Gå till innehåll

Vilket lim använder ni?


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Vilket lim använder folk för att foga ihop sten i sin aquascape och för att fästa koraller så att de inte släpas iväg av exempelvis en sjöborre.

Har sett att på ex brstv så använder de stora flaskor med superlimm men här hemma tycker jag mest man ser extremt små förpackningar 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket lim använder folk för att foga ihop sten i sin aquascape och för att fästa koraller så att de inte släpas iväg av exempelvis en sjöborre.
Har sett att på ex brstv så använder de stora flaskor med superlimm men här hemma tycker jag mest man ser extremt små förpackningar 

På t.ex Biltema kan du handla större förpackningar, en limtub + sprayburk med accelerator.. Så kan du göra som de gör på BRSTV..
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, maxan skrev:


På t.ex Biltema kan du handla större förpackningar, en limtub + sprayburk med accelerator.. Så kan du göra som de gör på BRSTV..

Tack för tipset,är det något speciellt med limmen som säljs för revakvarier eller är superlim alltid superlim?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, aerie skrev:

Tack för tipset,är det något speciellt med limmen som säljs för revakvarier eller är superlim alltid superlim?

Precis som Casio påpekade är det Cyanoakrylate som skall användas. 

 

Detta är vad jag använde från Biltema.

 

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289?gclid=Cj0KCQiAieWOBhCYARIsANcOw0wBy_SFPDlyHyfauPGDPe-rp3SACWh5G5EFuAGv9ti52_kLbQVr7bsaAtSYEALw_wcB

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med "super attack" i många år.

vissa koraller vägrar att fästa (framförallt när man limmar vertikalt), då brukar jag använda vanlig epoxy och gör ett avtryck av korallen i epoxyn. dagen efter så tar jag korallen och limmar lite superlim på fästytan och trycker sedan dit den i avtrycket i epoxyn. brukar funka bra.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna har jag haft mest framgång med att limma koraller med och är bra prissatt

 

sätter först en riklig klick på korallfoten som jag  tar och smetar av och gnor in ytan på stenen där korallen ska sitta, låter den härda i 30 sekunder, sen drar jag på en ny klick på korallen och håller den på plats i ytterligare 30 sekunder. Så då har redan lite lim fastnat på stenen så blir det lim mot lim, 

 

https://korallfisken.se/fraggning/microbe-lift-coralscaper-super-glue

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv använder jag detta lim från Biltema. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-60-s-2000040542 
 

Då man oftast inte använder upp en hel tub och korken oftast limmas fast efter ett par öppningar är ett tipps att du kan ta och sticka hål på själva tuben och klämma ut lim genom det. Hålet kommer sedan att fyllas med lim som torkar och sluter sig. En vanlig synål fungerar bra för att ta upp ett litet hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-08 at 12:28, maxan skrev:

Precis som Casio påpekade är det Cyanoakrylate som skall användas. 

 

Detta är vad jag använde från Biltema.

 

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289?gclid=Cj0KCQiAieWOBhCYARIsANcOw0wBy_SFPDlyHyfauPGDPe-rp3SACWh5G5EFuAGv9ti52_kLbQVr7bsaAtSYEALw_wcB

 

Försiktg med denna : acceleratorn har följande varning i databladet : 

"Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Reuben skrev:

Försiktg med denna : acceleratorn har följande varning i databladet : 

"Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

Good catch. Hittade att man kan göra egna accelatorer,baking soda och vatten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-07 at 23:11, maxan skrev:


På t.ex Biltema kan du handla större förpackningar, en limtub + sprayburk med accelerator.. Så kan du göra som de gör på BRSTV..

Håller med, byggde mitt döda sten "marco Rocks" med lim + accelerator från biltema den röda. Satte i epoxy där den inte syns under stenar.. där epoxyn tittade fram krossade jag små stenar och grus och använde superlim med accelerator slängde på grus och det ser helt naturligt ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Fina Fisken skrev:

Håller med, byggde mitt döda sten "marco Rocks" med lim + accelerator från biltema den röda. Satte i epoxy där den inte syns under stenar.. där epoxyn tittade fram krossade jag små stenar och grus och använde superlim med accelerator slängde på grus och det ser helt naturligt ut :)

Inga negativa effekter på marina organismer observerades?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-13 at 10:10, aerie skrev:

Inga negativa effekter på marina organismer observerades?

jag har däremot bara byggt scapen med detta lim och accelerator, haft i dunk av osmos vatten och torkat i 2-3 dagar innan jag satte det i karet, jag hittar inte exakt det limmet på biltema, de kanske har bytt utseende på flaskorna. vid fragging och allt som kan tänkas behövas limmas när karet är igång använder jag superlim för akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
29 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Om det är någon som limmat fast sand eller stenstoft för att täcka fula skarvar, vad har ni då använt för lim?

Samma lim från Biltema använde jag för det, jag vet inte vad som händer i längden med detta lim i vattnet.. jag har inte stött på några problem so far 4 månader...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag blrjade försöka limma ihop saker igår. Jäklar vad svårt det var. Vissa stenar var jättelätta att limma ihop andra var i princip omöjliga och jag behövde köra med Epoxy omedelbart 

Jag använde epoxy som en bas under stenarna.. sen använde jag superlim och limma på små stenas som höll ihop det.. sist krossade jag Marco rocks (pulveriserade det) och la en sista superlim och gruset för att stärka samt ta bort epoxyt ur vyn.. 

IMG_20211024_192758.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...