde själv vanlig balling innan men blev trött på blandandet när det gick upp på 600ml/dygn... Kör Romans Mezzoforte plus idag och blandar 10l per gång, blir billigare än färdig flaskor men jag har inte räknat precis hur stor skillnaden är. Det kluriga är spårämnena, jag har använt Romans recept med FM trace 1-3 men har hamnar lite lågt i en del ämnen och har fått en obalans med högt jodvärde som följd, förhoppningsvis löser det sig nu med FM icp och tillsatser...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, MattiasN skrev:

Det finns lista med styrkan för respektive märke/metod från Focustronic, kör man Alkatronic spelar det roll vilken blandning man har när maskinen ska korrigera och då utgår den från "vanlig balling" som baseline. 

Vill minnas att Tritons kh är 3,5ggr så stark som vanligt balling, att Triton blir 7ggr så stark är för att där är två behållare för kh. CA har högre löslighet och kan därför blandas starkare än kh.

Har för mig Ati Essentials pro är 5ggr starkare och Romans Mezzoforte plus 3,5ggr. 

Jag körde själv vanlig balling innan men blev trött på blandandet när det gick upp på 600ml/dygn... Kör Romans Mezzoforte plus idag och blandar 10l per gång, blir billigare än färdig flaskor men jag har inte räknat precis hur stor skillnaden är. Det kluriga är spårämnena, jag har använt Romans recept med FM trace 1-3 men har hamnar lite lågt i en del ämnen och har fått en obalans med högt jodvärde som följd, förhoppningsvis löser det sig nu med FM icp och tillsatser...

Strålande. Precis detta jag är ute efter. Spårämnen doserar jag separat ändå. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, MattiasN skrev:

Det finns lista med styrkan för respektive märke/metod från Focustronic, kör man Alkatronic spelar det roll vilken blandning man har när maskinen ska korrigera och då utgår den från "vanlig balling" som baseline. 

Vill minnas att Tritons kh är 3,5ggr så stark som vanligt balling, att Triton blir 7ggr så stark är för att där är två behållare för kh. CA har högre löslighet och kan därför blandas starkare än kh.

Har för mig Ati Essentials pro är 5ggr starkare och Romans Mezzoforte plus 3,5ggr. 

Jag körde själv vanlig balling innan men blev trött på blandandet när det gick upp på 600ml/dygn... Kör Romans Mezzoforte plus idag och blandar 10l per gång, blir billigare än färdig flaskor men jag har inte räknat precis hur stor skillnaden är. Det kluriga är spårämnena, jag har använt Romans recept med FM trace 1-3 men har hamnar lite lågt i en del ämnen och har fått en obalans med högt jodvärde som följd, förhoppningsvis löser det sig nu med FM icp och tillsatser...

Vart köper du kemikalierna ? Om du orkar får du jättegärna länka till exakt rätt produkter. Tack 🤩 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquaforest har väl också kommit med en Pro-variant som ska var 2x starkare. Men den är inte speciellt billig.

 

Nu verkar du ju vilja blanda själv men om du ska köra färdigblandat är min bedömning att ATI essentials pro på 10liter det billigaste alternativet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-03 at 23:11, runstenen skrev:

Core 7 other innehåller spårämnen. Men inte samma som den andra, som skall vara anpassad för refugium. Kan tänka mig att det är Vanadium mm. Men dom skriver inte ut hur mycket/vilket spårämne som är i flaskorna. Typiskt Triton. Blir nog till att köra typ Romans råvaruskiss. Eller bara köra på med Balling Light. Funkar klockrent men mycket blanda 🤪

 

 

Om man köper Core 7 på vätska så förutsätter jag att en av vätskorna innehåller spårämnen (gissar på CA-vätska). Köper man på "bulk", dvs pulver, så får man en liten flaska med spårämnen i. 

 

Exakt, vad jag har hört, så är det mindre Vanadium och något till i Other methodes. I Triton method är det mer av dessa för att de skall bidra till att makroalgerna skall växa i ett refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-04 at 06:13, runstenen skrev:

Vart köper du kemikalierna ? Om du orkar får du jättegärna länka till exakt rätt produkter. Tack 🤩 

 

Exempel på var du kan hitta produkterna.. 

 

Kalciumkloriddihydrat             CaCl2
https://www.aquariatech.eu/product/triton-calcium-increaser

 

Natriumvätekarbonat               NaHCO3
https://www.aquariatech.eu/product/triton-alkalinity-increaser-nahco3

(Kan göras om till Natriumkarbonat Na2CO3, eller https://hembryggning.se/natriumkarbonat-3-kg.html som är "färdigbakad" :) )

 

Magnesiumkloridhexahydrat         MgCl2
https://www.aquariatech.eu/product/triton-magnesium-increaser-4kg

 

NaCl (Salt)
https://reef-aquarium-store.com/dsr-nacl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-03 at 16:21, runstenen skrev:

Ok. Men frågan är då som sagt hur mycket ”starkare” det är kontra FM BLight ?! 
Kikade även på Aquaforest linjen. Får forska vidare … 😁

Jag använde aquaforest tidigare, först deras färdigmixade och därefter deras pulver och recept. Den koncentrationen låg dock som vanlig classic. 

 

Jag kör idag Romans 2 part. Minns att jag gjorde lite uträkningar och att det blev typ 5 ggr så billigt per liter balling att köra med Romans (inkl. trace elements) jämfört med t.ex core 7 färdigblandad. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...