Gå till innehåll

Skenande elpriser


runstenen

Rekommenderade inlägg

Hej. Igår kom elräkningen för december och det var ingen rolig syn. Redan på fakturan för novembers el var det väldigt högt kWh pris men nu hade det i princip fördubblats mot november. 
 

 

Så här i efterhand hade det varit smartare att binda priset såklart, men nu är det inte så. Hur ska man tänka ?

Försöka byta ? Eller ha is i magen. 

 

Våra priser slut av 2021 på Godel ink moms och allt:

Dec 247 öre / kWh 

Nov 133 öre / kWh 

Okt 95 öre / kWh 


( Jämförelsepris för Dec 2020

48 öre / kWh )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sänkte ljusstyrkan så mycket jag vågade i december. Temperaturen i karet var redan ganska låg (22 grader).

 

Om elpriset sjunker eller fortsätter vara lika högt är det väl ingen mening att binda till det nuvarande höga priset? Personligen tror jag att priset kommer att sjunka igen, men jag utesluter inte nya tillfälliga energikriser i framtiden. Kanske det kan vara värt att binda när det befinner sig i en tillfällig botten (hur man nu kan veta när det inträffar)?

 

Om priset däremot stiger ännu mer och stannar där permanent skulle det kanske vara bra att binda innan, eller fundera på att lägga ner karet. Men jag gissar att en sådan permanent energikris skulle leda till stora problem i hela samhället (typ 90-talet eller värre), så kanske hobbyn skulle bli för dyr även bortsett från elpriset (om man t ex måste sälja huset eller lägga alla pengar på mat istället för koraller). 😕

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått det från att höra från en del som jobbar i branschen så har Sverige ingen elbrist, utan elbolagen är mer villiga att sälja el till övriga EU för där kan man ta mer betalt för den. Ju mer Sverige kopplar ihop sitt elnät med andra länder inom EU så kommer det vara oundvikligt att elpriserna fortsätter att stiga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen skrev:

Som jag har förstått det från att höra från en del som jobbar i branschen så har Sverige ingen elbrist, utan elbolagen är mer villiga att sälja el till övriga EU för där kan man ta mer betalt för den. Ju mer Sverige kopplar ihop sitt elnät med andra länder inom EU så kommer det vara oundvikligt att elpriserna fortsätter att stiga..


"Mer villiga" De har inget val i frågan, alla handlar på Nordpol där man man handlar på samma marknad som grannarna.

Största problemet i sverige just nu är att vi saknar infrastruktur för att kunna nyttjar vattenkraften i norr till fullo i södra Sverige som gör att vi drabbas hårt i söder till skillnad från norrland. Kärnkraften har tidigiare kunnat skapa lite mer tillgång i området som sänkar priset för området lite iaf.

Men till trådskaparens fråga, vi har haft onormalt billig el senaste åren, hade du bundit för 3 år sedan i 3 år hade du betalat nästan det dubbla mot rörligt under denna tid.
Det hela går i vågor, över tillräckligt lång tid är rörligt alltid det billigaste, kan man se in i framtiden kan det vara värt att binda vissa perioder, men att binda upp sig nu i 1-3 år är med störst sannolikhet en dålig affär.

Med det sagt så är en helt traditionell försäkring också en dålig affär för snittpersonen, man betalar mer än om man bara sparat överskottet till när det skiter sig, men det är få som inte väljer att försäkra sitt hus för att det är förödande för 99.9% av befolkningen med ett hus som brinner ner.

se elpriset på samma sätt, är det förödande att det kostar som det gör just nu, bind upp det, klarar ekonomin att det blir 5-6k mer i månaden under några månader här och där, lämna det då rörligt.

Ändrat av Reuben
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rörligt och det ser ut som att jag kommer pröjsa 247öre/kWh ex nätavgift. Jäkligt surt. Har alltid kört rörligt då det historiskt har varit billigare och kommer givetvis inte binda nu.
Skulle det bli så att det inte blir ändring av de som styr landet framöver är det dock något som behöver övervägas eftersom man måste kunna kalkylera sina kostnader.

 

Har väl inte gjort några större åtgärder då merparten av förbrukningen är kopplad till uppvärmning genom bergvärme och det går banne mig nån slags gräns vid att behöva frysa inomhus. 
Ifs så drog jag igång en ny belysning till karet på 1100w 😅

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I was lucky to bind my price for 3 years for 47öre/kWh but 3 years will be up in the end of March 🙄

I work in nuclear and I always knew this day would have come since Germany decided to close down all its nuclear powerplants in fear of what happened in Japan 2011, a tsunami.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också alltid rörligt, då det skall vara billigast i längden. Dock kanske inte med sådana toppar i priset som nu. Förhoppningsvis så sparar alla med rörligt undan en liten slant när det är billigt, till tillfällen som denna. 

