Gå till innehåll

Glastjocklek?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej,

Lagt timmar på att försöka hitta en kalkylator för glastjocklek som jag kan lita på täcker rimless akvarier utan att känna mig säker. Hittat lite gamla trådar här men de flesta länkar till beräkningar fungerar inte längre.

a3zp3LY.jpg

Jag vill bygga ett liknande bilden men lite större, 120x30x30 utan förstärkningar,är det någon som vet vad jag bör ha för glastjocklek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denna kan du fylla i själv. "Safety Factor" på 7.6 är något som av vissa har ansetts som en standard för rimless-akvarium under en längre period (som även jag kör på mitt rimless) I teorin kan du dock ha lägre värde än så, men du kommer nog vara lite lätt stressad av att fram och bakruta böjer sig samt då ökar karets stötkänslighet. Blir lite av en avvägningsfråga men säkrare att ta i lite extra.

 

Med det i tanke skulle jag säga minimum 6mm glas (med tanke på höjden), men rekommendera 8mm glas för peace of mind :) 

 

https://www.easycalculation.com/measurement/aquarium-glass-thickness-calculator.php

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kanske lite kontroversiellt inspel men det billigaste i denna hobby är generellt sett själva karet och jag hade kört på lite tjockare glas för att inte behöva oroa mig. Baserat på Stigs data skulle jag köra på 10mm glas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och om man kollar på glasmästarens priser så är det mer slipning av glas som blir dyrt,skillnaden i glastjocklek blir nästan försumbar i jämförelse. Och efter denna vintern kan jag tänka mig att många också börjar känna av driftkostnader i form av el ;)

On 2022-01-06 at 17:14, OR20 skrev:

Ett kanske lite kontroversiellt inspel men det billigaste i denna hobby är generellt sett själva karet och jag hade kört på lite tjockare glas för att inte behöva oroa mig. Baserat på Stigs data skulle jag köra på 10mm glas. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

litet inspel: jag har ett Reefers 750 med rimless 19mm. när man tittar från sidan så ser man att det buktar utåt någon millimeter på framsidan. förutsätter att Red Sea har full koll på vad de gör och att det inte har någon betydelse.

en "bieffekt" gällande tjock glas (som jag själv fick uppleva), är att många magneter inte funkar längre, för pumpar bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/6/2022 at 8:59 AM, aerie said:

Jag vill bygga ett liknande bilden men lite större, 120x30x30 utan förstärkningar,är det någon som vet vad jag bör ha för glastjocklek?

Mitt rimless kar byggdes av Majornas Glas, det är 120x55x45 (LxBxH) med 10mm rutor.

 

2 hours ago, nike83 said:

när man tittar från sidan så ser man att det buktar utåt någon millimeter på framsidan. förutsätter att Red Sea har full koll på vad de gör och att det inte har någon betydelse.

Det är normalt tror jag, i mitt fall förutspådde glasmästaren att det skulle bukta 3mm på mitten (alltså 1,5mm/ruta), vilket stämde när jag fyllt till 5cm från toppen. Numera har jag sänkt till 7cm från toppen för säkerhets skull, och då buktar det bara 2mm (alltså 1mm/per ruta).

 

Glas är ju lite flexibelt, och även t ex ramakvarier lär bukta en del på bottenglaset (sötvattenskar har ju dessutom ofta en massa sand och sten som tynger ner ännu mer).

 

4 hours ago, aerie said:

om man kollar på glasmästarens priser så är det mer slipning av glas som blir dyrt,skillnaden i glastjocklek blir nästan försumbar i jämförelse.

Vikten tillkommer dock, särskilt på lite större kar. I trådstartarens fall kanske detta inte inte har så stor betydelse, å andra sidan gissar jag att 10mm skulle räcka mer än väl. Möjligen kan det bero på hur utsatt karet är för stötar - finns det barn som kan tänkas banka på karet, eller vuxna som kan råka svänga t ex en tung stekpanna rakt in i glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...