Gå till innehåll

Levande sten (?) blötlägga eller ha i påse?


Ant0n

Rekommenderade inlägg

Jag köpte nyligen ett nano-akvarie och fick med 5kg sten. Säljaren var lagom virrig så jag är inte säker på om det är levande sten eller inte, den luktar skit och är väldigt blöt då den varit inlindad i dubba sopsäckar. Ska jag behålla dem i säckar, eller lägga dem i en hink med kranvatten? (i väntan på salt)
Jag tänkte köpa levande sand och lite bra bakterier -kanske slänga i 1/4 räka, om jag känner för det. Det borde väl räcka även om stenen skulle vara död? 

Alternativt kanske man kan hitta någon i Norrköping, med ett etablerat akvarie, som jag skulle kunna köpa 30L vatten av. Då får man fyllt halva karet med bra vatten i alla fall 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående stenen så ska jag inte uttala mig om den är ok. Generellt så klara sig sten dock rätt ok (man skickar ju en hel del på båt insvepta i tidningspapper) men om saker börjar dö så måste man få bort detta. Du kan göra det genom att lägga stenen i en plastbehållare med saltvatten (du ska inte lägga den i sötvatten då detta dödar bakterierna) och sedan byta vatten tills dofter försvinner och no3/po4 kommer ner. Givet att du startar upp kan du göra det i ditt akvarium. Tänk dock på att detta kommer att ta tid. Ett enklare sätt är att köpa lite ny levande sten från en butik eller av någon annan. Om du inte har salt att blanda upp med så låt stenen ligga i påsen så att den inte torkar ut.

 

Gällande vatten så kan du få detta av mig (jag bor i Norrköping).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om stenen luktar skit är den inte OK.

Levande sten luktar ungefär som havet.

De vanliga nedbrytande bakterierna vi har tål både sött och salt vatten även om de flesta dör vid vattenbytet.

Men de förökar sig snabbt.

Det finns ingen som helst anledning att lägga i en räka då du har mer än nog dött i  stenen för att göda flera startomgångar med bakterier.

I och med att det är bara 5 kg sten så skulle jag vänta tills jag blandat akvariesalt med vatten och sedan lagt den i en hink med 10 liter vatten.

Byt sedan vatten till nytt saltvatten varannan dag eller när det börjar lukta. Kan stenen låta bli att lukta en vecka och att det inte blir skinn på vattenytan är den färdig för akvariet.

Då återstår bara att mäta fosfatvärdet.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, OR20 said:

Gällande vatten så kan du få detta av mig (jag bor i Norrköping).

Wow, det hade ju säkerställt att man få in ännu mer av det goda! Jag bor i centrala Norrköping men kan lösa bil om det är så! Först får man vänta in nästa lön och skaffa salt+sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Ant0n du kan få låna två 25l dunkar av mig (bara du ger tillbaka dem till mig) så kan du komma

förbi och hämta 50l ur mitt kar. Jag bor vid nya torget så det är ju centralt också. Vi får avtala tid så jag hinner blanda till lite att fylla på i mitt kar för att kompensera för det jag tar ut.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är vattendunkar (ö&b) som jag använt när jag flyttat akvarium så de är rena och funkar bra för detta ändamål. De har små skruvkorkar och bra handtag. Vi kan höras imorgon via pm så kan vi avtala en tid när du kan komma förbi.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev "de vanliga nedbrytande bakterierna".

Om Vibrio vet man att det har smittat från saltvatten till människa.

Hur det är med andra bakterier har jag inte läst något om.

Efter att ha sett ett par minuter av filmen ser jag ingen motsättning.

Om ett bakterielab odlar på ett preparat från saltvatten i ett medium med mycket låg salthalt så skall de efter vad jag läst få som resultat att mer än 90% av de nedbrytande bakterierna dött. 

Men om man tar ett par levande stenar med miljontals bakterier i så skall det överleva bakterier nog att kolonisera stenen på nytt. Det skall ta någon dag extra tid men fungera sedan.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-06 at 15:22, Ant0n skrev:

Jag köpte nyligen ett nano-akvarie och fick med 5kg sten. Säljaren var lagom virrig så jag är inte säker på om det är levande sten eller inte, den luktar skit och är väldigt blöt då den varit inlindad i dubba sopsäckar. Ska jag behålla dem i säckar, eller lägga dem i en hink med kranvatten? (i väntan på salt)
Jag tänkte köpa levande sand och lite bra bakterier -kanske slänga i 1/4 räka, om jag känner för det. Det borde väl räcka även om stenen skulle vara död? 

Alternativt kanske man kan hitta någon i Norrköping, med ett etablerat akvarie, som jag skulle kunna köpa 30L vatten av. Då får man fyllt halva karet med bra vatten i alla fall 

 

Tråd flyttad, ser ingen koppling till våran annonsör Korallfisken här? Rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla tack för förtydligandet Stig! Nedbrytningsbakterierna ska väl vara samma enligt forskningen. Som ett rolig tillägg så kan jag dock berätta att det inte är samma bakterier i kallt vatten som i varmt vatten. Jag kommer inte ihåg var gränsen går på rak arm men skulle kunna kolla upp det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, mr_alex said:

 

Tråd flyttad, ser ingen koppling till våran annonsör Korallfisken här? Rätta mig om jag har fel.

Ja, det går bra! Jag bor en bit ifrån Linköping och hoppades att de själva skulle svara så i tråden, så att jag kunde få kontakt med dem innan jag åkte dit 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, OR20 skrev:

Som ett rolig tillägg så kan jag dock berätta att det inte är samma bakterier i kallt vatten som i varmt vatten. Jag kommer inte ihåg var gränsen går på rak arm men skulle kunna kolla upp det. 

 

Nu vaknade jag till, hehe

Du får väldigt gärna kolla upp det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@SlantenHej Jonas, Försökte hitta i mina gamla anteckningar men hittar inte det. Det enda som jag hittar är att vid ca 10 grader C så slutar det att vara Nitrosomonas Aestuarii-like, Nitrosomonas Halophilia-like samt Nitrospira  Marina-like som sköter nedbrytningen av NH3=>NO2- => NO3. Jag hittade också att dessa tre bakterier klarar av salthalt ner till ca 8-10ppm. Tror att det kommer från en föreläsning av Dr Timothy Hovanec om jag inte missminner mig. Jag ska leta vidare men kan inte lova något då jag inte hittade det bland de papper som jag trodde att det stod i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också sett föredraget men var skeptisk då föredragshållaren är en av de största tillverkarna av buteljerade akvariebakterier.

Han skyddar alltså åtminstone till en del sin verksamhet med föredragen förutom den reklam de ger.

Kommer jag ihåg rätt var det ingen förklaring till varför de mest snabbväxande bakteriestammarna (som också kan anpassa sig i sött och salt) inte skulle ta över helt i ett akvarium.

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...