Min bästa gissning är att många med rörligt kommer binda i vår/sommar när vi har mycket vattenkraft och förhoppningsvis elpriset sjunker igen.

 

Jag har heller inte klagat när elpriset varit på 0, så jag tänker inte göra det nu heller. :) 

Personligen så kommer fortsätta med rörligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Kan man spara pengar med UPS (Uninterruptible Power Supply)? Funderar på att koppla bort akvariet och hemdatorn från elnätet dagar då elpriset är extra högt, och istället driva dem med en UPS. UPS:ens batteri laddar man sedan upp när elpriset är lågt. Är detta en god eller dålig idé?

Det blir förstås bara lönsamt om elpriset fluktuerar kraftigt mellan olika dagar, med jämnhögt pris får man ju inget tillfälle att ladda upp UPS:en billigt. Man måste även hinna koppla bort akvariet från elnätet de dagar då priset är högt.

Hur stor kapacitet behöver man? Jag antar att man åtminstone måste multiplicera karets dygnsförbrukning med förmodat antal dagar med överpris på el. Är det slöseri att köpa en UPS med större kapacitet än så, eller behöver man överkapacitet ifall batteriet skulle ta skada av att laddas ur helt?

Finns det några andra tekniska specifikationer, märken eller modeller som rekommenderas eller avrådes från till hemdatorer eller akvarieutrustning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tyvärr ganska säker på att detta inte kommer att fungera alls.

 

En UPS är inte en strömkälla, utan kortvarig nödkraft. Dess syfte är att, vid ett eventuellt strömavbrott, kunna förse en dator med tillräckligt med energi så att man ska kunna spara sitt arbete och stänga ner systemet säkert. En UPS kan fungera som nödkraft till pumpar, men att köra belysning och värmare/kylare under någon väsentlig tid, är bara att glömma.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har rörligt elpris så betalar man sin förbrukning efter ett månadsmedelpris. Det spelar med andra ord ytterst liten roll att stänga av sin förbrukning under pristopparna. Man kommer iallafall betala ett högre pris för sin förbrukade el. Enda sättet att få billigare el genom att anpassa sin förbrukning till de timmar när det är billigt (vanligtvis på natten) är att samtidigt gå över till timdebitering 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Christian J said:

Kan man spara pengar med UPS (Uninterruptible Power Supply)? Funderar på att koppla bort akvariet och hemdatorn från elnätet dagar då elpriset är extra högt, och istället driva dem med en UPS. UPS:ens batteri laddar man sedan upp när elpriset är lågt. Är detta en god eller dålig idé?

Det blir förstås bara lönsamt om elpriset fluktuerar kraftigt mellan olika dagar, med jämnhögt pris får man ju inget tillfälle att ladda upp UPS:en billigt. Man måste även hinna koppla bort akvariet från elnätet de dagar då priset är högt.

Hur stor kapacitet behöver man? Jag antar att man åtminstone måste multiplicera karets dygnsförbrukning med förmodat antal dagar med överpris på el. Är det slöseri att köpa en UPS med större kapacitet än så, eller behöver man överkapacitet ifall batteriet skulle ta skada av att laddas ur helt?

Finns det några andra tekniska specifikationer, märken eller modeller som rekommenderas eller avrådes från till hemdatorer eller akvarieutrustning?

En UPS Är tyvärr riktigt ineffektivt på att driva enheter som använder sig av DC ström så det kommer nog tyvärr inte lira. Hur som haver blir nog kostnaden för att köpa ett tillräckligt stort system bra mycket högre än besparingen. 
De rör nog bara att betala och se glad ut (nåja). 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, petnym said:

Om man har rörligt elpris så betalar man sin förbrukning efter ett månadsmedelpris. Det spelar med andra ord ytterst liten roll att stänga av sin förbrukning under pristopparna. Man kommer iallafall betala ett högre pris för sin förbrukade el. Enda sättet att få billigare el genom att anpassa sin förbrukning till de timmar när det är billigt (vanligtvis på natten) är att samtidigt gå över till timdebitering 

En tanke vore att enbart tända belysningen eftermiddag/kväll/natt (tillsammans med timdebitering). Om man ändå inte är hemma på dagarna finns det ju ingen anledning att ha ljuset tänt dagtid. Däremot kanske djuren störs om det kommer in solljus, eftersom det aldrig blir riktigt mörkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MichaelE said:

En UPS Är tyvärr riktigt ineffektivt på att driva enheter som använder sig av DC ström så det kommer nog tyvärr inte lira.

