Gå till innehåll

Diy led bars


Saltwaters

Rekommenderade inlägg

Hej!

hade velat ha led bars som komplement över mitt kar, men orphek och andra märken som finns på marknaden är för långa, kan ha Max 450mm långa.

 

någon som byggt egna och vad rekommenderar ni för komponenter till det? Finns här några kunniga som kan rekommendera vart man köper leds och övriga komponenter som behövs?

 

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller några bra tips på DIY lösningar men giesemann har också längder som nog skulle passa https://shop.giesemann.de/epages/Giesemann-Aquaristik.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Giesemann-Aquaristik/Products/20.120.200/SubProducts/20.120.200-M

 

Skulle det va något så har jag lite kontakter där som nog skulle kunna göra lite på priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-07 at 21:59, MichaelE skrev:

Jag har inte heller några bra tips på DIY lösningar men giesemann har också längder som nog skulle passa https://shop.giesemann.de/epages/Giesemann-Aquaristik.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Giesemann-Aquaristik/Products/20.120.200/SubProducts/20.120.200-M

 

Skulle det va något så har jag lite kontakter där som nog skulle kunna göra lite på priset.

Den gillade jag men hittar inget om frakt till Sverige,har du någon koll på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, aerie said:

Den gillade jag men hittar inget om frakt till Sverige,har du någon koll på det?

Det beror troligtvis på vad du beställer. Tex min ramp kom på en pall vilket nog är dyrare ;)

Skriv exakt vad du vill ha så kan jag kolla in frakten och eventuell rabatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-09 at 22:03, MichaelE skrev:

Det beror troligtvis på vad du beställer. Tex min ramp kom på en pall vilket nog är dyrare ;)

Skriv exakt vad du vill ha så kan jag kolla in frakten och eventuell rabatt.

Hej,är intresserad av en 90cm,blev lite snabbt ändrat efter att jag inte hittar något optiwhite kar som är 120 långt och max 40 brett :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@aerie om du letar efter en billigare DIY lösning så erbjuder Populargrow led bars som går att ändra till vilket spektrum du önskar. Standard är 470nm men det går att beställa precis hur du vill ha det. De finns i 60,90 och 120cm längder. Jag vill minnas att det kostar ca 100kr att få dem custom istället för standard (470nm). Du kan titta på dem på https://www.aliexpress.com/item/32843725804.html .De kostar mellan 400 och 900kr beroende på längd i standardutförande. För att beställa ett annat spektrum så får man ta kontakt med dem via emailfunktionen. 

 

Jag är dock osäker på om de går att beställa i 45cm längd enligt @Saltwaters behov.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-13 at 22:19, MichaelE skrev:

18,90€ i frakt enligt hemsidan. Om du vill ha den så kan jag styra upp en rabatt på 10%

Tack,svänger lite med akvariet här,kanske lyckas få tag på ett custom iaf här nu. Jag återkommer om det blir aktuellt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
On 1/11/2022 at 10:56 AM, OR20 said:

@aerie om du letar efter en billigare DIY lösning så erbjuder Populargrow led bars som går att ändra till vilket spektrum du önskar. Standard är 470nm men det går att beställa precis hur du vill ha det. De finns i 60,90 och 120cm längder. Jag vill minnas att det kostar ca 100kr att få dem custom istället för standard (470nm). Du kan titta på dem på https://www.aliexpress.com/item/32843725804.html .De kostar mellan 400 och 900kr beroende på längd i standardutförande. För att beställa ett annat spektrum så får man ta kontakt med dem via emailfunktionen. 

 

Jag är dock osäker på om de går att beställa i 45cm längd enligt @Saltwaters behov.

Har du beställt en custom från Popular Grow, och vilka led valde du i så fall? Jag har en 470nm som komplement till T5 Blue+ (ca 450nm) och True Actinic (ca 420nm) på kvällarna, och det ger bra pop. Jag kan dock inte köra den dagtid för att det blir påtagligt blått ljus, så funderar på om man skulle haft ett bredare spektrum men ändå försöka få pop i korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde på hälften/hälften 470nm och 450nm. Jag fick rådet av Telegraham att inte blanda mer än tre färger och att helst hålla sig till två. Anleningen är att man annars riskerar att få dålig färgblandning. Just denna mix är samma som i reefbrites xho och ger ett väldigt bra pop av korallerna. Skulle jag lägga till något så skulle det vara 425nm om det går att få frm hos tillverkaren (ATI actinic har en peak där) och om det inte går så skulle jag försöka med 430nm doch i lägre andel än de andra. Det blir dock som sagt en risk att dessa inte blandar riktigt som de ska om man ökar på antalet färger. Vissa Orphek bars upplever jag lider av detta. Jag vet att det finns multispectrum leds som jag lekt med tanke om att sätta i istället men inte frågat dem om det går. Misstänker också att det blir rätt mycket dyrare. Mitt råd skulle dock vara att titta på den spectrukgraf du har från dina vanliga lampor och kompleterar detta ljus för att på så sätt fylla i spectrukkurvan framförallt  i det blå/violetta delen. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...