Menar du pga värmeförlusterna när det omvandlar batteriets DC till 230VAC, och sedan tillbaka till DC igen?

 

2 hours ago, MichaelE said:

Hur som haver blir nog kostnaden för att köpa ett tillräckligt stort system bra mycket högre än besparingen. 
De rör nog bara att betala och se glad ut (nåja). 

Det verkar som om mycket av priset på själva UPS:en beror på överföringskapaciteten, men ett medelstort akvarium behöver kanske inte extremt mycket. Däremot skulle batterierna bli dyra, här är t ex ett batteripack på 2,2kVA för 10kkr: https://www.komplett.se/product/866655/datorutrustning/kringutrustning/ups-overspanning/ups-och-ups-batteri/apc-smart-ups-srt-22kva-battery-pack# så kanske 15-20 tusen totalt?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minutes ago, Christian J said:

Menar du pga värmeförlusterna när det omvandlar batteriets DC till 230VAC, och sedan tillbaka till DC igen?

 

Det verkar som om mycket av priset på själva UPS:en beror på överföringskapaciteten, men ett medelstort akvarium behöver kanske inte extremt mycket. Däremot skulle batterierna bli dyra, här är t ex ett batteripack på 2,2kVA för 10kkr: https://www.komplett.se/product/866655/datorutrustning/kringutrustning/ups-overspanning/ups-och-ups-batteri/apc-smart-ups-srt-22kva-battery-pack# så kanske 15-20 tusen totalt?

 

 

Ja precis, det är iaf så jag förstår det.

 

Precis, med de priserna tar det nog duktig långt att räkna hem. Det man också får ha i åtanke är att batterierna rätt snabbt blir sämre och måste bytas ut. 
Jag har en UPS till karet (hade) och efter ett par år var batterierna riktigt sunkiga. 
Som sagt, jag tror det kommer sluta med att det kostar mer och blir mer bök helt enkelt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

TYVÄRR får jag säga, så väcker jag liv i denna tråd igen :(


Om jag jämför min elräkning för samma period 2020 - 2022 ( okt - nov ) så har priset
ökat med. Håll i er nu ... 1000%  Ja tusen procent. Inte hundra ... Visserligen var just förra månaden ngt billigare.
Notera att jag haft rörligt avtal hela tiden dock och det var extremt billigt för ett par år sen.
Kollade upp för att binda tidigare innan Ukraina kriget mm fst efter Corona. Det var väldigt dyrt

så jag avvaktade ... Bara att köra på Corona strategin - HÅLL I HÅLL UT !
Man vill ju inte dra av huvudbrytaren direkt när man har koraller och fisk/djur för $$$$$$

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Christian J said:

Det kanske sparar en del om man stänger av alla vita, gröna och gula lysdioder, korallerna behöver ju inte just de våglängderna?

Rimligtvis finns det vissa saker i dem de mår bra av. Hur som haver så skulle det nog inte göra någon större skillnad vad gäller förbrukningen. 
Vettiga åtgärder som man kan kika på är väl typ att byta till led om man kör med halogener eller T5 belysning. 
Däremot är väl risken att doppvärmaren får jobba hårdare så den faktiska vinsten kan vara marginell nu under vinterhalvåret…speciellt eftersom investeringskostnaden blir relativt hög. 
 

Det blir roligt att pröjsa räkningarna när månadsförbrukningen kommer att ligga på 1800-2500 kWh under vintern beroende på temperaturen.

Ändrat av MichaelE
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MichaelE said:

Det blir roligt att pröjsa räkningarna när månadsförbrukningen kommer att ligga på 1800-2500 kWh under vintern beroende på temperaturen.

Det låter inget vidare! Är det för hela bostaden? Som jämförelse drar mitt 300-literskar 90kWh per månad nu (jag har bara billiga mjukkoraller, så jag har tillfälligt sänkt belysningsstyrkan till 20%, och vattentemperaturen till ca 22-23 grader). 

 

Om bostaden är eluppvärmd är det kanske ingen mening med att snåla på akvariets belysning och uppvärmning, eftersom alltihop bidrar till bostadens uppvärmning i slutändan i alla fall? (Undantag kan förstås vara om man man t ex måste använda fläkt i akvarierummet pga fukt, så att mycket av värmen pumpas ut ur bostaden.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...